Environmental Education in science museums: a workshop at the Amazon Museum – Manaus (AM, Brazil)

Authors

  • Marley Guerreiro de Almeida Universidade do Estado do Amazonas
  • Alessandra Trindade Cid Barros Universidade do Estado do Amazonas
  • Klicia Valery de Araújo Negreiros Universidade do Estado do Amazonas
  • Lieda kellen Medeiros Gadelha Universidade do Estado do Amazonas
  • Vivian Batttaini Universidade do Estado do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15987

Keywords:

Science Museums; Environmental Education; Amazon.; Biodiversity.

Abstract

This work reports reflections on the potential of Environmental Education (EE) in Science Museums. With this aim, it demonstrates how the intentionality of working with Environmental Education, focusing on the theme of biodiversity, materializes in a workshop held at the Museum of the Amazon (Musa). The report highlights the approach of EE, incorporating biological, sociocultural, social, political, affective, and sensory aspects. The choice of Musa emphasizes the importance of Science Museums in promoting EE. It is hoped that the text will inspire reflections on how Environmental Education can be potent in Science Museums and in environments rich in biodiversity, particularly actions carried out in the Amazon.

References

BATTAINI, Vivian; FERREIRA, Rosilene Gomes da Silva. Educação Ambiental: contribuições da temática biodiversidade no ensino universitário. Anais Enpec. 2023.

BATTAINI, Vivian. SORRENTINO, Marcos. Local and global environmental education: public policies and participation in Fernando de Noronha. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria. n. 36, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.1999 - política nacional de e Diretrizes Curriculares Nacionais de Educação Ambiental, 2012;

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais de Educação Ambiental. Brasília, 2012.

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental. Lei 9795/99. Disponível em <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em 27 de nov. de 2023.

CANDOTTI, Ennio Candotti: há um espaço para o desenvolvimento da divulgação cientifica. Rio de janeiro, 2013.Entrevista concedida a Bruno Lara de Castro Manso para o blog Dissertação sobre Divulgação Cientifica, publicada em 13 de fevereiro de 2013.

CANDOTTI, Ennio. Viver juntos no Musa. Cadernos de Astronomia, v. 2, n. 1, p. 115-115, 2021.

CANDOTTI, Ennio; FRANCO, Laurianne; FERRAZ, Mariana. Notas sobre o museu da amazônia. Patrimônio e Memória, v. 6, n. 2, p. 86-100, 2007.

CARVALHO, L.M. A temática ambiental e o processo educativo: dimensões e abordagens. In: CINQUETTI, H. S.; LOGAREZZI, A. Consumo e resíduos: fundamentos para o trabalho educativo. São Carlos: EdUFSCar, 2006. p. 19-4.

CAVALCANTI, Cecilia CB; PERSECHINI, Pedro Muanis. Museus de Ciência e a popularização do conhecimento no Brasil. Field Actions Science Reports. The journal of field actions, n. Special Issue 3, 2011.

CORDEIRO, Tatiane Oliveira de Assumpção et al. “Seu lugar é no museu!” A atuação do Museu Vivo do São Bento na construção de sentidos sobre o patrimônio da Baixada Fluminense. Dissertação (Mestrado). Programa de pós-graduação em patrimônio, cultura e sociedade, UFRRJ, 2019. Disponível: <https://rima.ufrrj.br/jspui/bitstream/>. Acesso: em 25 de out. de 2023.

CORNELL, Joseph. Vivências com a natureza 2: novas atividades para pais e educadores. Editora Aquariana, 2012. Disponível em:< <http://dissertacaosobredc.blogspot.com/2013/02/ennio-candotti-ha-muito-espaco-para-o.html>. Acesso: em 13 de setembro. 2023.

GASPAR, Meliam Viganó et al. O acervo arqueológico no Museu da Amazônia (MUSA): formação, organização, documentação e informatização. Hawò, v. 2, 2021.

GONDIM, M., FRANÇA, A. M. da S. (2023). Percepção e Educação Ambiental do Parque Distrital Boca da Mata (DF). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.7, 2023, 94–107.

GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais, Papirus, Campinas 2012.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2023.

JUNIOR, Alci Albiero; SPEGLICH, Érica; BATTAINI, Vivian. Municípios que educam para a sustentabilidade. Anais do 2º Simpósio Educação Ambiental e Transição para Sociedades Sustentáveis., 2022. Disponível em: <http://oca.esalq.usp.br/wp-content/uploads/sites/430/dlm_uploads/2022/06/2o-Simposio-Educacao-Ambiental-e-Transicao-para-Sociedades-Sustentaveis-Anais-1-3.pdf#page=15>. Acesso em 30 de out. de 2023.

MAGALHÃES, Cíntia Emanuelly Ramos et al. Divulgação científica para o público infantil: um estudo de caso no Museu da Amazônia (MUSA). Mestrado (Dissertação) Programa de Pós-graduação de Ensino de Ciências na Amazônia, UEA, 2013. Disponível em: Gonçalves, Carolina Brandão. Acesso: 24 de out. de 2023.

MAGALHÃES, Fernando Paulo Oliveira. Museologia, Ecomuseus e o Turismo: Uma relação profícua. Antropológicas, n. 7, p. 211-224, 2003.

MARANDINO, Martha. Museus de ciências como espaços de educação. Museus: dos gabinetes de curiosidades à museologia moderna. Belo Horizonte: Argumentum, p. 165-176, 2005.

MUSEU DA AMAZÔNIA. Disponível em: <http://museudaamazonia.org.br//>.

ROCHA, Carla. Um “museu vivo”: espetáculo e reencantamento pela técnica. Em questão, v. 13, n. 2, p. 259-270, 2007.

SERRELL, Beverly. Making Exhibit Labels: An Interpretive Approach. Walnut Creek, CA: AltaMira Press a division of Sage Publications, Inc, 1996.

SILVA, Rosana Louro Ferreira da; CAMPINA, Nilva Nunes. Concepções de Educação Ambiental na mídia e em práticas escolares: contribuições de uma tipologia. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 6, n. 1, pp. 29-46, 2011.

TRATADO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Tratado de Educação Ambiental para sociedades sustentáveis e responsabilidade global. 2012.

VALENTE, Maria Esther; CAZELLI, Sibele; ALVES, Fátima. Museus, ciência e educação: novos desafios. História, ciências, saúde-Manguinhos, v. 12, p. 183-203, 2005.

Published

2024-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

ALMEIDA, Marley Guerreiro de; BARROS , Alessandra Trindade Cid; NEGREIROS , Klicia Valery de Araújo; GADELHA , Lieda kellen Medeiros; BATTTAINI , Vivian. Environmental Education in science museums: a workshop at the Amazon Museum – Manaus (AM, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 318–334, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.15987. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15987. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-12-05
Accepted 2024-04-01
Published 2024-06-01