Contributions of the internship at the Humpback Whale Project to academic training: experience report

Authors

  • Suellen Santos Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO
  • Isabela de Oliveira Instituto Baleia Jubarte https://orcid.org/0000-0001-7063-9027
  • Maria Eugênia Ribeiro de Sena Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16295

Keywords:

Mandatory Curricular Internship, Humpback Whale, Experience in the Academic Formation

Abstract

The mandatory curricular internship is offered by granting units to train the graduate student and provide the living in the chosen area. The present study aims at reflecting about the earned experiences in the program of internship offered by the Humpback Whale Project and its contribution to the academic formation. The activities of the program carried out for four months in the year of 2023 were divided into two categories: related to the Humpback Whale Space (visitor’s center) and onboard. The practical learning lived contributes to the formation of graduate students from several courses and prepare the future professional for the workplace.

Author Biographies

  • Suellen Santos, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO

    Discente do Curso de Ciências Ambientais.

  • Maria Eugênia Ribeiro de Sena, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO

    Docente do Curso de Ciências Ambientais.

References

BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Diário Oficial da União, Brasília. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm>. Acesso em: 09 de abr. de 2024.

CALDAS, C. R. B. As ameaças às baleias jubarte e ações visando sua conservação. Monografia (Licenciatura em Biologia) – Faculdade de Ciências da Saúde, Centro Universitário de Brasília. Brasília, p. 39. 2003.

FARAH, M.; SALMAZO, J. R.; SEMPREBOM, T. R.; PEIRÓ, D. F. Baleia à vista: Baleias do Brasil. Bióicos Biologia Marinha. Revista Biologia Marinha de divulgação científica/Projeto Biologia Marinha Bióicos, Ubatuba, v. 2, nº 1, 2019.

FERNANDES, G. G. Movimentos da baleia-jubarte (Megaptera novaengliae; Borowski, 1871) em um trecho da costa da Bahia no ano de 2016. Artigo científico (Curso de Ciências Biológicas) – Universidade Católica do Salvador, p. 26, 2019.

FONSECA, F. S. R. Educação Ambiental no zoológico de Goiânia: contribuições para a formação do sujeito ecológico? Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Goiás, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, 2010. 90 f.

GARCIA, V. A. R.; MERGULHÃO, M. C. Projeto - piloto de Educação Ambiental: avaliação do roteiro de visita orientada "Zoobservador", um aliado à prática de Educação Ambiental em zoológicos. Revista Educação: Teoria e Prática. Rio Claro: UNESP – Instituto de Biociências, 9 v., n.16, 2001.

GUDERGUES, G. S.; FERREIRA, G. de S.; BRITO, P. O. B.; GONDIM, F. A. A importância do turismo sustentável como modo de Educação Ambiental: estudo de caso da temporada de baleias no Instituto Baleia Jubarte Praia do Forte (BA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 18, nº 4, p. 396-415, 2023.

IBAMA. Portaria Ibama nº 117, 26 de dezembro de 1996. Disponível em: <https://www.icmbio.gov.br/cepsul/images/stories/legislacao/Portaria/1996/p_ibama_117_1996_protecaocetaceos_alterada_p_ibama_24_2002.pdf>. Acesso em: 04 de abril de 2024.

LAVALL, J.; BARDEN, J. E. Estágio não obrigatório: contribuições para a formação acadêmica e profissional do estudante da UNIVATES. Revista Gestão Universitária na América Latina – GUAL, v. 7, nº 2, p. 47-68, maio, 2014.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. XVII, n. 1, p. 23-40, jan./mar., 2014.

MARANDINO, M. Enfoques de educação e comunicação nas bioexposições de museus de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, nº 1, jan./abr., 2003.

MATTAR, J.; RAMOS, D. K. Metodologia da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. 1 ed. – São Paulo: Edições 70, 2021.

MOREIRA, S. C. Caracterização das subunidades das emissões sonoras de Megaptera novaengliae (Borowski, 1781) na costa do Brasil. Dissertação – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Curso de Pós-Graduação em Biologia Animal, 2016.

MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, nº 48, p. 60-77, out./dez., 2021.

PROJETO BALEIA JUBARTE. Salvas da Extinção: A história do Projeto Baleia Jubarte. Bambu Editora e Artes Gráficas – São Paulo, 2021.

PROJETO BALEIA JUBARTE. O Projeto Baleia Jubarte. Disponível em: <https://www.baleiajubarte.org.br/o-projeto>. Acesso em: 28 de nov. de 2023a.

PROJETO BALEIA JUBARTE. Programação completa da VI Festa da Baleia Jubarte 2023. Disponível em: <https://www.baleiajubarte.org.br/post/programacaocompletadafestadabaleiajubarte>. Acesso em: 28 de nov. de 2023b.

REDE BIOMAR. Planejamento Estratégico Integrado da Rede de Conservação da Biodiversidade Marinha 2021 a 2030. Disponível em: https://501578b0-2d10-4039-9a2b-e0c4d5c807b7.filesusr.com/ugd/2d15f2_83d3ba8edc4b438788b3a5896bdccb9c.pdf. Acesso em: 28 de nov. de 2023.

RIBEIRO, G. M. S. R.; PREZOTO, H. H. S. A Educação Ambiental em espaços não-formais: relato de experiência no Centro Nacional de Conservação da Baleia Franca, Imbituba, SC. Biológica – Caderno do Curso de Ciências Biológicas, v. 3, n. 1, 2020.

RODRIGUES, D. B. Ensinar com pesquisa no ensino superior: o uso do seminário como estratégia pedagógica. Anais do II Congresso Nacional de Educação, Campina Grande, 2015.

RODRIGUES, E. N. Primeiro estágio curricular: relato de experiência. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 48, nº 4, p. 436-443, out./dez. 1995.

RODRIGUES, F.; SCHULZ, L.; TOMIO, D. Educação Ambiental em contextos de educação não formal: uma análise de práticas educativas desenvolvidas no Zoológico de Pomerode. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v.37, n.4, p. 282-302, set./dez. 2020.

SANTOS, K. A. S. A.; SILVA, R. C. Educação Ambiental em espaços não formais: relato de experiência no Parque das Aves (Foz do Iguaçu, PR, Brasil). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, nº 2, p. 153-162, 2021.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: CARVALHO, I.C.M.; SATO, M (org.). Educação Ambiental- pesquisas e desafios. 2005. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4586522/mod_resource/content/1/sauve%20correntes%20EA.pdf>. Acesso em: 06 de abr. de 2024.

SILVA, H. I.; GASPAR, M. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, nº 251, p. 205-221, jan./abr. 2018.

SIMÕES, D. G.; MACEDO, R. H. F.; ENGEL, M. H. Turismo de observação de cetáceos como ferramenta no estudo do comportamento de baleias Jubarte (Megaptera novaengliae). Revista de Etologia, São Paulo, v. 7, nº 1, jun. 2005.

SOUZA, G. F. C.; SILVA, P. M. S.; SILVA, R. M.; RIBEIRO, H. C. B.; TINÔCO, M. S. Importância da produção de eventos científicos na formação acadêmica: a experiência da I SEMEIA. Anais da XI Semana de Mobilização Científica, Universidade Católica do Salvador, Salvador, 2008.

Published

2024-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SANTOS, Suellen; OLIVEIRA, Isabela de; SENA, Maria Eugênia Ribeiro de. Contributions of the internship at the Humpback Whale Project to academic training: experience report. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 90–105, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16295. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16295. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2024-02-02
Accepted 2024-04-01
Published 2024-06-01