The ecological footprint as an Environmental Education tool on paper and electronic media

Authors

  • Maria Clara Lira Guimarães Centro Universitário Cesmac
  • Mayara Andrade Souza Centro Universitário Cesmac
  • Paulo Rogério Barbosa de Miranda Centro Universitário Cesmac https://orcid.org/0000-0002-8933-9945
  • Velber Xavier Nascimento Centro Universitário Cesmac
  • Jefferson Cavalcante de Lima Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
  • João Gomes da Costa Embrapa Alimentos e Territórios: Maceió, AL, BR https://orcid.org/0000-0002-0761-0755
  • Adriane Borges Cabral Uncisal e Cesmac

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13337

Keywords:

Sustainability indicators. Environmental impacts. Environmental awareness.

Abstract

Ecological footprint is an indicator of sustainability that convert the environmental impacts caused by one or more individuals into quantitative data. This study aimed to analyze the ecological footprint of the study methodologies (paper and electronic media) used by the students of a University Center in Alagoas. Through the application of questionnaires and analysis of tabulated data, it was possible to verify the consumption of paper and electricity destined to the study of students and consequently their ecological footprint. The ecological footprint has been used as a valuable environmental education tool for reflection and adoption of attitudes aimed to reduce the impacts on the environment.

References

AMARAL, R. C. Análise da aplicabilidade da pegada ecológica em contextos universitários: Estudo de casos nos campos de São Carlos da Universidade de São Paulo. Universidade de São Paulo, 2010.

ANDRADE, B. B. Turismo e Sustentabilidade no Município de Florianópolis: Uma Aplicação do Método da Pegada Ecológica. 2006. 152 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2006.

ANDRADE, P. S. APA da Serra de Baturité: Um estudo da Sustentabilidade ambiental do município de Guaramiranga através da Pegada Ecológica. 2018. 95 f. Dissertação (Mestrado acadêmico em Sociobiodiversidade e tecnologias sustentáveis)- Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Redenção-CE, 2018.

BELLEN, H. M. V. Indicadores de Sustentabilidade: uma análise comparativa. São Paulo: FGV, 2005. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?id=EKPPu5y5WyIC&pg=PA27&dq=sustentabilidade&hl=pt-BR&sa=X&ved=0ahUKEwjov6--n8LoAhWlG7kGHV3vA0YQ6AEIYzAH#v=onepage&q&f=false> Acesso em: 16 mar. 2021.

BIZI, A. Pegada Ecológica: Ferramenta para a Formação de Consumidores Conscientes. Tamandaré, PR, 2009. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/428-4> Acesso em: 12 mar. 2021.

BORBA, M. P.; FALCÃO, A. Pegada ecológica: que marcas queremos deixar no planeta. Brasília: WWF-Brasil, 38p, 2007.

BRASIL, Ministério de Minas e Energia. Anuário Estatístico de Energia Elétrica 2019: ano base de 2018. Disponível em: <http://www.epe.gov.br/sites-pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/PublicacoesArquivos/publicacao-160/topico-168/Anu%C3%A1rio_2019_WEB.pdf> Acesso em: 12 mar. 2021

CIDIN, R. C. P. J.; DA SILVA, R. S. Pegada ecológica: instrumento de avaliação dos impactos antrópicos no meio natural. Estudos Geográficos, v. 2(1), p.43-52, 2004.

DIAS, G. F. Pegada ecológica e sustentabilidade humana. As Dimensões Humanas das Alterações Globais – Um Estudo de Caso Brasileiro (Como o Metabolismo Ecossistêmico Urbano Contribui para as Alterações Ambientais Globais). São Paulo: Gaia, 2002.

DIAS, T. S.; PENNA, L. F. R. Diagnóstico de Papel A4: O caso do Instituto Federal de Minas gerais – Campus Governador Valadares, 2014. Disponível em: <http://www3.ifmg.edu.br/site_campi/v/images/arquivos_governador_valadares/TCC-_Ta%C3%ADs_Silveira_Dias.pdf> Acesso em 10 jan. 2020.

GONÇALVES, M. P. G.; SIPAÚBA, J. S.; DE QUEIROZ, JR. J. V.; MOUSINHO, J. M. R. P.; DE AGUIAR FILHO, U. M. Influência do tempo de estudo no rendimento do aluno universitário, Revista Fundamentos, v.2 (2), 2015.

HOLLANDA, L.; VAREJÃO, M. Energia e sustentabilidade: desafios do Brasil na expansão da oferta e na gestão da demanda. 2014.

IBGE. Projeções da população: Brasil e unidades da federação: revisão 2018. v.40, 2 ed., 56 p., Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: <https://ww2.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao> Acesso em: 16 set. 2018.

INEP. Censo da População Superior, 2017. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/> Acesso em: 10 mar. 2021.

KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. 9.ed São Paulo: Perspectiva, 2007.

MENDES, F. A. T.; REIS, S. M. Importância socioeconômica e ambiental. Manual Técnico do Cacaueiro para a Amazônia Brasileira. CEPLAC/SUEPA, Belém, p. 12-19, 2013.

NASCIMENTO J.; de LIMA, R. G.; da S. PASSOS, I. C.; CABRAL, A. B. Aplicação do RTQ-C como instrumento norteador para ações e estratégias de conscientização e Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.16, No 1: 347-358, 2021.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). População mundial chegará a 9,7 bilhões em 2050, prevê ONU, 2007. Disponível em: <https://economia.uol.com.br/noticias/afp/2019> Acesso em: 10 mar. 2021.

PIRES, L. F.; MORALES, A. G.; SANT'ANA, R. C. G. Análise da Pegada Ecológica no Campus de Tupã da Universidade Estadual Paulista. Multitemas, [S.l.], maio 2017. ISSN 2447-9276.

RAMOS, A. L. M.; NOGUEIRA, A. P. L.; FERRAZ, D. P. A.; BREZOLIN, L. M. T. F.; PINTO, L. M.; MUNIZ, W. F. Questionário de Hábitos de Estudo para estudantes universitários: validação e precisão. Paidéia, v.21, n.50, p.363-371, 2011.

REES, W. E. Revisitando a capacidade de carga: indicadores de sustentabilidade por área. População e meio ambiente, v. 17, n. 3, pág. 195-215, 1996.

RUSCHEINSKY, A. Educação Ambiental. Penso Editora, 2009.

SOUZA, K. P.; AGUIAR, D. R. da C.; LIMA, L. D. dos S. C. Avaliação da sustentabilidade na Biblioteca Central Santa Mônica da Universidade Federal de Uberlândia/MG. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 119-145, set. 2017.

TAVARES, A. O. do C.; AGRA FILHO, S. S. Aplicações da Pegada Ecológica no Brasil: um estudo comparativo. Brazilian Journal of Environmental Sciences (Online), n. 21, p. 54-64, 2011.

TORRESI, S. I. C. de; PARDINI, V. L.; FERREIRA, V. F. O que é sustentabilidade? Quím. Nova. São Paulo, v. 33, n. 1, pág. 1, 2010.

TAVARES, A. O. do C.; AGRA FILHO, S. S. Aplicações da Pegada Ecológica no Brasil: um estudo comparativo. Brazilian Journal of Environmental Sciences (Online), n. 21, p. 54-64, 2011.

TORRESI, S. I. C. de; PARDINI, V. L.; FERREIRA, V. F. O que é sustentabilidade? Quím. Nova. São Paulo, v. 33, n. 1, pág. 1, 2010. Disponível em < https://www.scielo.br/j/qn/a/VkxbRDxfJvvpwRjZfCTsJYC/?lang=pt> Acesso em 16 mar. 2021.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GUIMARÃES, Maria Clara Lira; SOUZA, Mayara Andrade; MIRANDA, Paulo Rogério Barbosa de; NASCIMENTO, Velber Xavier; LIMA, Jefferson Cavalcante de; COSTA, João Gomes da; CABRAL, Adriane Borges. The ecological footprint as an Environmental Education tool on paper and electronic media. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 338–350, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13337. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13337. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-01-10
Accepted 2022-03-11
Published 2022-06-01