A LOOK AT THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN STATE SCHOOLS IN WESTERN PARANÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20431

Keywords:

Political Mobilities; Walking Ethnography; Micro Policies; Environmental Education; School Education.

Abstract

This article consists of a research report that analyzed, between 2020 and 2024, the implementation of environmental education in public schools in Paraná, Brazil, located in the Regional Education Center (NRE) of Toledo. The research is part of a larger project on the involvement of sustainability in formal education in the state network. Given this, the report is divided into three research phases, carried out in 2020 (phase 1), 2023 (phase 2) and 2024 (phase 3). The schools investigated are permeated by aesthetic-ethical-political values, capable of influencing their own performance, in the micro contexts that permeate the school-nature where they are intertwined, as well as Education And Public Policies In Environmental Education.

Author Biographies

  • Anna Carolina Esposito Sanchez, Universidade Federal do Paraná

    Graduada em Bacharelado em Ciências Biológicas pela UFPR, Mestre em Educação pela UFPR e Doutoranda em Educação pela UFPR.

  • Maria Victória Castanha Bedin, Universidade Federal do Paraná

    Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Paraná.

  • Valéria Ghisloti Iared, Universidade Federal de São Carlos
    Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos (2006). Especialista em Educação Ambiental pelo Centro de Recursos Hídricos e Ecologia Aplicada da Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo (CRHEA/ EESC/ USP). Mestra e Doutoranda em Ecologia e Recursos Naturais pela UFSCar.Participa do Grupo de Pesquisa registrado e certificado pelo CNPq - GEPEA Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental, do Coletivo Educador de São Carlos, Araraquara, Jaboticabal e Região (CESCAR), e de diversas redes de EA: Rede de EA de São Carlos (REA-São Carlos), REPEA, REBEA e RUPEA (Rede Universitária de Programas de EA para Sociedades Sustentáveis).

References

ANDREOLI, Vanessa Marion; FERREIRA, Estefani Martins. A relação escola e comunidade no litoral paranaense: reflexões a partir de uma matriz de indicadores de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 2, p. 73–89, 2022.

BARBOSA, Giovani; OLIVEIRA, Caroline Terra de. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 37, n. 1, p. 323–335, 2020.

BORGES, Marcelo Gules. Formas de aprender em um mundo mais que humano: emaranhados de pessoas, coisas e instituições na ambientalização do contexto escolar. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3797. Acesso em: 31 jan. 2025

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília/DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.htm. Acesso em: 1 set. 2024.

BRASIL. Lei n°9.795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 31 jan. 2025.

BRASIL. Resolução CONAMA n°2, de 15 de junho de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais em Educação Ambiental. Disponível em: https://www.siam.mg.gov.br/sla/download.pdf?idNorma=8762#:~:text=Resolu%C3%A7%C3%A3o%20Conama%20n%C2%BA%202%2C%20de%2011%20de%20fevereiro%20de%201993.&text=%C2%A7%201%C2%BA%20Para%20os%20ve%C3%ADculos,a. Acesso em: 15 dez. 2024.

BRINKMANN, Malte. Bildung and embodiment: Learning, practicing, space and democratic education. In: HOWARD, P.; SAEVI, T.; FORAN, A.; BIESTA, G. (org.). Phenomenology and Educational Theory in Conversation. London: Routledge, 2021, p. 115-127.

CARVALHO, Vilson Sérgio de. Educação ambiental urbana. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2008.

CHAGAS, Priscila Wally Virissio; NOGUEZ, Janaína Amorim; GARCIA, Narjara Mendes. A Educação Ambiental como Prática Promotora de Interação no Contexto Escolar. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v. 23, n. 2, p. 398–413, 2018.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. Política e educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

GIROTTO, Ana Claudia Mansano; MEIRA, Bianca Ramos; RIBEIRO, Marla Simone Bueno; LIZAMA, Maria de los Angeles Perez; GROSSI-MILANI, Rute. Espaço físico escolar na Educação Ambiental de crianças em prol do futuro sustentável. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 7, p. 224–247, 2020.

HAUPT, Wolfgang. Policy diffusion, policy transfer, and policy mobilities revisited: a call for more interdisciplinary approaches in human geography. Geography Compass, v. 17, n. 5, p. 1-16, 2023.

HOFSTATTER, Juliane Vallim Hofstatter; MACHADO, Cristiane Brito. Ambientalização Curricular e Seu Marco Legal no Ensino Médio (BNCC): Avanços e Retrocessos. In: PAIXÃO, Joana. F. da. et al. (Org.). Ambientalização curricular no ensino médio profissional: experiências e possibilidades. 1. ed. Curitiba: Appris, 2021. p. 23–34.

IARED, Valéria Ghisloti. A ecomotricidade na Educação Ambiental. Colóquio de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana: Ecomotricidade e Bem Viver, v. 7, p. 570-580, 2017a.

IARED, Valéria Ghisloti. Os valores estéticos e éticos no cenário das mudanças do clima. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 34, n. 1, p. 39–56, 2017.

IARED, Valéria Ghisloti. (Eco)Narrativa de uma caminhada na floresta australiana. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 36, n. 3, p. 198–212, 2019.

IARED, Valéria Ghisloti; OLIVEIRA, Haydée Torres de. Walking ethnography for the comprehension of corporal and multisensorial interactions in environmental education. Ambiente & Sociedade, v. 20, n. 3, p. 97-114, 2017.

INGOLD, Tim. That’s enough about ethnography! Hau: Journal of Ethnographic Theory, [S.L.], v. 4, n. 1, p. 383-395, 2014.

LOPES, Andréa Rosa; GIOTTO, Ani Cátia. Educador ambiental crítico: construindo um futuro desejável. Educação Ambiental em Ação, v. 9, n. 35, 12 mar. 2011.

MARIN, Andréia Aparecida; KASPER, Kátia Maria. A natureza e o lugar habitado como âmbitos da experiência estética: novos entendimentos da relação ser humano - ambiente. Educação em Revista, [S.L.], v. 25, n. 2, p. 267-282, ago. 2009.

MARIN, Andreia Aparecida.; SILVEIRA, Eduardo. Cosmos e locus: dos significados da cidadania planetária à construção de mitos positivos do cotidiano no discurso da educação estética ambiental. OLAM, Rio Claro, v. 9, p. 164-186, 2009.

MATOS, Mauricio dos Santos; MATOS, Myrna Elisa Chagas Coelho. O conceito de formação e a pertinência de cursos de formação continuada: em busca de uma formação ambiental crítica, emancipatória e reflexiva. Educação Ambiental em Ação, v. 9, n. 33, 3 set. 2010.

MCKENZIE, Marcia. Education for Y'all: global neoliberalism and the case for a politics of scale in sustainability education policy. Policy Futures In Education, [S.L.], v. 10, n. 2, p. 165-177, 2012.

MCKENZIE, Marcia. Affect theory and policy mobility: challenges and possibilities for critical policy research. Critical Studies In Education, London, v. 58, n. 2, p. 187-204, 2017.

MCKENZIE, Marcia; AIKENS, Kathleen. Global education policy mobilities and subnational policy practice. Globalisation, Societies And Education, London, v. 19, n. 3, p. 311-325, 2021.

MCKENZIE, Marcia; BIELER, Andrew; MCNEIL, Rebecca. Education policy mobility: reimagining sustainability in neoliberal times. Environmental Education Research, London, v. 21, n. 3, p. 319-337, 2015.

MENESES, Geisa Defensor Oliveira; MIRANDA, Maria Anália Macedo de. O Lugar da Educação Ambiental na Nova Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Médio. Educação Ambiental em Ação, v. 20, n. 75, 2021.

MORSE, Marcus; BLENKINSOP, Sean. Educational possibilities: Teaching toward the phenomenological attitude. In: HOWARD, P.; SAEVI, T.; FORAN, A.; BIESTA, G. (org.). Phenomenology and Educational Theory in Conversation. London: Routledge, 2021, p. 197-203.

NADAI, Fernanda; ANDRADE TORALES CAMPOS, Marília; REIGUEL VIEIRA, Solange. A Educação Ambiental no currículo escolar:: aplicação de uma Matriz de Indicadores em escolas públicas estaduais localizadas no município de Curitiba-PR. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v.39, n. 1, p. 132–152, 2022.

NUNES, Luciana Simões Rodrigues; BOMFIM, Alexandre Maia do. Estética e Educação Ambiental: primeiras reflexões sobre cenários e imagens no processo de alienação da natureza. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 34, n. 3, p. 245–262, 2017.

PARANÁ. Lei nº 17.505, de 11 de janeiro de 2013. Institui a Política Estadual de Educação Ambiental e o Sistema de Educação Ambiental e adota outras providências. Diário Oficial [do] Paraná. Curitiba, PR, n.º 8875, p. 5 a7, 11 de janeiro de 2013.

PAYNE, Phillip G. Families, Homes and Environmental Education. Australian Journal of Environmental Education, v. 21, p. 81-95, 2005.

PAYNE, Phillip G. Vagabonding slowly: ecopedagogy, metaphors, figurations, and nomadic ethics. Canadian Journal of Environmental Education, v. 19, p. 47- 69, 2015.

PAYNE, Phillip G. Tbilisi’s “Sounds Of Silence”—(In)action in the policy ≠ embodiments of environmental education. The Journal Of Environmental Education, London, v. 53, n. 6, p. 314-339, 2022.

PAYNE, Phillip. G.; RODIGRUES, Cae.; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura.; SANTOS, Laísa Maria Freire dos; AGUAYO, Claudio; IARED, Valeria Ghisloti. Affectivity in environmental education research. Pesquisa em Educação Ambiental, [S.l.], vol.13, especial — p. 93-114, 2018.

PECK, Jamie; THEODORE, Nik. Mobilizing policy: models, methods, and mutations. Geoforum, [S.L.], v. 41, n. 2, p. 169-174, 2010.

PEZZI, Claudia Maris Coelho; LIMA, Lúcia Ceccato de. Indicadores de sustentabilidade socioambiental em escolas de educação básica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 4, p. 307–320, 2023.

PINK, Sarah. Doing sensory ethnography. London, UK: SAGE, 2009.

RODRIGUES, Cae. O vagabonding como estratégia pedagógica para a “desconstrução fenomenológica” em programas experienciais de educação ambiental. Educação em Revista, v.31, n.01, p.303-327, 2015.

SANCHEZ, Anna Carolina Espósito; IARED, Valéria Ghisloti. A Educação Ambiental nas Escolas da Rede Pública de Ensino do Estado do Paraná: uma análise do Núcleo de Toledo. In: XV Congresso Nacional de Educação, 2021, Curitiba/PR. Anais do XV Congresso Nacional de Educação — EDUCERE: Inspirações, Espaços e Tempos da Educação. Curitiba/PR: PUC/PR, 2021. v. 15. p. 1790–1799.

SANCHEZ, Anna Carolina Espósito; IARED, Valéria Ghisloti. Educação ambiental na rede pública de ensino do oeste do Paraná. Ambiente & Sociedade, v. 26, p. 1-21, 2023.

SCHELEDER, Renata Bugança. Parques urbanos de Pato Branco: potencialidades para práticas pedagógicas em educação ambiental crítica. 2021. Dissertação de Mestrado. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27005. Acesso em: 20 jan. 2025.

SCHELEDER, Renata Bugança; PONTAROLO, Edilson. Potencialidades de práticas em Educação Ambiental crítica no ensino fundamental por meio dos parques públicos urbanos. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 17, n. 6, p. 80–98, 2022.

Sharma, Sarah. In the meantime: temporality and cultural politics. Duke University Press. 2014.

SILVA, Renata Cavazzana da. Um olhar peculiar para a natureza: Os Guarani e suas crenças. Revista Trilhas da História, v. 7, n. 14, p. 244-256, 2018.

SILVA, Silvana do Nascimento; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. As Vozes de Professores-Pesquisadores do Campo da Educação Ambiental sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação infantil ao ensino fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, p. 1-15, 2020.

SOUZA, Fernanda Rodrigues da Silva. Educação Ambiental e sustentabilidade: uma intervenção emergente na escola. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 3, p. 115-121, 2020.

TEMENOS, Cristina; MCCANN, Eugene. Geographies of Policy Mobilities. Geography Compass, v. 7, n. 5, p. 344-357, maio 2013.

TUAN. Yi-fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 2012.

VIEIRA, Solange Reiguel; TORALES-CAMPOS, Marília Andrade; MORAIS, Josmaria Lopes de. Proposta de matriz de indicadores de educação ambiental para avaliação da sustentabilidade socioambiental na escola. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 33, n. 2, p. 106–123, 2016.

VIEIRA, Solange Reiguel. Matriz de Indicadores para avaliação das políticas públicas de Educação Ambiental no contexto escolar: uma análise a partir do ciclo de políticas e da teoria da atuação. (2021). 434 f. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade Federal do Paraná — Curitiba/PR, 2021. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/72515. Acesso em: 31 jan. 2025.

Published

2025-07-01

How to Cite

SANCHEZ, Anna Carolina Esposito; BEDIN, Maria Victória Castanha; IARED, Valéria Ghisloti. A LOOK AT THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN STATE SCHOOLS IN WESTERN PARANÁ. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 4, p. 275–293, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20431. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20431. Acesso em: 5 dec. 2025.