Environmental Education Experiences in a Basic Education School in the Interior of the Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20533

Keywords:

Environment, Education in the Amazon, Primary Education.

Abstract

This study analyzed student participation and the school community’s perception of environmental education initiatives implemented at a municipal public school located in the interior of the Amazon. An approach was adopted combining qualitative and quantitative techniques through the application of questionnaires and direct observations. The school developed projects focused on composting, water reuse, waste separation, and school gardening. Among these, the composting project stood out for generating significant student engagement and raising environmental awareness. Challenges were identified, including limited resources and the need for more integrated pedagogical practices. The findings underscore the importance of adopting long-term educational policies that support initiatives such as those reported in this study, given their strong educational value and transformative potential.

References

PASCHOALIN FILHO, João Alexandre; LOPÉZ-PÉREZ, Fredy; GUERNER DIAS, António José; CAMPOS LIMA, Kátia Guazzelli. Práticas de Educação Ambiental: a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 39, n. 2, p. 11–31, 2022. DOI: 10.14295/remea.v39i2.13327.

ALMULLA, Laila; THOMAS, Binson Mavelil; JALLOW, Mustapha.F. A.; AL-ROUMI, Amwaj.; DEVI, Yeddu; JACOB, Joby. Rotary Drum Composting of Organic School Wastes and Compost Valorization. Sustentability, v. 16, p. 2428, 2024.

AZNAR-CRESPO, Pablo.; ALEDO, Antonio; MELGAREJO, Joaquín. Percepción Social e Implementación de Aguas regeneradas por Parte de Comunidades de Regantes. In: MELGAREJO, J. (Ed.). Congreso Nacional del Agua: Innovación y Sostenibilidad. Universidad de Alicante, 2019. p. 759-772.

BACICH, Lilian.; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2020/08/Metodologias-Ativas-para-uma-Educacao-Inovadora-Bacich-e-Moran.pdf. Acesso em: 26 dez. 2024.

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental (PNEA). Resolução CONAMA nº 1, de 23 de janeiro de 1999. Diário Oficial da União, Brasília, 1999.

BRASIL. Política Nacional do Meio Ambiente (PNMA). Lei nº 6.938, de 31 de agosto de 1981. Diário Oficial da União, Brasília, 1981.

CORRÊA, Thiago Henrique Barnabé.; PACHON-BARBOSA, Nestor Adolfo. Educação Ambiental e consciência planetária: uma necessidade formativa. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 35, n. 2, p. 125-136, 2018. Acesso em: 27 dez. 2024.

DA COSTA RIBEIRO, Fernando. Uma proposta pedagógica sobre Educação Ambiental e currículo para as escolas da Amazônia. Educação Ambiental (Brasil), v. 2, n. 2, 2021. Acesso em: 6 jan. 2025.

DA SILVA, Geymeesson Brito; TABOSA, Wyllys Abel Farkatt. Percepção ambiental dos alunos do ensino médio técnico: Um estudo nas escolas cidadãs integrais técnicas em Patos, Paraíba. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 14, n. 1, p. 130-150, 2023. Acesso em: 9 jan. 2025.

DE SOUZA, Eduarda Camile Pinheiro. Educação Ambiental e a prática docente na escola. [s.l.]: [s.n.], [s.d.]. Acesso em: 11 jan. 2025.

ESCOBAR, Cristiane Tonetto et al. Educação Ambiental nas escolas: desafios e práticas inovadoras. Aracê, v. 6, n. 3, p. 5297–5311, 2024.

FIGUEIREDO, Marília Z. A.; CHIARI, Brasília M.; GOULART, Bárbara N.G. de. Discurso do Sujeito Coletivo: uma breve introdução à ferramenta de pesquisa qualiquantitativa. Distúrbios da Comunicação, v. 25, n. 1, 2013.

GONÇALVES, Marco Antonio Felix. Química e meio ambiente: estimulando o protagonismo dos estudantes na execução de um projeto de compostagem no Colégio Tiradentes - Maceió – AL. 2023. 132 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Química) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2022. Acesso em: 17 jan. 2025.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Básica 2023. Brasília, 2023. Disponível em: https://www.inep.gov.br/web/guest/censos. Acesso em: 19 jan. 2025.

KOLCENTI, Sandra Gonçalvez Ribeiro; MÉDICI, Monica Strege; LEÃO, Marcelo Franco. Educação Ambiental em escolas públicas de Mato Grosso. Revista Científica ANAP Brasil, v. 13, n. 29, 2020.

LEAL, Marcos Vinícius Sousa; RAMOS, Ana Caroline David; CABRAL, Marcos Vinicius Afonso; DIAS, Mairna Costa; CONCEIÇÃO, Mário Marcos Moreira da; CARDOSO, Raiane Ribeiro; PONTES, Altem Nascimento. Políticas Municipais de Educação Ambiental na Amazônia: análise de Belém e Ananindeua (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 20, n. 2, p. 104–120, 2025.

LIMA, Felipe Barros. Mini-horta escolar e compostagem orgânica como ferramentas de Educação Ambiental: na Escola Municipal Santo Antônio, Grajaú-MA. 2024. Acesso em: 22 jan. 2025.

MARQUES, Rodrigo Muller; MAZZARINO, Jane Marcia. A formação de professores em Educação Ambiental: reflexões a partir da análise integrativa de publicações científicas em língua inglesa. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 23, p. e26372, 2021.

NAVARRO, Teresa. Water reuse and desalination in Spain – challenges and opportunities. Journal of Water Reuse and Desalination, v. 8, n. 2, p. 153-168, 2018. DOI: 10.2166/wrd.2018.043. Acesso em: 4 fev. 2025.

NASCIMENTO, E.K.A.; CAMACHO, R.G.V.; SOUZA, D.N.N. Análise da percepção ambiental da comunidade de Cacimba Funda (CE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 4, p. 10-17, 2021. Acesso em: 6 fev. 2025.

NINA, Matheus Mendes; ROCHA, Sthefanie Felix da; SANTOS, Crisna Pereira dos; SILVA, Viviane Vidal da; COELHO, Euricléia Gomes. A Educação Ambiental no Sul do Amazonas: a gestão escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 20, n. 2, p. 121–147, 2025.

PEREIRA, Adolfo Leão. Perspectivas e impactos no processo de implementação de horta escolar no Município de Barreira, CE. 2023. 24f. Artigo (Graduação) - Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, 2023. Acesso em: 7 fev. 2025.

REDGRAVE, Samuel Douglas James; GRINEVICH, Vadim; CHAO, Dorrie. The relevance and impact of business schools: In search of a holistic view. International Journal of Management Reviews, v. 25, p. 340–362, 2023.

RIBEIRO, Jefferson; VIEIRA, Rafaela; TÔMIO, Daniela. Análise da percepção do risco de desastres naturais por meio da expressão gráfica de estudantes do Projeto Defesa Civil na Escola. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 42, 2017.

SÉTO-PAMIES, Dolors; PAPAOIKONOMOU, Eleni. A Multi-level Perspective for the Integration of Ethics, Corporate Social Responsibility and Sustainability (ECSRS) in Management Education. Journal of Business Ethics, v. 136, p. 523–538, 2016.

SILVA, Daniel Silva. Trajetórias de uso e cobertura da terra no município de Novo Progresso, Pará. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA), 34 f. Belém. Disponível em: http://www.bdta.ufra.edu.br/...pdf. Acesso em: 20 fev. 2025.

SILVA, Monica Maria Pereira da; LEITE, Valderi Duarte. Estratégias para realização de Educação Ambiental em escolas do ensino fundamental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 20, 2013.

SROUFE, Robert. Escolas de negócios como laboratórios vivos: promovendo a sustentabilidade na educação em gestão. Journal of Management Education, v. 44, n. 6, p. 726–765, 2020.

TOZONI-REIS, Marilia Freitas de Campos.; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi. Educação Ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial n. 3, p. 145-162, 2014. Acesso em: 21 mar. 2025.

Published

2025-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SILVA, Simone Silva da; LESS, Diani Fernanda da Silva. Environmental Education Experiences in a Basic Education School in the Interior of the Amazon. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 5, p. 367–382, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20533. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20533. Acesso em: 5 dec. 2025.