THE Use of games as a teaching tool in teaching environmental education: a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20234

Keywords:

Environmental Education, Games, Teaching, Systematic Review.

Abstract

 Games are valuable tools that contribute to the teaching and learning process, promoting the development of creativity, logical reasoning and concentration. In this context, this article aims to analyze the use of games as a tool to promote Environmental Education in the classroom. Studies published in journals and digital libraries between 2018 and 2024 were selected. 1,052 studies were identified, of which only 73 were included based on the established criteria. The presence of 108 games was observed, the majority of which were not Additionally, it was found that the majority of selected studies were published in the years 2022, 2023 and 2024. 

Author Biographies

  • Leonardo dos Santos, Instituto Federal de educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA Campus Barreirinhas

    Leonardo dos Santos, specialist in Environmental Education and Sustainability - Latu Senso from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão - Barreirinhas Campus (2025).

  • Patrício Câmara Araújo, INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO MARANHÃO- CAMPUS BARREIRINHAS

    PhD in Human Development and Health Processes (PGPDS/UnB). Master's degree in Culture and Society (PGCULT/UFMA). Bachelor's degree in Philosophy (UFMA). Professor of Philosophy/Methodology of Scientific Research at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão (IFMA). Specialist in Religious Sciences (FATEH). Postgraduate student in Teacher Training for Teaching Scientific Research Methodology (UNICV). Professor of the Bachelor's degree in Biological Sciences at IFMA/Barreirinhas Campus. Professor of the Technology course in Tourism Management at IFMA/Barreirinhas Campus.

References

ALBANI, Ionara Cristina; COUSIN, Cláudia da Silva; IBAÑEZ, Macarena Esteban. A Educação Ambiental no Brasil e na Espanha: reflexões alicerçadas na perspectiva crítica e transformadora. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 36, n. 3, p. 213-234, 2019.

ALBUQUERQUE, Thiago de Noroes; SOUZA E SILVA, Pablo Melquisedeque. Análise da aplicação da Educação Ambiental como ferramenta multidisciplinar no contexto das atividades avaliativas integradoras. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 19, n. 2, p. 47-59, 2024. Disponível em: < https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15542 >. Acesso em: 2 fev. 2025.

ALVES, Amanda Oliveira et al. RELATO DE EXPERIÊNCIA DA CRIAÇÃO E APLICAÇÃO DE UM JOGO SOBRE QUEIMADAS. Anais Educação em Foco: IFSULDEMINAS, v. 2, n. 1, 2022.

ARNALDO, Maria Aparecida; SANTANA, Luiz Carlos. Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental. Ciência & Educação (Bauru), v. 24, n. 3, p. 599-619, 2018.

AROMATARIS, Edoardo ; LOCKWOOD, Craig ; PORRITT, Kylie; PILLA, Bianca; JORDAN, Zoe . (org.). JBI Manual for Evidence Synthesis. Adelaide, Austrália: JBI, 2024. Disponível em: https://synthesismanual.jbi.global. Acesso em: 9 maio 2024.

BEZERRA, Mirna Andrade; OLIVEIRA, Rômulo José Fontenele; SANTOS, Lya Raquel Oliveira dos; SILVA, John Layonn de Sousa. Educação ambiental por meio do jogo didático “trilhando o caminho do equilíbrio ambiental” no ensino de ciências biológicas. OBSERVATÓRIO DE LA ECONOMÍA LATINOAMERICANA. V. 22, P. e3265, 2024. DOI: 10.55905/oelv22n2-117.

BIOLCHINI, Jorge Calmon de Almeida et al. Ontologia de pesquisa científica para apoiar a revisão sistemática em engenharia de software. Engenharia Informática Avançada, v. 21, n. 2, pág. 133-151, 2007.

BRASIL. Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999. Disponível em:< https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm >. Acesso em: 04 de out. 2023.

BRESSAN, Glaucia Maria; GONÇALVES, Juliana Bueno; LIZZI, Elisângela Ap. Da Silva; PERALTA, Vinicius Araujo. JOGOS DIGITAIS PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA. In:.NARRATIVAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: PESQUISAS, TRAJETÓRIAS, CONCEPÇÕES E PRÁTICAS. Editora Científica Digital, p. 52-72, 2024.

BONZANINI, Taitiany; ICHIBA, Rafaela. Arraste o mouse até a vermicomposteira! Ensinando Ciências na Educação Infantil com um jogo digital. Debates em Educação, v. 16, n. 38, p. e18256-e18256, 2024. Disponível em:< https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18256 >. Acesso em: 3 fev. 2025.

CANTO-DOROW, Thais Scotti do; FIGUEIREDO, Nicolas de Souza Brandão de; CEREZER, Maritza Vestena; VESTENA, Rosemar de Fátima. O jogo digital OIKOS Brasil e a Educação Ambiental para crianças. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), v.19, n.6, p.106–118, 2024. Disponível em: < https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.18830 >. Acesso em: 2 fev. 2025.

CASTAMAN, Ana Sara; BORTOLI, Lis Ângela de. Educação Ambiental na educação profissional e tecnológica: ensino a partir de jogos educativos de descarte de lixo eletrônico. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 15, n. 5, p. 76-88, 2020.

CASTRO, Ana Beatriz Azevedo Piva de; FARSONI, Rafaela Pires Castanho; SANTOS, Rafael Coelho Toledo dos; ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter; PEDROSO, Natalie Alana. As Perspectivas de um Jogo de Tabuleiro como Ferramenta para Promoção da Sustentabilidade. International Journal of Environmental Resilience Research and Science, [S. l.], v. 6, n. 1, 2024. DOI: 10.48075/ijerrs.v5i2.32247. Disponível em: < https://e-revista.unioeste.br/index.php/ijerrs/article/view/32247 >. Acesso em: 3 fev. 2025.

COELHO, Natan Luiz de Souza Cabral; VICTÓRIO, Cristiane Pimentel. Jogo Novo Verde: uma abordagem lúdica sobre ecomercado. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), v. 19, n. 8, p. 100-112, 2024. Disponível em: < https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16398>. Acesso em: 2 fev. 2025.

CUNHA, Marcus Vinicius dos Santos; SILVA, Anderson Fontes da; ESPOSTI, Miguel Arcanjo Gama Degli; VIANA, Romulo da Silva; TOTTI, Maria Eugênia. Jogos pedagógicos como ferramenta educacional–" Juruti: domínio das águas". Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 19, n. 2, p. 248-260, 2024. Disponível em: < https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15645 >. Acesso em: 2 fev. 2025.

DIAS, Priscila Costa et al. Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque. Diversitas Journal, v. 6, n. 2, p. 2570-2582, 2021.

FABIANO, Raissa de Sousa; SCABBIA, Renata Jimenez de Almeida. ATIVIDADES EDUCATIVAS PARA CRIANÇAS NA TRILHA: CAMINHOS DA MATA ATLÂNTICA, NO CENTRO DE REFERÊNCIA SOCIOAMBIENTAL MATA ATLÂNTICA (CRSMA), MOGI DAS CRUZES, SP. Revista Científica UMC, v. 7, n. 2, 2022. Disponível em: < https://seer.umc.br/index.php/revistaumc/article/view/1733 >. Acesso em: 2 fev. 2025.

FERREIRA, Letícia Sousa dos Santos et al. Aves e mamíferos da caatinga: experiências com jogos educativos para a valorização da fauna local. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 5, n. 1, 2022.

FIGUEIREDO, Nícolas de Souza Brandão de et al. OIKOS BRASIL. VI Mostra Gaúcha de produtos Educacionais, Santa Maria – RS, jul. 2022.

FINCK, Franciele; MAZZAFERA, Bernadete Lema. UM JOGO DE RPG PARA O ENSINO FUNDAMENTAL: ENTRELAÇANDO A LÍNGUA INGLESA E A EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Recursos Educacionais Digitais, p. 45, 2024.

FLORENCIO, Giuliane Stauski; ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter. “ECOTOXICOLÓGICA”: APRENDENDO ECOTOXICOLOGIA E EXPLORANDO A BIODIVERSIDADE DOS CAMPOS GERAIS DO PARANÁ. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), v.19, n.7, p.399-410, 2024. Disponível em: < https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19112 >. Acesso em: 2 fev. 2025.

GALEANO, Willyane Oliveira Gardin; FRAGA, Aillana; RODRIGUES, Rita de Cássia; LOPES, Ludmylla. Jogo da Memória com Tema de Sustentabilidade: Estímulo à Conscientização Ambiental. Cadernos de Agroecologia, v. 19, n. 2, 2024.

GOMES, Gláucio Reginaldo et al. AÇAÍ ADVENTURE: UM RPG DIGITAL PARA UMA APRENDIZAGEM ATIVA DE CIÊNCIAS. Revista Valore, v. 8, p. 15-33, 2023.

GUIMARÃES, Adinele Gomes et al. O Uso de Experimentos e Jogos no Ensino sobre Solos Regionais como Instrumentos de Educação Ambiental nas Escolas. COBRAMSEGE - XX Congresso Brasileiro de Mecânica dos Solos e Engenharia Geotécnica, Campinas – SP, set. 2020.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Editora da Universidade de S. Paulo, Editora Perspectiva, 1999.

HUNGARO, Jéssica Alessandra; MAZZUTTI, Gabriela Dalzoto; VALENTIM, Mariana Isabeli; ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter; BERTONI, Danislei. PROPOSTA DE ENSINO DE BIOTECNOLOGIA CINZA: UM JOGO DE TABULEIRO ACERCA DE PONTA GROSSA, PARANÁ. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), v.19, n.7, p.145–156, 2024. Disponível em: < https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19050 >. Acesso em: 2 fev. 2025.

ICHIBA, Rafaela Bruno; BONZANINI, Taitiany Kárita. Aprendendo vermicompostagem: o uso de jogos digitais na educação infantil. Ciência & Educação (Bauru), v. 28, 2022.

JACOBINA, João Matheus Ferreira; MARTINS, Luiza Gabriela Flores; SILVA, Paloma Galvão Barros; LEITE, Julia Marques; RIGHI-CAVALLARO, Karina Ocampo.O jogo “SustentaQuiz-Torta na Cara”, como conscientização para a sustentabilidade. Cadernos de Agroecologia, v. 19, n. 2, 2024.

JUNIOR, José Tadeu Mendes Pereira; MONTEIRO, Milena Clarisse Nunes; SILVA, Otávio Bruno Augusto da; AMORIM, José Everson Rodrigues de; SANTOS, Natália Larissa da Silva. Trilha botânica: um jogo didático lúdico como uma estratégia para o ensino de botânica. Anais do IX ENALIC... Campina Grande: Realize Editora, 2023. Disponível em: < https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/105011 >. Acesso em: 3 fev. 2025.

KITCHENHAM, Bárbara. Procedimentos para realizar revisões sistemáticas. Keele, Reino Unido, Keele University , v. 33, n. 2004, pág. 1-26, 2004.

LAÉRCIO, Francisco Giovani Souza; FONSECA, Leticia Rodrigues. Proposta de Jogo Educativo para Educação Ambiental no Ensino Básico. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 17, n. 1, p. 09-27, 2022.

LIRA, Janine Varela de; KRAMER, Dany Geraldo. Relato de experiência sobre atividades de educação ambiental e lixo eletrônico em uma escola municipal da cidade de Montanhas/RN. Cidadania em Ação: Revista de Extensão e Cultura, v. 8, n. 2, p. 117 – 127, 2024.

LIMA, Jéssica Tavares de; CAVALINI, Micheli Zandomingue; PEÇANHA, Rodrigo Marvila; ANDRADE, Mariella Berger; PASSOS, Marize Lyra Silva. JOGO INTERATIVO “O LIXO E SUAS CONSEQUÊNCIAS” COM USO DE METODOLOGIA ATIVA DE APRENDIZAGEM: UM TEMA TRANSVERSAL POR MEIO DA SALA DE AULA INVERTIDA. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco. V.13, n.2, p.39-47, 2024.DOI: 10.36524/saladeaula.v13i2.2955.

LOURENÇO, Gabriel Luis Bortolin; BELLON, Patricia Palmeira; PINA, Bruna Pacheco; ARAÚJO, Michell Pedruzzi Mendes; CORTE, Viviana Borges. Recursos didáticos produzidos com resíduos sólidos reutilizáveis em duas escolas de Manaus (AM). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 18, n. 4, p. 67-86, 2023. Disponível em: < https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14563 >. Acesso em: 2 fev. 2025.

LUCCHESE, Fabiano; RIBEIRO, Bruno. Conceituação de jogos digitais. São Paulo, p. 7, 2009.

MADRUGA, Elisângela Barbosa; HENNING, Paula Corrêa. A aprendizagem em tempos de Homo oeconomicus cyber. Revista Diálogo Educacional, v. 19, n. 63, p. 1616-1637, 2019.

MAGNANI, Eliana Maria; SORBARA, Alessandra; OSELAME, Ana Carolina Severo; WIEDERKEHR, Luana. Jogos de regras com embalagem cartonada na pedagogia. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 18, n. 2, p. 277-287, 2023.

MARIANO, Dandara Jucá Kokay; ALVES, Conceição de Maria Albuquerque. A aplicação de jogos de RPG e modelagem baseada em agentes para o gerenciamento colaborativo da água em comunidades peri-urbanas. RBRH, v. 25, p. e25, 2020..

MARQUES, Alicia Barbosa; ALMEIDA, Izabel Vasques; RIGHI-CAVALLARO, Karina. Desenvolvimento do Jogo'As Cores da Reciclagem': Uma Abordagem Interativa para a Educação Ambiental e o Descarte Consciente. Cadernos de Agroecologia, v. 19, n. 2, 2024.

MASSABNI, Vânia Galindo. RELATO DE EXPERIÊNCIA TÉCNICA: BATALHA FLORESTAL: UM JOGO PARA ALUNOS DE ENSINO FUNDAMENTAL I ENTENDEREM O CÓDIGO FLORESTAL BRASILEIRO. SUSTENTAR E WIPIS - workshop internacional sustentabilidade indicadores e gestão de recursos hídricos, 2023. Disponível em: < https://www.sustentarewipis.com.br/wp-content/uploads/artigos/2023/750795.pdf >. Acesso em: 3 fev. 2025.

MAZZUTTI, Gabriela Dalzoto; NASCIMENTO, Sthephany Larissa; MAZZUTTI, Rafael Dalzoto; VALENTIM, Mariana Isabeli; BERTONI, Danislei; ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter. POKÉMON GO COMO ESTRATÉGIA PARA A EDUCAÇÃO PATRIMONIAL E AMBIENTAL EM PONTA GROSSA, PARANÁ. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), v.19, n.7, p.573-586, 2024.

MELLO, Carla Moreira Graça; RODRIGUES, Denise Celeste Godoy de Andrade; PEREIRA, Adilson. Jogo cooperativo como uma proposta lúdica no ensino de ciências ambientais-por uma ética do cuidado. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, v. 3, n. 2, 2019.

MENEZES, Jones Baroni Ferreira de; CARVALHO, José Luciano Moreira; MARTINS, Júlia Estácio. JOGOS DIDÁTICOS VIRTUAIS COMO INSTRUMENTO AUXILIAR NO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL DENTRO DO CONTEXTO PANDÊMICO. Revista Docência e Cibercultura, v. 6, n. 5, p. 478-491, 2022.

MIRANDA, Gabriel Ponciano de; BECKER, Valdecir; BEZERRA, Ed Porto. Difundindo a cultura oceânica através da aprendizagem baseada em jogos digitais. Informática na educação: teoria & prática, v. 25, n. 1, p. 87-105, 2022.

MOURA, Valdivani Sousa de; MANSILLA, Débora Eriléia Pedrotti. Avaliação da aprendizagem em uma escola do ensino médio sobre o bioma cerrado por meio de jogos digitais no período da pandemia. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 11, n. 1, p. e23001-e23001, 2023.

MOURA, Adriana Maria Magalhães de. Trajetória da política ambiental federal no Brasil. 2016. Disponivel em <https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/9264/1/Trajet%C3%B3ria%20da%20pol%C3%ADtica%20ambiental.pdf > Acesso em: 04 de out. 2023.

MUNIZ, Júlia Pereira Steffen; PAZMINO, Ana Veronica. O Design na Educação Ambiental: requisitos para kit interdisciplinar sobre a perda da biodiversidade no Brasil. MIX Sustentável, v. 5, n. 2, p. 55-70, 2019.

NORMAN, Randson Santos de Souza; SEVERIANO, Juliana dos Santos. Educação Ambiental e aves da Caatinga: a construção do conhecimento através de atividades práticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 13, n. 3, p. 42-57, 2018.

OLIVEIRA, Julio Rodrigues de; JÚNIOR, José Augusto de Freitas; CARDOSO, Oséias. Educação Ambiental: o uso de redes sociais e aplicativos educacionais. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), v. 18, n. 3, p. 218-231, 2023.

OLIVEIRA, Jailson Rodrigues de; ANDRADE, Rômulo Wilker Neri de. Plataforma KAHOOT: motivando e promovendo a Educação Ambiental em turmas do Ensino Fundamental II. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 18, n. 4, p. 48-66, 2023.

OLIVEIRA, João Paulo dos Santos; MELO, Rafaela Dias. EDUCAÇÃO FÍSICA, AMBIENTAL E INCLUSIVA: um relato de experiência interdisciplinar no desenvolvimento e apresentação de Jogos Sensoriais uma estudante com Deficiência Visual. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 18, p. e8987-e8987, 2020.

OLIVEIRA, Graceline de. Ecoagente: um jogo educativo para a conscientização sobre a importância da preservação ambiental. RENOTE, v. 17, n. 1, p. 203-212, 2019.

PAZ, Daiane Padula; PONTAROLO, Edilson; MELLO, Nilvania Aparecida de. Avaliação do Kahoot como recurso para práticas de Educação Ambiental e em Solos. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, n. 34, p. 136-142, 2023.

PINHEIRO, Karen; BREMGARTNER, Vitor; OLIVEIRA, Filipe; MOREIRA, Alexandre; SILVA, Cleiton. AMIGOS DA NATUREZA–UM SOFTWARE EDUCATIVO COMO MEIO DE APRENDIZAGEMDE LOGÍSTICA REVERSA, 2024.

PRADO, Laíse Lima do. Educação lúdica: os jogos de tabuleiro modernos como ferramenta pedagógica. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, v. 2, n. 2, 2018.

PEREIRA, Larissa Baruque; BAUTISTA, Judith Bustamante; STRUCHINER, Miriam. Vamos jogar os 3R's em Ação! Uma proposta lúdica para mobilizar as questões ambientais. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 17, n. 4, p.225-246, 2022.

PETRI, Giani; CALDERÓN, Alejandro; VON WANGENHEIM, Christiane G.; BORGATTO, Adriano F.; RUIZ, Mercedes. Benefícios dos Jogos Não-Digitais no Ensino de Computação. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 26., 2018, Natal. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2018.3481.

PINHEIRO, Fernanda de Lima et al. Na Trilha do Pampa: um Jogo para o Desenvolvimento da Educação Ambiental no Contexto do Pampa Gaúcho. Revista Metropolitana de Sustentabilidade (ISSN 2318-3233), v. 8, n. 1, p. 132-142, 2018.

POLETTO, Glenda Igridi; RODRIGUES, Andriane de Melo. Jogos dramáticos como proposta de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 17, n. 3, p. 185-198, 2022.

RIBEIRO, Janaina Ferreira et al. BRINCAR TAMBÉM É APRENDER: EDUCAÇÃO AMBIENTAL SOBRE O USO RACIONAL DA ÁGUA POR MEIO DE PRÁTICAS RECREATIVAS PARA CRIANÇAS DE ESCOLAS PÚBLICAS EM REDENÇÃO.XIII Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental, Teresina -PI, nov. 2022.

RODRIGUES, Maria de Oliveira. GAMIFICAÇÃO DE CONTEÚDOS E JOGOS DIGITAIS PARA O ENSINO E APRENDIZADO DA LÍNGUA PORTUGUESA E DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Revista Multidisciplinar de Educação e Meio Ambiente, v. 5, n. 1, p. 1-10, 2024.

SANTOS, Mikeias Santos dos et al. Uso de tecnologia no desenvolvimento de jogos educativos eletrônicos para a promoção de saúde bucal e Educação Ambiental. Revista Thema, v. 17, n. 4, p. 843-854, 2020.

Schuytema, P. Design de games: uma abordagem prática. São Paulo: Cengage Learning, 2008. 447 p.

SANTOS, Rogerio Pires. Gamificação como componente na Educação Ambiental: desenvolvimento e aplicação a partir da Plataforma Genially©. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 1, p. 228-242, 2023. Disponível em: < https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.13688 >. Acesso em: 2 fev. 2025.

SERAFIM, Marcus; VEIGA, Solange Joanoni; LOPES, Leticia Azambuja. “Lutando pela vida”: aplicação de um jogo sobre Educação Ambiental em turmas de Ensino Fundamental. Revista Thema, v. 21, n. 3, p. 688-704, 2022.

SILVA, Andrezza Pimentel Honorato da et al. CONSTRUINDO SABERES SOBRE AS SERPENTES DE UMA UNIDADE DE CONSERVAÇÃO-AÇÕES EDUCATIVAS NAS ESCOLAS. Experiências em Ensino de Ciências, v. 17, n. 1, p. 278-294, 2022.

SILVA, Acenet Andrade Da; NASCIMENTO, Wagner Luiz Nascimento Do. RELAÇÃO ENSINO E APRENDIZAGEM: ELABORAÇÃO DE JOGOS DIDÁTICOS POR ESTUDANTES DE TECNOLOGIA EM AGROECOLOGIA DO IFPA-CAMPUS BREVES, NA ILHA DO MARAJÓ, PARÁ. Revista de Estudos em Educação e Diversidade-REED, v. 2, n. 6, p. 1-22, 2021.

SILVA, Madalena Pereira da; AGUIAR, Paula Alves de; JURADO, Ramon Garrote. As tecnologias digitais da informação e comunicação como polinizadoras dos projetos criativos ecoformadores na perspectiva da educação ambiental. Revista Polyphonía, v. 31, n. 1, 2020.

SILVA, Sara Gomes da; LOPES, Beatriz dos Santos; NASCIMENTO, Yuri Nascimento do; SÁ, Dayse Maria da Cunha; PIGNATI, Marina Teófilo. Educação ambiental sobre os recursos hídricos através de jogos didáticos para alunos com deficiência intelectual. Revista Educação Especial, p. e39/1-25, 2024.

SILVA, Francisco Matheus da. Gamificação e sociobiodiversidade: análise da percepção ambiental de estudantes a partir do jogo" para um mundo sustentável". 2023.

SILVA, Alex Sandro Nogueira; NOGUEIRA, Patrícia Libéria; REZENDE, Leandro Gonçalves de. “Trilha Sustentável” na construção do conhecimento: o conceito de sustentabilidade através de um jogo educativo. Revista Ponto de Vista, v. 13, n. 3, p. 01-19, 2024.

SILVA, Wellington Pereira da; MERCADO, Luis Paulo. Uma Proposta de Desenvolvimento do Game CICDA: Comissão Interna para o Combate ao Desperdício de Água, voltado para Educação e Desenvolvimento Sustentável. Anais do Seminário de Jogos Eletrônicos, Educação e Comunicação, 2024.

SILVA, Francisco Matheus da; SILVEIRA, Ana Lúcia Nobre da; BATISTA, Cristiano da Silva; FROTA, Marcia Graciele Vasconcelos Cunha; MARTINS, Elcimar Simão. GAMIFICAÇÃO E SOCIOBIODIVERSIDADE. Revista Educação & Ensino - ISSN 2594-4444, v. 8, n. 1, 19 jun. 2024.

SILVA, Alex Sandro Nogueira; NOGUEIRA, Patrícia Libéria; REZENDE, Leandro Gonçalves de. “Trilha Sustentável” na construção do conhecimento: o conceito de sustentabilidade através de um jogo educativo. Revista Ponto de Vista, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 01–19, 2024. DOI: 10.47328/rpv.v13i3.18216.

SOARES, Francisco Daniel; FREITAS, Joádson Rodrigues da Silva. A percepção dos discentes do Curso Técnico em Mineração do Instituto Federal do Amapá, campus Macapá, sobre Educação Ambiental. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), v. 15, n. 1, p. 288-309, 2020.

SOARES, Maria Helena Souza; MUNIZ, Lauane de Barros; CAVALLARO-RIGHI, Karina Ocampo; CHITA, Lívia Maria de Almeida; BATISTA, Maria Laura Gome. “Jogo da Velha Verde”: educando para a sustentabilidade e conscientização ambiental. Cadernos de Agroecologia, v. 19, n. 2, 2024.

SOUSA, Damião Sampaio de et al. Experiência extensionista na construção de material didático para o ensino da Educação Ambiental. Revista Principia - Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, João Pessoa, v. 59, n. 2, p. 619–631, jun. 2022.ISSN 2447-9187.

SOUZA, Bruna Costa de; VALADARES, Juarez Melgaço. O ensino de ciências a partir da temática Mineração: uma proposta com enfoque CTS e três momentos pedagógicos. Ciência & Educação (Bauru), v. 28, 2022.

SOUZA, Irlena Moreira Lopes de; OLIVEIRA, Ricardo Daher. O PROCESSO DE ALIENAÇÃO DA COMUNICAÇÃO NA SOCIEDADE DO CONSUMO: UM OLHAR SOBRE AS CONSEQUÊNCIAS PARA O MEIO AMBIENTE. ARACÊ , [S. l.], v. 6, n. 3, p. 5872–5909, 2024. DOI: 10.56238/arev6n3-096.

SOUSA, Rosa Aparecida Laurenço de; DIOGO, Ivan Jeferson Sampaio. Um Tabuleiro didático no ensino do Bioma Caatinga: O lúdico como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem: Tabuleiro no ensino do Bioma Caatinga. Educação, Ciência e Cultura, v. 29, n. 2, 2024.

SOUZA, Lidiane Cristina Lopes Garcia de; FALCÃO, João Paulo de Matos. Jogo da Biodiversidade: jogos como ferramenta para o ensino de Geografia. Brazilian Journal of Development, v. 10, n. 12, p. e75655-e75655, 2024.

SOUZA, Carolina Cardozo de; PAGLIARELLI, Alice Araujo da Silva; FILHO, Luiz Henrique de Vasconcellos Brandão; SIRQUEIRA, Tássio Ferenzini Martins. Um RECYCLE QUIZ: Uma Abordagem Educacional Para A Conscientização Ambiental. Revista Mosaico, v. 14, n. 3, p. 47-55, 2023.

TARGA, Wallace Siqueira; TARGA, Marcelo Dos Santos; MÉLEGA, Julien Cesar. Jogos digitais aplicados ao meio ambiente e a água. Revista Técnica Ciências Ambientais, v. 1, n. 6, p. 1-8, 2022.

TEIXEIRA, Guilherme Augusto; DALSASSO, Ramon Lucas; CRUZ, Dulce Márcia, NAGEL-HASSEMER, Maria Eliza. Aplicação de experiências de gamificação em turmas de ensino superior em engenharia. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 13, n. 1, 2024.

TEIXEIRA, Isabel; LIMA, Dulce. O jogo" Os minerais do teu dia-a-dia" no ensino contextualizado da Geologia. Indagatio Didactica, v. 15, n. 1, p. 139-150, 2023.

VELOZO, Maria Caroline S et al. Rota Verde: um jogo educativo e potencialmente inclusivo para o ensino de Química Verde para surdos. Química Nova na Escola, no prelo, 2024c. https://dx. DOI: org/10.21577/0104-8899.20160386, 2024.

Published

2025-12-02

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DOS SANTOS, Leonardo; CÂMARA ARAÚJO, Patrício. THE Use of games as a teaching tool in teaching environmental education: a systematic literature review. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 7, p. 403–422, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20234. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20234. Acesso em: 5 dec. 2025.