Environmental perception of elementary school students from public schools of Franca - SP in the zoobothanical garden

Authors

  • Cynthia Mansur Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Isadora de Paula Silva Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20408

Keywords:

environmental education, children's drawing, environment, macro trends

Abstract

This paper discusses children's environmental perception through drawings that seek to show how each child perceives the environment around them. This study included the participation of 97 children visiting the Zoobotanical Garden of Franca, SP, aged between 9 and 12 years. We observed a large number of drawings that refer to a romanticized view of nature, also showing indications that these children do not feel part of the environment, which leads to a conservative view of it. These results corroborate those of other authors, indicating the importance of developing work with teachers, in the form of training or continuing education.

References

BARROS, Loraine Victória Rodrigues; RECENA, Maria Celina Piazza. Conscientizar os alunos da educação infantil sobre a importância de preservar o meio ambiente. Revista Educação Ambiental em Ação, 2024. http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=2883. Acesso em 19 fev. 2025.

BASSANI, Marlise Aparecida. Psicologia Ambiental: Contribuições para a Educação Ambiental. In: HAMMES, Valéria Sucena (Org.). Educação Ambiental para o Desenvolvimento Sustentável – Proposta Metodológica de Macroeducação. São Paulo, v.2, p. 153-157. 2004.

BEZERRA, Rebeca Noemi de Oliveira; Maria Inês Gasparetto HIGUCHI. Percepções de adolescentes sobre a flora Amazônica: uma base para Educação Ambiental. Revbea, São Paulo, São Paulo, V. 20, No2:48-67, 2025.

BOEH, Noemi. O meio ambiente na percepção de alunos que recebem educação ambiental na escola. Ciência e Ambiente, v. 5: 91-1001, 1994.

BRASIL. Lei nº 6.938, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF: 02 de setembro de 1981. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm Acesso em 14 abr. 2025.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em 30 de outubro de 2024.

BRÜGGER, Paula. Educação ou adestramento ambiental? Florianópolis: Letras Contemporâneas. 200 p. 1999.

CANDIANI, Giovano. Aplicação de diferentes categorias de percepção na análise de desenhos infantis sobre meio ambiente. Revista Eletrônica Pesquiseduca. v.14(34): 510-526, 2022. DOI: https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1219. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1219/1040. Acesso: 19 fev 2025.

FONTANA, K. B., GOEDERT, L., KLEIN, E.B., ARAÚJO, L.A.O. A concepção de meio ambiente de alunos do curso de pedagogia a distância e a importância da mediação tecnológica: dificuldades e perspectivas, 2002. Disponível em: https://sistemas.virtual.udesc.br/html/artigos_professores/profs_ema.doc. Acesso em: 20 de setembro 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Paz e Terra. 144p. 1996.

GUIMARÃES, Mauro. Por uma educação ambiental crítica na sociedade atual. Margens, [Sl], v. 9, pág. 11-22, maio de 2016. ISSN 1982-5374. Disponível em: < https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/2767 >. Acesso: 09 ago. 2024. doi: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v7i9.2767 .

LAYARARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da educação ambiental contemporânea no Brasil. VI Encontro “Pesquisa em Educação Ambiental” Ribeirão Preto , setembro/2011. https://www.icmbio.gov.br/educacaoambiental/images/stories/biblioteca/educacao_ambiental/Layrargues_e_Lima_-_Mapeando_as_macro-tend%C3%AAncias_da_EA.pdf Acesso: 19 fev 2025.

LAYARARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político- pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade. São Paulo v. 17, n. 1 p. 23-40. 2014. https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 19 fev 2025.

Lei n° 9.795, de 27 de abril de 1999. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm Acesso: 19 fev 2025.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Sustentabilidade e educação: um olhar da ecologia política. São Paulo: Cortez, 2012.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

MALAFAIA, Guilherme; RODRIGUES, Aline Sueli de Lima. Percepção ambiental de jovens e adultos de uma escola municipal de ensino fundamental. R. bras. Bioci., Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 266-274, jul./set. 2009. https://seer.ufrgs.br/index.php/rbrasbioci/article/view/114877/62157 Acesso: 19 fev 2025.

MARTINHO, Luciana Rodrigues; TALAMONI, Jandira Liria Biscalquini. Representações sobre meio ambiente de alunos da quarta série do ensino fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 1, p. 1-13, 2007. https://doi.org/10.1590/S1516-73132007000100001. https://www.scielo.br/j/ciedu/a/yZXyvJQWFs7vs89dmKqNf4P/?format=pdf&lang=pt Acesso: 26 fev 2025.

NASCIMENTO, Elisangela Castedo Maria; ZANON, Angela Maria. Percepção ambiental de professores indígenas Terena a partir de desenhos do meio ambiente. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 35, n. 1, p. 229-241, 2018. DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v35i1.7233. https://periodicos.furg.br/remea/article/view/7233/5192 Acesso: 26 fev 2025

PEDRINI, Alexandre de Gusmão; DE-PAULA, José Campos. Educação ambiental: críticas e propostas. In: PEDRINI, A. G. (Org.). Educação ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. 6. ed. Petrópolis: Vozes, p. 90-146. 2008.

PEDRINI, Alexandre de Gusmão; COSTA, Érika Andrade; GHILARDI, Natália Pirani. Percepção ambiental de crianças e pré-adolescentes em vulnerabilidade social para projetos de educação ambiental. Ciência & Educação, v. 16, n. 1, p. 163-179, 2010. DOI: 10.1590/S1516-73132010000100010 https://www.researchgate.net/publication/258133902_Percepcao_ambiental_de_criancas_e_pre-adolescentes_em_vulnerabilidade_social_para_projetos_de_educacao_ambiental Acesso: 26 fev 2025

Prefeitura Municipal de Franca. https://www.franca.sp.gov.br/administracao-municipal/administracao-direta/meio-ambiente/jardim-zoobotanico. Acessado em 01/05/2024.

Programa Nacional de Educação Ambiental – PRONEA. Ministério do Meio Ambiente e Ministério da Educação. Brasília. 3ª edição. 2005. 105p. http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/pronea.pdf Acesso: 26 fev 2025

REIGADA, Carolina; TOZONI- REIS, Marília Freitas de Campos. Educação ambiental para crianças no ambiente urbano: uma proposta de pesquisa-ação. Ciência & Educação, v. 10, n. 2, p. 149-159, 2004. https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000200001 https://www.scielo.br/j/ciedu/a/8VZGj9zJzYCzHJwkhQvVKhd/?format=pdf&lang=pt Acesso: 26 fev 2025

REIGOTA, Marcos. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez. 87 p. (Questões de nossa época, v. 41). 1995

REIGOTA, Marcos. O homem e a floresta: por uma educação ambiental pós-moderna. 2 ed. São Paulo. Cortez. 167p. 2002

SARMENTO, Manuel Jacinto. “Conhecer a infância: os desenhos das crianças como produções simbólicas”, in A.J. Martins Filho & P.D. Prado (orgs). Das Pesquisas com Crianças à Complexidade da Infância. Campinas, Autores Associados; pp.: 27-60. ISBN 978-85-7496-201-6. 2011.

SAUVÉ, Lucie. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, maio/ago. 2005. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000200012 https://www.scielo.br/j/ep/a/hn8HWBV6NQJJHmtMJrqTKBn/?format=pdf&lang=pt Acesso: 26 fev 2025

SCHUMACHER, Jane; ROCHA, Eduardo da Luz; MARTINEZ, Lucas da Silva. Paulo Freire e a educação ambiental como ato político: uma reflexão necessária. Anais do IX Seminário Nacional Diálogos com Paulo Freire: Utopia, Esperança e Humanização, Igrejinha, RS, Brasil, v. 8, 2015. https://www2.faccat.br/portal/sites/default/files/schumacher_rocha_martinez.pdf Acesso: 26 fev 2025

SCHWARZ, Maria Luiza; SEVEGNANI, Lúcia; ANDRÉ, Pierre. Representações da mata atlântica e de sua biodiversidade por meio dos desenhos infantis. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 3, p. 369-388, 2007. https://doi.org/10.1590/S1516-73132007000300007 Acesso: 26 fev 2025

SOUZA, Kellyson Silva de; GARCIA, Patricia Helena Mirandola. Educação Ambiental na Perspectiva de Paulo Freire: Uma Análise Crítica: Educação ambiental crítica. Epistemologia freireana. Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista, v. 19, n. 5, 2023. https://doi.org/10.17271/1980082719520234192 https://publicacoes.amigosdanatureza.org.br/index.php/forum_ambiental/article/view/4192/4261 Acesso: 26 fev 2025

SOUZA, Tattiany Kelen Ferreira Pacheco; SOUZA, Geisse Brigido de. Percepção ambiental de alunos do 5º ano do ensino fundamental de uma escola pública em Parintins/AM. In: Percepção ambiental na ecopedagogia formal. Miranda, A.M. et al. (Orgs.) – Mossoró – RN: EDUERN, 2017. 152p. https://www.ppggeografia.ufc.br/images/documentos/C6T1.pdf Acesso: 26 fev 2025

TAMAIO, Irineu. A mediação do professor na construção do conceito de natureza: uma experiência de Educação Ambiental na Serra da Cantareira e Favela do Flamengo/São Paulo. (Dissertação de Mestrado). Universidade de Campinas, São Paulo. 2000. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2000.182775

Published

2025-12-02

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MANSUR, Cynthia; SILVA, Isadora de Paula. Environmental perception of elementary school students from public schools of Franca - SP in the zoobothanical garden. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 7, p. 263–278, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20408. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20408. Acesso em: 5 dec. 2025.