Conceptions of the environment and Environmental Education of Elementary I school teachers

Authors

  • Marcelo André Dill Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Irene Carniatto Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.9928

Keywords:

Epistemological Currents, Sustainability, Concepts, Education

Abstract

Understanding the conceptions of the environment is important, as they influence the pedagogical approaches and strategies used in Environmental Education. Thus, this study aimed to analyze the conceptions of the Environment and Environmental Education of elementary school teachers. The research presents a qualitative and quantitative approach, with data from opinions, collected through a questionnaire. The study pointed out conceptions of the Environment, mostly naturalistic and anthropocentric. The conceptions of Environmental Education that are more traditional, conservationists and preservationists, are reflected pedagogical approaches that reinforce them.

Author Biographies

  • Marcelo André Dill, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

    Biólogo, Mestrando em Desenvolvimento Rural Sustentável - Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Programa de Pós-graduação em desenvolvimento Rural Sustentável, Professor da faculdade de Ensino Superior de Marechal Cândido Rondon - ISEPE Rondon.

  • Irene Carniatto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR
    Doutora em Ciências Florestais/ Conservação da Natureza/ Planejamento e Gestão de Bacias Hidrográficas e Educação Ambiental - UFPR. Pesquisadora do Fórum Brasileiro de Mudanças Climáticas (FBMC). Coordenadora do Centro de Ensino, Pesquisa e Extensão em Proteção e Desastres - CEPED UNIOESTE. Docente do Programa de Doutorado e Mestrado em Desenvolvimento Rural Sustentável - Unioeste. Coordenadora do LABHEA - Laboratório de Estudos em Bacia Hidrográfica e Educação Ambiental -  Campus de Cascavel-PR- Brasil. 

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa/Portugal: Edições70, 2010, 280 p.

BEZERRA, T. M. O.; FELICIANO, A. L. P.; ALVES, A. G. C. Percepção ambiental de alunos e professores do entorno da estação ecológica de Caetés – região metropolitana do Recife -PE. Revista Biotemas, Florianópolis, SC, v. 21, n.1, p. 147-160, 2008.

BRASIL. LEI 6.938/1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 31 de agosto de 1981. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L6938.htm. Acesso em: 20 outubro 2019.

BRASIL. Lei nº. 9795, de 27 de abril de 1999: dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 28 abr. 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm. Acesso em: 26 jun. 2013.

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. Tradução de Newton Roberval Eichemberg. 6. ed. São Paulo: Cultrix, 2001. 256 p.

CARNEIRO, S. M. M. Formação Inicial e Continuada de Educadores Ambientais. REMEA. v. especial, Rio Grande, RS, dezembro de 2008.

CARNIATTO, I. A Formação Inicial do Sujeito Professor: Investigação Narrativa em Ciências/Biologia. Coleção Thésis. Cascavel: Edunioeste, 2002. 158 p.

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012, 256 p.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004. 551 p.

FERNANDES, E. C.; CUNHA, A. M. de O.; MARÇAL-JÚNIOR, O. Educação Ambiental e meio ambiente: Concepções de profissionais da educação. In: II Encontro Nacional de Pesquisadores em Educação Ambiental. 2002, São Carlos-SP. Anais[...]. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/iv-enpec/Arquivos/Painel/PNL123.pdf. Acesso em: 12 out. 2019.

GADOTTI, M. Pedagogia da Terra e Cultura de Sustentabilidade. Revista Lusófona de Educação. Campo Grande, Lisboa, Portugal, v. 6, n. 6, p 15-29, out. 2005.

GIANNUZZO, A. N. Los estudios sobre el ambiente y la ciência ambiental. Scientia e Studia, São Paulo, SP, v8, n.1, p. 129-156, 2010.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176 p.

GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. 3. ed. Campinas – SP: Papirus, 2007. 174 p.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental Crítica. In: LAYRARGUES, P. P. (Org.). Identidades da Educação Ambiental brasileira. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004, p.25-34. Disponível em: https://www.mma.gov.br/estruturas/educamb/_arquivos/livro_ieab.pdf. Acesso em: 07 out 2019.

JACOBI, P. Meio ambiente urbano e sustentabilidade: alguns elementos para a reflexão. In: CAVALCANTI, C. (Org.). Meio ambiente, desenvolvimento sustentável e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 1997. 436 p.

JACOBI, P. Educação Ambiental, Cidadania E Sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, SP, s/v., n. 118, p. 189-205, mar. 2003.

JACOBI, P. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa. São Paulo, SP, v. 31, n. 2, p. 233-250, 2005.

LEFF, H. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. 496p

OLIVEIRA, A. L.; OBARA, A. T.; RODRIGUES, M. A. Educação Ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciências, Vigo, Espanha, v. 6, n. 3, p. 471-495, 2007.

PENTEADO, H. D. Meio ambiente e formação de professores, 5. ed. São Paulo: Cortez, 2003. 119 p. (Coleção Questões da Nossa Época, volume 38)

PHILIPPI JÚNIOR, A.; PELICIONI, M. C. F. Bases Políticas, Conceituais, Filosóficas e Ideológicas da Educação Ambiental. In: PHILIPPI JÚNIOR, A.; PELICIONI, M. C. F. (ed.) Educação Ambiental e sustentabilidade. 2. ed. revis. e ampli. Barueri, SP: Manole, p. 3-12. 2014.

RAMOS, E. C. A abordagem naturalista na Educação Ambiental. Uma análise dos projetos ambientais de educação em Curitiba. Tese (Doutorado em Ciências Humanas). Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis – SC, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/88656/227412.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 23 outubro 2019.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. 2. ed. Tatuapé, SP: Brasiliense, 2009. 63 p. (Coleção Primeiros Passos, volume 292)

REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. 7. ed. São Paulo, SP: Ed. Cortez, 2007. 87 p. (Questões da nossa época, volume 41)

REIGOTA, M. Cidadania e Educação Ambiental. Psicologia & Sociedade. Sorocaba, SP, v. 20, n. especial, p. 61-69. 2008.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SALADINI, A. C. Da Ação à Reflexão: O Processo de Tomada de Consciência. Schème, Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologias Genéticas, Marília, SP, v. 1. n. 2, p. 31-54, jul./dez. 2008.

SAUVÈ, L. Educação Ambiental e desenvolvimento sustentável: uma análise complexa. Revista de Educação Pública, Mato Grosso v.6, n.10, p.72-103, 1997.

SAUVÈ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo. v. 31, n. 2, p. 317-322, maio/ago. 2005a.

SAUVÈ, L. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, I. C. M. (Org.). Educação Ambiental: pesquisas e desafios. Porto Alegre, RS: Artmed, p. 17-46, 2005b.

¬¬¬¬SAUVÈ, L.; ORELLANA, I.; QUALMAN, S. La educación ambiental: una relación constructiva entre la escuela y la comunidad. Guía de formación e intervención em educacion ambiental. EDAMAZ: Montreal, Canadá. 2000. 167 p.

SEGURA, D. de S. B. Educação Ambiental na escola pública: da curiosidade ingênua à consciência crítica. São Paulo: Annablume/Fapesp, 2001. 214 p.

TAMAIO, I. O Professor na Construção do Conceito de Natureza: uma experiência de Educação Ambiental. São Paulo, SP: Annablumme/WWF, 2002. 158 p.

TOZONI-REIS, M. F. de C. Temas ambientais como “temas geradores”: contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar, Curitiba, PR, n. 27, p. 93-110, jan./jun. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n27/a07n27.pdf. Acesso em 12 fev. 2019.

Published

2020-08-22

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DILL, Marcelo André; CARNIATTO, Irene. Conceptions of the environment and Environmental Education of Elementary I school teachers. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 5, p. 152–172, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.9928. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9928. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2019-10-29
Accepted 2020-06-08
Published 2020-08-22