Environmental Education in Brazilian Higher Education: analysis of the National Student Performance Exam (ENADE) applied to law courses (2006-2015)

Authors

  • Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR
  • Adrielly Pinho dos Santos Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR
  • Mariana Gmach Philippi Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2019.v14.9630

Keywords:

ENADE; Environmental education; Higher education.

Abstract

The article proposes to evaluate if the concepts and competences related to the environmental education are inserted in the national higher education, specifically with respect to the law course, and if the principles and objectives foreseen in the National Policy of Environmental Education are, to some extent. , contemplated in the exams applied to the students. The specific objectives listed were: to ascertain if and how environmental issues are addressed in higher education; and ascertain to what extent this content is rated on Enade. With a bibliographic and documentary framework, the research analyzed data from the National Student Performance Examination (ENADE), applied during the three-year period between 2006 and 2015, to the Brazilian Law courses.

Author Biographies

  • Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

    Licenciada em Pedagogia e bacharel em Direito.

    Mestre em Educação, Mestre em Gestão de Instituições de Educação Superior, Doutora em Educação.

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado - da PUCPR.

    Editora da Revista Diálogo Educacional - Qualis A2.

  • Adrielly Pinho dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

    Mestranda em Direito Socioambiental e Sustentabilidade pela PUCPR. Advogada militante em Maringá-PR.

  • Mariana Gmach Philippi, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

    Mestranda em Direito Socioambiental e Sustentabilidade pela PUCPR. Advogada militante em Curitiba-PR.

References

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Diário Oficial, Brasília, 1981. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>. Acesso em: 18 jan. 2018.
BRASIL. Decreto n. 4.281 de 25 de junho de 2002. Diário Oficial, Brasília, 2002. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2002/d4281.htm>. Acesso em: 18 jan. 2018.
BRASIL. Lei n. 6.938 de 31 de agosto de 1981. Diário Oficial, Brasília, 1981. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L6938.htm>. Acesso em 18 jan. 2018.
BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial, Brasília, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em 08 fev. 2018.
BRASIL. Lei n. 9.795 de 27 de abril de 1999. Diário Oficial, Brasília, 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 18 jan. 2018.
DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 2000.
FIORILLO, C. A. P. Curso de direito ambiental brasileiro. 17. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Enade. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/enade?>. Acesso em: 10 fev. 2018.
LIMA, G. F. C. Educação ambiental no Brasil: formação, identidades e desafios. Campinas, SP: Papirus, 2015. Recurso eletrônico.
LUZZI, D. Educação e meio ambiente uma relação intrínseca. São Paulo: Manole, 2012. Recurso on-line.
MARCOMIN, F. E.; SILVA, A. D. V.. A sustentabilidade no ensino superior brasileiro: alguns elementos a partir da prática de educação ambiental na Universidade. Contrapontos, v. 9, n. 2, p. 104-117, Itajaí, maio/ago. 2009. Disponível em: <https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/999/1104>. Acesso em: 08 fev. 2018.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Regimento interno do Conselho Nacional de Educação, instituído pela Portaria MEC nº 1.306, de 02 set. 1999. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1529-regimento-interno-cne-1&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 09 fev. 2018.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Um pouco da História da Educação Ambiental. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/historia.pdf>. Acesso em: 06 jan. 2018b.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO; SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Políticas de melhoria da qualidade da educação: um balanço institucional. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Relat.pdf>. Acesso em: 06 jan. 2018.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Carta de Belgrado. Iugoslávia, 1975. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/informma/item/8066-carta-de-belgrado>. Acesso em: 12 dez. 2017.
MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Carta de Belgrado. Iugoslávia, 1975. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/informma/item/8066-carta-de-belgrado>. Acesso em: 12 dez. 2017.
PHILIPPI JUNIOR, A.; PELICIONI, M. C. F. Bases políticas, conceituais, filosóficas e ideológicas da educação ambiental. In: PHILIPPI JUNIOR, A.; PELICIONI, M. C. F. Educação ambiental e sustentabilidade. 2.ed. rev. e atual. Barueri, SP: Manole, 2014.
SILVA, M. V. O princípio da solidariedade intergeracional: um olhar do Direito para o futuro. Veredas do Direito: Direito ambiental e desenvolvimento sustentável, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, abr. 2012, p. 119-121. Disponível em: <http://domhelder.edu.br/revista/index.php/veredas/article/view/179>. Acesso em: 12 dez. 2017.
SINAES. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes. Direito. 2006. Disponível: <http://download.inep.gov.br/download/enade/2006/Provas/PROVA_DE_DIREITO.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2018.
SINAES. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes. Direito. 2009. Disponível em: <http://public.inep.gov.br/enade2009/DIREITO.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2018.
SINAES. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes. Direito. 2012. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/provas/2012/07_DIREITO.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2018.
SINAES. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes. Direito. 2015. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/provas/2015/08_direito.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2018.
TOZONI-REIS, M. F. de C.. Formação dos educadores ambientais e paradigmas em transição. Ciência & Educação (UNESP), São Paulo, v. 8, p. 84, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132002000100007>. Acesso em: 12 dez. 2017.
UNESCO. Declaração da Conferência Intergovernamental sobre Educação Ambiental. Tbilisi, Geórgia (antiga URSS). Out./1977. Disponível em: <http://igeologico.sp.gov.br/wp-content/uploads/cea/Tbilisicompleto.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2017.

Published

2019-12-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DUDEQUE PIANOVSKI VIEIRA, Alboni Marisa; SANTOS, Adrielly Pinho dos; PHILIPPI, Mariana Gmach. Environmental Education in Brazilian Higher Education: analysis of the National Student Performance Exam (ENADE) applied to law courses (2006-2015). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 14, n. 4, p. 240–259, 2019. DOI: 10.34024/revbea.2019.v14.9630. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9630. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-08-15
Accepted 2019-10-18
Published 2019-12-12