Social representations of teachers of higher education: a case study in Environmental Education

Authors

  • Adalberto Ferdnando Inocêncio Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2019.v14.9840

Keywords:

Environment. Social Representations. Environmental education.

Abstract

The analytical framework of this research sought to investigate the Social Representations (RS) that teachers of the Biological Sciences course have on the concept of environment. The hypothesis was that, based on the SR that is on the environment, approaches to Education Environmental (EA). From the perspective of SR environment is not understood as a scientific concept, but a terminology permeated by circulating representations in a given society. For data collection, there was a structured interview composed of seven questions, directed to eleven teachers. The results are presented in different nuclei, categorized according to the different SR they assume. There was a predominance of environmental SR as a physical place, approaching the scientific concept of ecosystem.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Decreto-lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental e institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, 1999.
CACHAPUZ, A., GIL-PÉREZ, D., CARVALHO, A. M. P. de, PRAIA, J.; & VILCHES, A. (orgs.). A necessária renovação do ensino de ciências. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
GUIMARÃES, M. Armadilha paradigmática na educação ambiental. in. LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo, LAYRARGUES, Philippe Pomier, & CASTRO, Ronaldo Souza (orgs.). Pensamento Complexo, Dialética e Educação Ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
JOVCHELOVITCH, S. Os contextos do saber: representações, comunidade e cultura. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
MARCONI, M. de A. & LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
_____________. Representações sociais: investigações em psicologia social. 7. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
ODUM, E. Fundamentos de ecologia. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
PELICIONI, M. C. F., & PHILIPPI JR., Arlindo. Bases Políticas, Conceituais, Filosóficas e Ideológicas da Educação Ambiental. in. PELICIONI, M. C. F., & PHILIPPI JR., A. Educação Ambiental e Sustentabilidade. Barueri, São Paulo: Manole, 2005.
REIGOTA, M.; PRADO, B. H. S. do. Educação Ambiental: utopia e práxis (orgs.). São Paulo: Cortez, 2008.
REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.
____________. Meio Ambiente e Representação Social. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
RICKLEFS, R. A Economia da natureza. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.
TOZONI-REIS, M. F. de C. Educação ambiental: natureza, razão e história. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.
TOWNSEND, C., & BEGON, M.; HARPER, J. Fundamentos em ecologia. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
TRIVELATO, S. F., & SILVA, R. L. F. Ensino de Ciências. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

Published

2019-12-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

INOCÊNCIO, Adalberto Ferdnando. Social representations of teachers of higher education: a case study in Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 14, n. 4, p. 143–158, 2019. DOI: 10.34024/revbea.2019.v14.9840. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9840. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-10-05
Accepted 2019-11-07
Published 2019-12-07