THE PRESENCE OF THE POLITICAL DIMENSION IN CONTINUING TRAINING RESEARCH IN ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20430

Keywords:

Environmental education; Political Dimension; Teacher training.

Abstract

This study aims to analyze research addressing the continuing education of teachers in Environmental Education (EE), focusing on the presence of the political dimension in the educational process. Adopting a descriptive and explanatory approach, this qualitative research used the database of the EArte Project (2018 to 2020) as a source of consultation. It was found that most studies presented a theoretical recognition of the political dimension, but without demonstrating the practical application of this dimension in the developed educational processes. These results highlight the need to strengthen the epistemological foundations of EE and the importance of integrating political, knowledge, ethical, and aesthetic value dimensions in the continuing education of teachers.

Author Biographies

  • Maira Paupitz Vasselai, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática. Graduada em Ciências – Biologia. Atualmente é Técnica pedagógica no Núcleo Regional de Educação de Curitiba - Secretaria de Estado da Educação (PR). Tem experiência nas áreas de Gestão Escolar, Ciências Ambientais, Educação Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: ciência ambiental, agricultura urbana, horticultura, sustentabilidade e equipe interdisciplinar.

  • Josmaria Lopes de Morais, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Doutora em Química (UFPR). Mestre em Ciências (UTFPR). Licenciada e Bacharel em Química (UFPR). Professora e pesquisadora do Programa de Mestrado e Doutorado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática- Programa de Pós Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Curitiba, onde desenvolve pesquisas e orienta alunos com temáticas relacionadas com Educação Ambiental, Ensino de Ciências, Formação de professores. 

  • Anelize Queiroz do Amaral , Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Doutora em Educação (Unesp/Rio Claro), Mestre em Ciências, Graduada em Ciências Biológicas. Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – campus Dos Vizinhos. Professora permanente do -Programa de Pós Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná onde desenvolve pesquisas e orienta alunos com temáticas relacionadas com Educação Ambiental e Formação de professores

  • Tamara Simone van Kaick, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Doutora em Meio Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Paraná. Mestre em mestre em Inovação Tecnológica, graduada em Biologia, Ciência e Artes. Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, professora e coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica/PPGFCET e professora da Pós-Graduação em Sustentabilidade Ambiental Urbana/PPGSAU. Tem experiência na área de Engenharia Sanitária, e no Ensino de Ciências e em Educação Ambiental

References

AMARAL, Anelize Queiroz. Educação Ambiental e a Dimensão Política: um Estudo de Caso do Programa de Formação de Educadores Ambientais da Usina Hidroelétrica Itaipu Binacional. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, Rio Claro, 2018.

BOURDIEU, Pierre. Sociologia Geral: habitus e campo. Vol. 2. Petrópolis: Vozes, 2021.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental Crítica: nomes e endereçamentos da educação. In: Philippe Pomier Layrargues (Orgs.), Identidades da Educação Ambiental brasileira, Brasília, p. 13-24. 2004.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

CARVALHO, Luiz Marcelo de. A temática ambiental e o processo educativo: dimensões e abordagens. In: CINQUETTI, H.S; LOGAREZZI, A. (Orgs.). Consumo e Resíduos – Fundamentos para o trabalho educativo. São Carlos: EDUFSCar, p.19-43, 2006.

CARVALHO, Luiz Marcelo de. Que educação ambiental desejamos? Ciências em Foco, Campinas, v. 3, n. 1, 2013.

CHAUI, Marilena. Cultura e democracia. 2 ed. Salvador: Secretaria de Cultura, Fundação Pedro Calmon, 2009.

DUSSEL, Enrique. Filosofia da libertação. São Paulo: Loyola, 1977.

GRAY, David E. Pesquisa no mundo real: série métodos de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2012.

JACOBI, Pedro Roberto. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 233-250, 2005.

LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Educação ambiental: formação, identidades e desafios. Campinas: Papirus, 2015.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macro-tendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade. São Paulo, v. XVII, n. 1, p. 23-40, 2014.

LEFF, Enrique. Saber Ambiental: sustentabilidade racionalidade, complexidade, poder. Trad. Lúcia Mathilde Endlich Orth. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo Educação ambiental questão de vida. São Paulo: Cortez, 2019.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Questões ontológicas e metodológicas da educação ambiental crítica no capitalismo contemporâneo. Revista Eletrônica Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 36, n. 1, p. 79-95, 2019.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; COSSÍO, Mauricio F. Blanco. Um olhar sobre a Educação Ambiental nas escolas: considerações iniciais sobre os resultados do projeto “O que fazem as escolas que dizem que fazem Educação Ambiental”. In: Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Ministério da Educação, 2007.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier. Ecologia política, justiça e Educação Ambiental crítica: perspectivas de aliança contra-hegemônica. Trabalho, Educação, Saúde, Rio de Janeiro, v. 11 n. 1, p. 53-71, 2013.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza de. Repensar a educação ambiental: um olhar crítico. São Paulo: Cortez, 2009.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, R. S. (Orgs.). Educação Ambiental: repensando o espaço da cidadania. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LIMA, Jaqueline Girão Soares de. Educação ambiental e educação científica na perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS): pilares para uma educação crítica. Revista Acta Scientiae, Canoas, v. 11, n. 1, p. 88-100, 2009.

NÓVOA, António. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa. 2009.

NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; CARVALHO, Luiz Marcelo; LEVINSON, Ralph. A Dimensão Política da Educação Ambiental em Investigações de Revistas Brasileiras de Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. v. 14, n. 2, p. 199-213, 2014.

SATO, Michele; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. (Orgs.). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SAUVÉ, Lucie. Educação ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, maio/ago. 2005.

TOZONI-REIS, Marilia. F. C. Contribuições para uma pedagogia crítica na educação ambiental: reflexões teóricas. in: LOUREIRO, C. F. B. A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro: Quartet, p. 177-221, 2007.

TOZONI-REIS, Marilia Freitas de Campos. Metodologias aplicadas à educação ambiental. 2. ed. Curitiba: Iesde, 2008.

TREIN, Eunice Schilling. A educação ambiental crítica: crítica de que? Revista Contemporânea de Educação. Rio de Janeiro, v. 7, n. 14, p. 295-308, 2012.

ZIESMANN, Cleusa Inês; BAUMGRATZ, Cleiton Edmundo; BATISTA, Tailine Penedo; PAULETTI, Eloisa da Silva. Rodas de conversa e oficinas pedagógicas: uma possível estratégia para sensibilizar e refletir sobre a educação ambiental. Revista de Educação, Ciências e Matemática, [s.l.], v. 12, n. 1, 2022.

Published

2025-07-01

How to Cite

VASSELAI, Maira Paupitz; MORAIS, Josmaria Lopes de; AMARAL , Anelize Queiroz do; VAN KAICK, Tamara Simone. THE PRESENCE OF THE POLITICAL DIMENSION IN CONTINUING TRAINING RESEARCH IN ENVIRONMENTAL EDUCATION. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 4, p. 01–15, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20430. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20430. Acesso em: 5 dec. 2025.