From the stepping stones to the search of collective work: training for environmental educators in an elementary school

Authors

  • Henrique Manoel Ramos Alberto Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Icléia Albuquerque de Vargas Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.9585

Keywords:

Environmental education, teacher training, collective work

Abstract

The article presents the research developed with a post-graduation program in Science Education (UFMS), focusing on continual training of environmental educators at a public school in Mato Grosso do Sul. The objective was to provide teachers conditions for a better understanding of environmental education as an instrument of socio-environmental transformation through the development of conscious attitudes towards local realities. Under the qualitative modality, we chose collaborative research. The results were verified through the engagement of the school community, as well as the review of attitudes that enriched the pedagogical practice.

References

ALBERTO, H.M.R; “Amando”: Educação ambiental e interdisciplinaridade - formação continuada e coletiva de professores. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande (MS), 2017.

BRASIL. Ministério da Educação/Ministério do Meio Ambiente.. Formando Com-vida, Comissão de Meio Ambiente e Qualidade de Vida na Escola: construindo Agenda 21 na escola, 3º ed., rev. e ampl. Brasília: MEC, Coordenação-Geral de Educação Ambiental, 2012.

DELIZOICIV, D.; DELIZOICOV, N.C. Educação Ambiental na Escola. In: LOUREIRO, F.B.; TORRES, J.R. (orgs). Educação Ambiental: dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GUIMARÃES, M. A Formação de Educadores Ambientais. Campinas, SP: Papirus, 2012, 8º ed.

GUIMARÃES, M. A Dimensão Ambiental na Educação. São Paulo: Papirus, 2013.

LEFF, E. Saber Ambiental: Sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012, 9º ed.

LOUREIRO, C.F.B. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2012, 4º ed.

SAITO, C.H.; FIGUEIREDO, J.B.A.; VARGAS, I.A. Educação Ambiental numa abordagem Freireana: fundamentos e aplicação. In: PEDRINI, A.G.; SAITO, C.H. (org.). Paradigmas Metodológicos em Educação Ambiental. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014

TORRES, J.R.; FERRARI, N.; MAESTRELLI, S.R.P. Educação Ambiental Crítico-transformadora no Contexto Escolar: teoria e prática freireana. In: LOUREIRO, F.B.; TORRES, J.R. (orgs). Educação Ambiental: dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2014.

WIZIACK, S.R.C. Subsídios Para a Inserção da Educação Ambiental no Projeto Pedagógico Escolar. In: VARGAS, I.A.; WIZIACK, S.R.C.; MACHADO, V.M.; MEDEIROS, Y. (org.). Educação Ambiental: Gotas de saber. Campo Grande, MS: Ed. Oeste, 2006.

ZUBEN, N.A.V. Formação de Professores: da incerteza à compreensão. In: BICUDO, A.V. (org.). Formação de Professores? Da incerteza à compreensão. Bauru, SP: EDUSC, 2003.

Published

2020-05-23

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ALBERTO, Henrique Manoel Ramos; VARGAS, Icléia Albuquerque de. From the stepping stones to the search of collective work: training for environmental educators in an elementary school. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 163–178, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.9585. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9585. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-08-01
Accepted 2020-03-01
Published 2020-05-23