Pro-environmental behavior and selective collection: a case study with Cariacica (ES, Brazil) residents

PRO-ENVIRONMENTAL BEHAVIOR AND SELECTIVE COLLECTION: A CASE STUDY WITH CARIACICA-ESPÍRITO SANTO RESIDENTS

Authors

  • Rita Barcelos da Silva Faculdade Vale do Cricaré - São Mateus ES
  • Michell Pedruzzi Mendes Araújo Universidade Federal do Espírito Santo
  • Ana Paula Silva Lúcio Faculdade Vale do Cricaré - São Mateus/ES
  • Roberta Decarli Bof Faculdade Vale do Cricaré - São Mateus/ ES
  • José Geraldo Ferreira da Silva Faculdade Vale do Cricaré - São Mateus/ES

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2019.v14.9608

Keywords:

Selective collect; Environmental awareness; Garbage.

Abstract

Accelerated population growth, coupled with an exacerbated consumption pattern, has triggered a significant increase in waste production, as well as alarming problems caused by inadequate waste disposal on a global scale. The problems related to excess waste are many, namely: diseases, degradation of nature, extinction of species among other aspects. Few people are concerned with environmental issues, nor is there any interest in minimizing natural disasters. In the meantime, this paper aims to investigate the view of residents of the municipality of Cariacica (ES), about the relevance of selective collection as a pro-environmental action. This is a qualitative and quantitative study, based on a case study, with questionnaires applied to residents living in nine different districts of the city. From the collected data it was possible to apprehend that the residents of the investigated region, show little involvement / commitment with the proper disposal of the garbage. In addition, the lack of information and environmental awareness actions makes most respondents unaware of aspects related to recycling or waste separation, which makes it difficult to carry out a selective collection action. Given this scenario, it is necessary that the municipality develops environmental awareness actions integrated with incentive programs, enabling the dissemination of information and training, to then transform people in their attitudinal and ethical aspects.

 

Author Biographies

  • Rita Barcelos da Silva, Faculdade Vale do Cricaré - São Mateus ES

    Mestre em Ciência, Tecnologia e Educação - Faculdade Vale do Cricaré - São Mateus ES. 2019. Professora de língua portuguesa da rede Estadual de Educação. 

  • Michell Pedruzzi Mendes Araújo, Universidade Federal do Espírito Santo

    Doutorando e mestre em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES). Biólogo pela Ufes. Professor do curso de pedagogia e de cursos da área da saúde da Faculdade Multivix (Cariacica/ES). Professor de Ciências da rede Estadual de Educação do Espírito Santo (SEDU). Pesquisador do GEPEI-UFES. 

  • Ana Paula Silva Lúcio, Faculdade Vale do Cricaré - São Mateus/ES

    Cursa mestrado profissisonal em Ciência, tecnologia e educação na Faculdade Vale do Cricaré - São Mateus/ES. Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Claretiano de Vitória. Bacharel em direito pela Faculdade Doctum de Vitória. 

     

  • Roberta Decarli Bof, Faculdade Vale do Cricaré - São Mateus/ ES

    Mestre em Ciência, Tecnologia e Educação - Faculdade Vale do Cricaré - São Mateus/ES. Licenciada  em Letras Português/Inglês - Faculdade de Aracruz - ES. Professora da rede Municipal de Educação de Ibiraçu. 

  • José Geraldo Ferreira da Silva, Faculdade Vale do Cricaré - São Mateus/ES

    Professor da Faculdade Vale do Cricaré e pesquisador do Instituto Capixaba de Pesquisa (Incaper). Doutor em Engenharia Agrícola pela Universidade Federal de Viçosa.

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Published

2019-09-16

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SILVA, Rita Barcelos da; ARAÚJO, Michell Pedruzzi Mendes; LÚCIO, Ana Paula Silva; BOF, Roberta Decarli; SILVA, José Geraldo Ferreira da. Pro-environmental behavior and selective collection: a case study with Cariacica (ES, Brazil) residents: PRO-ENVIRONMENTAL BEHAVIOR AND SELECTIVE COLLECTION: A CASE STUDY WITH CARIACICA-ESPÍRITO SANTO RESIDENTS. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 260–275, 2019. DOI: 10.34024/revbea.2019.v14.9608. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9608. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-08-07
Accepted 2019-08-31
Published 2019-09-16