Environmental Education through reuse of waste by IFPA (Brazil) students

Authors

  • Kayury Serrão da Silva Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias do Pará, Abaetetuba, PA
  • Edna dos Santos Lobato Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias do Pará
  • Paula Sabrina Bronze Campos Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias do Pará
  • Vinicius de Moura Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias do Pará

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.9512

Keywords:

Environment. Environmental education. Awareness.

Abstract

This work arose from the concern with the innumerable impacts caused by the inadequate disposal of garbage in society, caused by people's lack of awareness. In view of this, it was proposed to develop environmental awareness allied to its practice in a class of the environment course of the Federal Institute of Education, Sciences and Technologies of Pará - IFPA campus Abaetetuba. The main objectives were to encourage the change of habits in the face of the use of natural resources and to show the importance of the reuse of discards discarded in the environment. It was verified that environmental education in the school community functions as an effective instrument of interaction between society and nature that contributes to the good of the environment.

References

ALENCAR, M.M.M. Reciclagem de lixo numa escola pública do município de salvador. Revista Virtual, v. 1, n. 2, p. 96-113, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental, Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente. sade. 3. ed Braslia-DF, 2001.

CADERNOS SECAD. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (Secad/MEC) Educação Ambiental: aprendizes de sustentabilidade. Brasília – DF, março de 2007, p.20.

COLAVITTI, F. O que fazer com o lixo?. Revista Galileu, n. 143, p. 39-50, 2003.

DREW, D. Processos Interativos homem-ambiente. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 1998.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

JACOBI, P. Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p.189-205, março/ 2003.

KNORST, P.A.R. Educação Ambiental: um desafio para as unidades escolares. Unoesc & Ciência-ACHS, v. 1, n. 2, p. 131-138, 2011.

LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis/RJ: Ed. Vozes, 2001.

LOUREIRO, C. F.; LAYRARGUES, P.P.; CASTRO, R.S. (orgs.). Repensar a Educação Ambiental: um olhar critico. São Paulo: Cortez, 2009.

MEDEIROS, A. B. et al. A Importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011

TRINDADE, N. A. D. Consciência ambiental: coleta seletiva e reciclagem no ambiente escolar. Enciclopédia Biosfera, v. 7, n. 12, p. 1-15, 2011.

UNESCO. Década da Educação das Nações Unidas para um Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação, Brasília, Brasil, 2005.

ZANARDI, B. N. Concepções de Educação Ambiental de graduandas em Pedagogia. Trabalho de Conclusão de Curso apresentado à Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, 2010.

Published

2020-05-30

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SILVA, Kayury Serrão da; LOBATO, Edna dos Santos; CAMPOS, Paula Sabrina Bronze; OLIVEIRA, Vinicius de Moura. Environmental Education through reuse of waste by IFPA (Brazil) students. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 400–409, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.9512. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9512. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-06-18
Accepted 2020-03-01
Published 2020-05-30