Sustainable School: an analysis of the representations of teachers in the field of Languages ​​in Campo Grande (MS, Brazil)

Authors

  • José Flávio Rodrigues Siqueira Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Icléia Albuquerque de Vargas Universidade Federal Mato Grosso do Sul
  • Angela Maria Zanon Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.9970

Keywords:

Basic Education; Sustainable Educator Space; Representation; Mental Maps.

Abstract

This work aims to understand the representation of a sustainable school of teachers in the area of Languages who work in basic education in Campo Grande/MS. It is a research based on the Kozel methodology for the analysis of 8 (eight) mind maps under the theme “sustainable school”. The search for the representation of the sustainable school is based on the dissemination of the principles proposed in the National Sustainable Schools Program and in the National Curriculum Guidelines for Environmental Education. The discussion was anchored in theorists of environmental perception and in the documents of the National Sustainable Schools Program. It was found a representation of the sustainable school based on the inclusion of ecotechnical.

Author Biographies

  • Icléia Albuquerque de Vargas, Universidade Federal Mato Grosso do Sul

    Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1988), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1998) e doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Paraná (2006), com estágio de doutorado no LADYSS (Laboratoire Dynamiques Sociales et Recomposition des Espaces)/ Paris X Nanterre. Professora Associada da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Engenharias e Geografia (FAENG) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Atua como professora nos cursos de graduação em Geografia (bacharelado), Geografia (licenciatura) e Pedagogia. Na pós-graduação, atua como professora/orientadora no curso de Mestrado e de Doutorado em Ensino de Ciências (linha de Pesquisa Educação Ambiental) da UFMS. Compõe grupos de consultores das revistas: Ambiente & Educação (FURG) , Desenvolvimento e Meio Ambiente (UFPR) (1518-952X), Geografar (UFPR) (1981-089X), Territorium (1647-7723). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Geografia Escolar, Disciplinas Escolares e Formação de Professores, atuando principalmente nos temas: educação ambiental, geografia cultural, pantanal, meio ambiente e percepção ambiental.

  • Angela Maria Zanon, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

    Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1977), mestrado em Ciências Biológicas (Zoologia) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1982) e doutorado em Ciências Biológicas (Zoologia) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Docente e Orientadora no Programa de pós-graduação (Mestrado e Doutorado) em Ensino de Ciências - INFI/UFMS. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Ambiental e Ensino de Ciências e Biologia, atuando principalmente nos seguintes temas: educação ambiental, ensino de ciências, formação de professores. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da UFMS pelo período de 2016 a 2018.

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Published

2020-12-04

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SIQUEIRA, José Flávio Rodrigues; VARGAS, Icléia Albuquerque de; ZANON, Angela Maria. Sustainable School: an analysis of the representations of teachers in the field of Languages ​​in Campo Grande (MS, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 7, p. 106–122, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.9970. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9970. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-11-11
Accepted 2020-06-08
Published 2020-12-04