School management, citizenship and Environmental Education: integrated interfaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19090

Keywords:

Environmental Knowledge, Environment, Interdisciplinary Methods, Socio-Environmental Issues, 2030 Agenda

Abstract

In this study, the objective is to understand the relationships between environmental education, environmental citizenship and school management in the construction of the student's knowledge, primarily in public schools. The methodological design is bibliographic and the research was developed in the context of the Graduate Program in Teaching Humanities and Languages, Franciscan University. It was found that environmental knowledge, inherent to environmental education and its developments, presupposes interdisciplinary teaching methods, which enable the democratization of knowledge.

Author Biography

  • Noemi Boer, Universidade Franciscana

    Professora Universitária: 

    Graduação em Ciências,  habilitação Biologia e  Graduação em Pedagogia

    Mestre em Educação Brasileira - Universidade Federal de Santa Maria, RS

    Doutora em Educação Científica e Tecnológica  - Universidade Federal de Santa Catariana. 

     

References

AKKARI, A. Internacionalização das políticas educacionais: transformações e desafios. Petrópolis: Vozes, 2011.

BOER, Noemi. Educação Ambiental e visões de mundo: uma análise pedagógica e epistemológica. 2007, 214 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica – Centro de Ciências Físicas e Matemática. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 22 fev. 2023.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei n° 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 28 abr. 1999

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP n°2, 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília: MEC/SEF, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=17810&Itemid=866. Acesso em: 20 nov. 2022.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GIL, Antônio C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6.ed. São Paulo: atlas, 2017.

HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de S. Minidicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2003.

LEFF, Enrique. Repensar a complexidade ambiental. In: LEFF, Enrique (coord). A complexidade ambiental. São Paulo: Cortez, 2003. p. 15 -64.

LEFF, Enrique. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.

LIBÂNEO, José C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. São Paulo: Heccus Editora, 2018.

LIMA, Thiago José Bezerra de. Indícios para a Formação de Sujeito Ecológico nos Movimentos Preparatórios dos Seminários de Metodologia G5 Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 19 n. 3, p. 384 -401, 2024.

LUZZI, Daniel. Educação e meio ambiente: uma relação intrínseca. Barueri, SP: Manole, 2012.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, v. 27, p. 47-69, 2006.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Transformando nosso mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável, 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/ agenda2030/. Acesso em: 27 set. 2023.

RIBEIRO, Carla da Silva; COUTINHO, Cadidja; BOER, Noemi. Letramento e cidadania ambiental no contexto escolar: relato de uma prática docente. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental- REMEA. Programa de Pós-graduação em Educação Ambiental, FURG. v. 38, n. 2, p. 266-287, maio/ago. 2021.

SANDER, Benno. Gestão Educacional: concepções em disputa. Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 4, p. 69-80, jan./jun. 2009.

SANTOS, Eduarda Vaz Moniz dos. O que é cidadania? Tomo II. Lisboa: Santos-Edu, 2005a.

SANTOS, Eduarda Vaz Moniz dos. Cidadania, conhecimento, ciência e educação CTS. Rumo a “novas” dimensões epistemológicas. Revista CTS, n. 6, v. 2, n.6, p. 137 -157, Diciembre, 2005b.

SANTOS, Marta da Cunha; BOER, Noemi. Gestão Escolar, formação de professores e metodologias ativas: perspectivas educacionais para o ensino na contemporaneidade. Curitiba: Appris, 2022.

TAVERNA, Maira Rosenente; PEDROSO, Daniele Saheb. Educação Ambiental no desenvolvimento das mudanças climáticas: um estado da arte. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 369-383, 2024.

Published

2025-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MADRUGA, Marcia Cristina Bastos; BOER, Noemi. School management, citizenship and Environmental Education: integrated interfaces. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 214–232, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19090. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19090. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2024-07-13
Accepted 2024-12-03
Published 2025-04-01