Expanding the view on Environmental Education: a gap in Chemical Engineering courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.12306

Keywords:

Environmental Education, Chemical Engineering, Academic Publishing, Tertiary Education

Abstract

This article describes research on Environmental Education in the context of courses of Chemistry/Chemical Engineering between 2003 and 2012. The study considered 33 dissertations and theses mapped through the CAPES website. Based on the data obtained, research in the field was mostly done by public universities, for Masters dissertations, between 2008 and 2010, and in the state of São Paulo. Most research followed a pedagogical approach, and no research was found related to Chemical Engineering programs.

References

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente e saúde. v. 9. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental (MEC/SEF), 1997.

BUSQUETS, M. D. et al. Temas transversais em educação: bases para uma formação integral. 6. ed. São Paulo: Ática, 2000.

CORRÊA, L. B.; LUNARDI, V. L.; JACOBI, P. R. Educação Ambiental na construção de políticas para a gestão dos resíduos em uma instituição de ensino superior. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 7, n. 1, p. 9–15, 2012.

LEFF, E. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.

LEFF, E. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Tradução de Lúcia Mathilde Endlich Orth. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

LORENZETTI; DELIZOICOV. A produção acadêmica brasileira em Educação Ambiental. Anais do V Congresso Europeo CEISAL de latinoamericanistas. Bruxelas-Bélgica, 11-14 de abril de 2007. Disponível em: <http://www.reseau-amerique-latine.fr/ceisal-bruxelles/CyT-MA/CyT-MA-2-Lorenzetti.pdf.>. Acesso em: ago.2015.

REIGOTA, M. O estado da arte da pesquisa em Educação Ambiental no Brasil. Pesquisa em Educação Ambiental, Campinas – SP, FE/ Universidade de Sorocaba, v.2, n.1, p. 33-66, fev. 2007.

REIGOTA, M. Les representations sociales de l'environnementet les pratiques pedagogiques quotidiennes des professeurs de sciences à São Paulo – Brèsil. Doutorado em Educação. Louvain: Universite Catholique de Louvain, 1990.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em Psicologia Social. Petrópolis: Vozes, 2003.

STENGERS, I. A invenção das ciências modernas. [Tradução de Max Altman]. São Paulo: Editora 34, 208 p. (Coleção Trans) 2002.

UNESCO. Intergovernmental Conference Environmental. Education organlied by Unesco in co-operation with UNEP. Tbilisi (USSR). 74 - 26 October 1977.

MORADILLO, E. F.; OKI, M.C.M. Educação Ambiental na universidade: construindo possibilidades/UFB. Química Nova, São Paulo – SP, v. 27, n.2, p. 332-336, dez. 2004.

PEDRINI, A. de G.. Educação Ambiental: Reflexões e práticas contemporâneas. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. v. 1. 292p.

FRACALANZA, H. Educação Ambiental no Brasil: panorama inicial da produção acadêmica. Anais do V ENPEC. Bauru (SP), 28 de novembro a 03 de dezembro, 2005.

VALENTIN, L. Tendências das pesquisas em Educação Ambiental no Brasil: algumas considerações. Educação Ambiental, São Paulo – SP, FE/UNESP, n. 22, dez. 2004.

Published

2021-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PEDERZOLI, Wagner José; SILVA , Penha Souza; MARTINS, Izabella Costa. Expanding the view on Environmental Education: a gap in Chemical Engineering courses. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 6, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.12306. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/236-248. Acesso em: 14 dec. 2025.
Received 2021-06-15
Accepted 2021-09-22
Published 2021-12-01