The Pedagogical Lake at E.E. Prof. José Monteiro Boanova, SP: lessons learned from the experience of its construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.16041

Keywords:

Sustainability, Water Management, Environmental Education, School Environment, Sustainable School

Abstract

The State School “José Monteiro Boanova,” located in São Paulo (SP, Brazil), embraces sustainability as one of the pillars of its Political-Pedagogical Project. This text presents the school's context and the process of constructing a pedagogical lake, from its planning in 2021 to its completion in 2022. It also describes the participation of various school community members in an integrated manner throughout the project's development. Finally, it reflects on the lessons learned during the process, which, while highly enriching and innovative, posed several challenges. In addition to serving as an outdoor classroom, the lake functions as a laboratory for sustainable practices and green technologies for students in the Formative Itinerary “My Role in Sustainable Development.” It has also become a pleasant space for contemplation. This article is an account of the experience, based on the active participation of one of the authors throughout the process and on document analysis. It is hoped that it can inspire other schools to create their own pedagogical lakes.

Author Biographies

  • Solania Horti Neri dos Santos, Secretaria de Educação do Estado de São Paulo Diretoria de Ensino Região Sul 1

    Bacharel e licenciada em sociologia, pedagoga, historia e geografia.
    Pós-graduada em Educação e Direitos Humanos e Educação Socioambiental e Sustentabilidade
    Atualmente trabalha como Professora Especialista em Currículo - Programa CONVIVA SEDUC SP na Diretoria de Ensino Sul 1. Trabalha na Educação Básica, desde 2006 tendo sido professora, coordenadora vice-diretora e Diretora Escolar.

  • Andrea Rabinovici, Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)

    Bacharel e licenciada em ciências sociais com ênfase em antropologia (IFCH/Unicamp), Mestra em Ciência Ambiental (PROCAM/USP) e Doutora em Ambiente e Sociedade (NEPAM/Unicamp). Foi Pró-reitora de assuntos estudantis, chefe de gabinete e vice-reitora da Unifesp. Atualmente é docente do Departamento de Ciências Ambientais e do Programa de Pós-graduação em Análise Ambiental Integrada do Campus Diadema da Unifesp e Vice-coordenadora da Cátedra Sustentabilidade da Unifesp.

References

ABREU, I. R. N. Convênio Escolar: utopia construída. 2007. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

BAFFI, M. Convênio Escolar: A Arquitetura Moderna a Serviço do Ensino Público. Docomomo Brasil, 2016. Disponível em: <https://docomomobrasil.com/wp-content/uploads/2016/01/Mirthes_baffi.pdf>. Acesso em: 11 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Formando Com-vida, Comissão de Meio Ambiente e Qualidade de Vida na Escola: Construindo Agenda 21 na escola. 3. ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, MEC/CGEA, 2012. Disponível em: <http://cefort.ufam.edu.br/tainacan/wp-content/uploads/2020/04/Meio-ambiente-e-qualidade-de-vida-na-escola_2012.pdf>. Acesso em: 11 jun. 2023.

BORGES, C. O que são espaços educadores sustentáveis. In: Espaços educadores sustentáveis: Salto para o Futuro. Rio de Janeiro, ano 21, n.7, jun. 2011. Pp. 11-16. Disponível em: <https://pt.scribd.com/document/392442281/SALTO-Bol-07-Espacos-Educadores-Sustentaveis>. Acesso em: 11 jun. 2023.

BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1996. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 11 jun. 2023.

CALDEIRA, M. H. de C. Arquitetura para educação: escolas públicas na cidade de São Paulo (1934 – 1962). 2006. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, 2006.

CAMBUCI, Instituto. Instituto Cambuci na E.E Prof. José Monteiro Boanova. Disponível em: <https://youtu.be/_S-utsmjlX8> Acesso em:19 mai. 2023.

CAVALIERE, A. M. Anísio Teixeira e educação integral. Revista Paidéia, Rio de Janeiro, vol. 20, No. 46, 249-259, 2010.

DINIZ, A. C.; LIMA, A. G. G. Arquitetura e Educação: ecos da modernidade. Rio de Janeiro: Anais do 8º Seminário Docomomo Brasil – Síntese e Paradoxo das Artes, 2009. Disponível em: <https://docomomobrasil.com/wp-content/uploads/2016/01/039-1.pdf>. Acesso em: 11 jun. 2023

DOURADO, J.; BELIZÁRIO, F.; PAULINO, A. Escolas Sustentáveis. São Paulo: Oficina de Textos, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

LEGAN, L. A escola sustentável: eco-alfabetizando pelo ambiente. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo; Pirenópolis, GO: IPEC – Instituto de Permacultura e Ecovilas do Cerrado, 2004.

LEONARD, A. A História das Coisas: da Natureza ao lixo, o que acontece com tudo que consumimos. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

ONU, Organização das Nações Unidas. Objetivos do Desenvolvimento Sustentável - ODS. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/pos2015/ agenda2030/>. Acesso em: 10 jan. 2019.

SAMPIÊNCIA AMBIENTAL. Projeto Executivo – Hidráulica –Lago. São Paulo, 2022.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. Itinerário Formativo: “Meu Papel no Desenvolvimento Sustentável”. São Paulo: SEDUC/SP, 2021a. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2022/10/MAPPA-CNT_MAT-UC2.pdf. Acesso em 10 jun. 2023.

UNESCO, Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: objetivos de aprendizagem. 2017. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252197>. Acesso em: 12 jun. 2023.

Published

2025-04-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SANTOS, Solania Horti Neri dos; RABINOVICI, Andrea. The Pedagogical Lake at E.E. Prof. José Monteiro Boanova, SP: lessons learned from the experience of its construction. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 163–187, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.16041. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16041. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-12-19
Accepted 2024-12-20
Published 2025-04-01