Digital media and sustainability: training experiences in ECOEM's educational livestreams

Authors

  • Ziziane Kelly Rocha dos Santos Guimarães Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)
  • Gilson Vieira Monteiro Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20762

Keywords:

Digital Media; Sustainability; Environmental Education

Abstract

This article analyzes the contributions of the educational live broadcasts from the Digital Media October project, promoted by ECOEM, as formative experiences that integrate digital media, education, and sustainability. Featuring guests from various fields, the sessions encouraged critical reflections on the use of digital technologies in society. This qualitative and descriptive research is based on the analysis of the dialogues that took place during the broadcasts, highlighting their pedagogical, communicational, and social potential. The results point to the importance of these actions in fostering critical awareness about the conscious use of media, promoting sustainability, combating misinformation, and strengthening university extension as a bridge between academic knowledge and contemporary challenges.

Author Biographies

  • Ziziane Kelly Rocha dos Santos Guimarães, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)

    Graduada em Licenciatura em Matemática e Especialista em Educação matemática e formação de professores pela Universidade do Estado da Bahia(UNEB), mestranda em Ciências e Sustentabilidade pela Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)

  • Gilson Vieira Monteiro, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)

    Professor titular do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências (IHAC) do Campos Paulo Freire (CPF) da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB) e pesquisador do Centro Síntese Cidades Globais do Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo (IEA-USP)

References

ALVES, Marcos Henrique Carneiro; PAZ, Daiane Padula. O uso de tecnologias digitais de informação e comunicação em práticas de Educação Ambiental na rede municipal de ensino de Palmas-PR. Revista Ciência & Idéias, v. 12, n. 2, 2022.

BALAZEIRO, Alberto Bastos; ROCHA, Afonso de Paula Pinheiro; ISONI, Amanda Tostes. Dimensão social da sustentabilidade: os “trabalhos verdes”. Revista do Tribunal Superior do Trabalho, Porto Alegre, v. 89, n. 1, p. 271–279, jan./mar. 2023.

BARANCELLI, Marcia Domênica Cunico et al. Aspectos da governança para o desenvolvimento de cidades inteligentes e sustentáveis. Gestão e Desenvolvimento, Novo Hamburgo, v. 21, n. 2, p. 6-25, jul./dez. 2024.

CALDEIRA, V. M. M. et al. Sustentabilidade digital: como a tecnologia pode impulsionar práticas sustentáveis. Revista Políticas Públicas & Cidades, v. 13, n. 1, e720, 2024. DOI: https://doi.org/10.23900/2359-1552v13n1-7-2024.

COSTA, Leandro Silva et al. Tecnologia e Educação Ambiental: desenvolvimento do aplicativo Educoambiental para a preservação do rio Ceará-mirim/RN. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 2, n. 24, p. e15543, 2024. DOI: 10.15628/rbept.2024.15543. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/15543. Acesso em: 4 jun. 2025.

FORBES BRASIL. Brasil é o terceiro país que mais consome redes sociais em todo o mundo. Forbes Brasil, 10 mar. 2023. Disponível em: https://forbes.com.br/forbes-tech/2023/03/brasil-e-o-terceiro-pais-que-mais-consome-redes-sociais-em-todo-o-mundo/. Acesso em: 3 jun. 2025.

GUISSO, L. F.; BAIOCO, V. R. M. A Educação Ambiental e o papel do educador na cultura da sustentabilidade. Educação Ambiental em Ação, v. XV, p. 1-12, 2016.

KISO, Rafael. Guia de conhecimento para uma estratégia Web 2.0 de sucesso. (2009) Disponível em: http://www.scribd.com/doc/14537501/Guia-Completo-para-umaestrategia-WEB-20-de-sucesso. Acesso em: 29 maio 2025.

LIMA, Kátia de Oliveira; MONTEIRO, Gilson Vieira. Epistemologia ecossistêmica e interdisciplinaridade: uma parceria necessária para a sustentabilidade. Revista Interdisciplinaridade, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade/article/view/36782. Acesso em: 4 jun. 2025.

LORENZO, Eder Maia. A utilização das redes sociais na educação: a importância das redes sociais na educação. 3. ed. São Paulo: Clube de Autores, 2013.

MÉLO, Vaneza Nascimento de Oliveira. Mídias na Educação: impactos, contribuições e desafios no processo de aprendizagem. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 23, n. 26, 11 jul. 2023. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/26/midias-na-educacao-impactos-contribuicoes-e-desafios-no-processo-de-aprendizagem. Acesso em: 4 jun. 2025.

NUNES, Wanderlei Batista et al. Educação Ambiental na era digital: promovendo a sustentabilidade através da tecnologia e da inovação. Lumen e Virtus, [S. l.], v. 43, p. 7761–7775, 2024. DOI: 10.56238/levv15n43-010. Disponível em: https://periodicos.newsciencepubl.com/LEV/article/view/1917. Acesso em: 4 jun. 2025.

PACETE, Luiz Gustavo. Brasil é o terceiro maior consumidor de redes sociais em todo o mundo. Forbes Brasil, 9 mar. 2023. Disponível em: https://forbes.com.br/forbes-tech/2023/03/brasil-e-o-terceiro-pais-que-mais-consome-redes-sociais-em-todo-o-mundo/. Acesso em: 29 maio 2025.

PRIOSTE, F. M.; RAIÇA, R. C. Inclusão digital e formação docente: desafios para a prática pedagógica na educação básica. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 21, n. 2, p. 1505–1521, maio/ago. 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10457. Acesso em: 3 jun. 2025.

SILVA, Flavia Cibele Pereira da. O impacto das redes sociais na promoção da saúde: desafios e oportunidades no cenário digital. 2024. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano, Campus Petrolina, Petrolina, 2024.

TERA AMBIENTAL. Entenda os três pilares da sustentabilidade. 2023. Disponível em: https://www.teraambiental.com.br/blog-da-tera-ambiental/entenda-os-tres-pilares-da-sustentabilidade. Acesso em: 4 jun. 2025.

VENTURA, Juliana Santos da Silva; VASCONCELOS, Carlos Alberto. Projetos criativos ecoformadores: relações entre tecnologia e Educação Ambiental no ensino. Revista Interacções, v. 17, n. 58, p. 117–142, 2021.

Published

2025-10-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

GUIMARÃES, Ziziane Kelly Rocha dos Santos; MONTEIRO, Gilson Vieira. Digital media and sustainability: training experiences in ECOEM’s educational livestreams. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 6, p. 340–355, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20762. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20762. Acesso em: 5 dec. 2025.