Actions to Minimize the Fragmentation of Environmental Education in a São Paulo (SP, Brazil) Public School

Authors

  • Carmem Lúcia Costa Amaral Universidade Cruzeiro do Sul
  • Carmem Lúcia Costa Amaral Universidade Cruzeiro do Sul

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.9802

Keywords:

Environmental Education, Teacher Training, ATPCs.

Abstract

This article presents the results of a mini-course of continuing education for teachers on Environmental Education that aimed to reduce the fragmentation of this theme in a public school in São Paulo. The mini-course was developed with 35 teachers from various areas of knowledge and was planned in two stages: theoretical and applied. In the theoretical texts were discussed and in the applied, the teachers planned and carried out actions in the school with their students in an interdisciplinary way. The results showed that the short course contributed to the teachers' perception of the importance of Environmental Education in their pedagogical practice and that it can cross all disciplines.

References

ADAMS, B.G. A importância da lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da Educação Ambiental para docentes. Revista Monografias Ambientais. Santa Maria, v.10, n.10, p. 2148 – 2157, out./dez., 2012.

AZANHA, J. M. P. Uma reflexão sobre a formação do professor da escola básica. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.30, n.2, p.369-378, 2004.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Temas Transversais-Meio Ambiente. Brasília: MEC/SEF.1997.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Temas Transversais - Meio Ambiente. Brasília: MEC/SEF. 1998.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial da União. Brasília, DF.1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB 4/2010. Diário Oficial da União, Brasília, 14 de julho de 2010, Seção 1, p. 824, 2010.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental e movimentos sociais: elementos para uma história política do campo ambiental. Educação: teoria e prática, São Paulo, v.9, n.16, p.46-56, jan./jun., 2001.

CUNHA, N.B., CUNHA, M.C., CUNHA, T.N.B. Geração digital- transformação pedagógica. Cadernos da Fucamp, Minas Gerais, v.14, n.20, p.74-83, 2015.

FAHT, E.C. Diagnóstico e análises das atividades relacionadas à Educação Ambiental em escolas públicas de São Paulo -SP e Blumenau-SC. 2011, 130f. Dissertação de Mestrado (Ensino de Ciências), Universidade de São Paulo. São Paulo. 2011.

GADOTTI, M. A Carta da Terra na educação. São Paulo: Editora Livraria Instituto Paulo Freire. 2010.

LIPAI, E.M., LAYRARGUES, P.P., PEDRO, V.V. Educação Ambiental na escola: tá na lei. In: RACHEL, S.S.M (Coord.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação. UNESCO, 2007, p.23-32.

MEDINA, N.M. A formação dos professores em Educação Ambiental: panorama da Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Brasília: MEC; SEF. 2001.

MELLO, A. S., MONTES, S.R., LIMA, L. Educação Ambiental em curso de formação continuada para docentes do ensino básico - Uberlândia (MG). Em extensão, Uberlandia, v.8, n. 1, p.48 – 59. jan./jul., 2009.

MENDONÇA, P.R. Políticas de formação continuada de professores e professoras em Educação Ambiental no Ministério da Educação. In: RACHEL, S.S. (Coord.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação. UNESCO, 2007. p.45-53. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183079. Acesso: 19 ago 2019.

MIWA, J. Oceanos vão ter mais plástico do que peixe em 2050, diz estudo. 2016. Disponível em: https://thegreenestpost.com/oceano-podera-ter-mais-plastico-que-peixes-estudo-revela/. Acesso: 22 ago 2019.

OLIVEIRA, T.M.R. Proposta de minicurso para a formação continuada de professores em educação ambiental. 2018, 143f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática), Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo, 2018.

PEREIRA, B.T., FREITAS, M.C.D. O uso das tecnologias da informação e comunicação resultando em efetivas práticas pedagógicas na escola. 2009. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1381-8.pdf>. Acesso: 21 ago 2019.

SANTOS, A.G., SANTOS, A.P. A inserção da Educação Ambiental no currículo escolar. Revista Monografias Ambientais, Santa Maria, v.15, n.1, p. 369-380, jan./abr., 2016.

SANTOS, S.A.M. Reflexões sobre o panorama da Educação Ambiental no ensino formal: panorama da Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF. 2001.

SORRENTINO, M. De Tbilisi a Thessaloníki: A Educação Ambiental no Brasil. In: QUINTAS, J.S. (org.). Pensando e praticando a Educação Ambiental na gestão do meio ambiente, 3ed. Brasília: Ibama, 2006.

VALDUGA, M., DAL-FARRA, R.A. Formação Docente Continuada e Educação Ambiental: construindo práticas compartilhadas. In: VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas, SP, 8, 2011. Anais…….Campinas, 2011. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0868-3.pdf. Acesso: 28 ago 2019.

Published

2020-05-27

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

AMARAL, Carmem Lúcia Costa; AMARAL, Carmem Lúcia Costa. Actions to Minimize the Fragmentation of Environmental Education in a São Paulo (SP, Brazil) Public School. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 297–314, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.9802. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9802. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-09-24
Accepted 2020-03-01
Published 2020-05-27