Environmental Education in Portuguese language classes: an interdisciplinary proposal in the final years of Elementary School

Authors

  • Jarliso da Silva Almeida Centro Universitário UNIPLAN - Unidade Itaituba / Prefeitura Municipal de Itaituba

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19284

Keywords:

Portuguese Language, Environmental education, Interdisciplinarity in Elementary School

Abstract

The present study arises from the problem perceived by previous studies/research of the undergraduate monograph in humanities, in which Portuguese Language teachers do not work interdisciplinary on the topic of Environmental Education in their classes, resulting from factors such as: lack of knowledge of legislation on Environmental Education and interdisciplinarity contained in the PCN, PNEA, DCNEA, BNCC and strategies on how to explore teaching, research and extension texts on environmental issues in Portuguese language classes in elementary school in the final grades. The aim is to present a proposal for reading and writing in Portuguese, from the 6th to the 9th year with texts from Environmental Education. The goal is to have the following specific objectives: review the literature on legislation and guidelines for Environmental Education and the teaching of the Portuguese Language and present an interdisciplinary teaching proposal articulating the Portuguese Language and Environmental Education. To this end, bibliographical research and a literature review of works that addressed the theme were carried out: Environmental Education, teaching the Portuguese Language, etc., where studies between 1998 and 2009 were analyzed, on EA in Brazil, the use of interdisciplinary projects in schools seeking to bring improvements and awareness. In this way, rethink practices and indicate possibilities for teachers to work with EA in collective projects in Portuguese language classes.

References

ALBANUS, Lívia Lucina Ferreira. Educação Ambiental In: ULBRA (org.). Ecopedagogia: educação e meio ambiente. 1ed. Curitiba: IBPEX, 2008.

ALVES, Maria do Rosário do Nascimento Ribeiro. Educação Ambiental nas aulas de Língua Portuguesa: gêneros textuais em uma abordagem interdisciplinar. Tese (Doutorado) Universidade de Brasília, Faculdade de Educação. Brasília, DF, 2013. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/15107. Acesso em: 08 mar. 2021.

BARROS, Maria de Lourdes Teixeira. Educação Ambiental no cotidiano da sala de aula: um percurso pelos anos iniciais. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 2009.

CASCINO, Fábio. A Educação Ambiental: princípios, história e formação de professores. 4ª ed. SENAC, São Paulo, 1999.

CURRIE, Karen L. Meio Ambiente: interdisciplinaridade na prática. Campinas, SP: Papirus, 1998. (Coleção Papirus Educação).

FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da Pesquisa Científica. Fortaleza: UEC, 2002.

GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental da educação. 7ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2005. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

MATTA, Sozângela Schemim da. Português: linguagem e interação. Curitiba: Bolsa Nacional do Livro Ltda. 2009.

MENDONÇA, Rita. O educador ambiental ensina por suas atitudes. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/861/rita-mendonca-oeducadorambientalensina-por-suas-atitudes. Acesso em: 08 mar. 2021.

PENTEADO, Heloísa Dupas. Meio Ambiente e Formação de Professores. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleção questões da nossa época; v. 13).

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Cientifico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SELBACH, Simone. Língua portuguesa e didática. Ed. Vozes. Petrópolis – Rio de Janeiro, 2010.

SIMÕES, Luciene Juliano. Leitura e autoria: planejamento em Língua Portuguesa e Literatura. Erechim: Edelbra, 2012.

Published

2025-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ALMEIDA, Jarliso da Silva. Environmental Education in Portuguese language classes: an interdisciplinary proposal in the final years of Elementary School: . Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 489–507, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19284. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19284. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2024-08-09
Accepted 2024-12-03
Published 2025-04-01