Thirst for Learning: Active Methodologies and Science Teaching - A Path to Environmental Education in the Early Years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20315

Keywords:

Active methodologies, science teaching, environmental education, early years, meaningful learning

Abstract

In the face of contemporary environmental challenges, environmental education emerges as a fundamental pillar for the formation of conscious and critical individuals. Students' "Thirst for Learning" can be quenched with the use of active methodologies that make science teaching more engaging and potentially more meaningful. In this context, problem-based learning, an active methodology that places the student at the center of the teaching-learning process, shows promise for science teaching, especially when addressing topics such as the water cycle. As students are engaged in real situations and problems, this approach helps develop skills such as problem-solving, critical thinking, and collaboration, in addition to fostering the construction of meaningful knowledge. This research aims to investigate the role of active methodologies in science teaching in the early years, with a focus on environmental education through a narrative review of the literature. It also explores how active methodologies, especially problem-based learning, favor science teaching in the early years and also help promote environmental education. The review demonstrates that these methodologies can encourage students' active participation in the construction of knowledge and contribute to more meaningful and lasting learning. By addressing topics such as the hydrological cycle in science teaching through active approaches, students develop essential life skills and acquire knowledge about the importance of water for the planet. It is concluded that the use of active methodologies in science teaching is a favorable strategy for environmental education in the early years. Furthermore, the results show that this active approach helps to awaken students' interest in science and foster more sustainable attitudes.

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. Cortez editora, 2022.

ALMEIDA, Edilaine Cristina da Silva; ARRUDA, Maria Auxiliadora de Almeida; LEÃO, Marcelo Franco. A trilha interpretativa como metodologia de Educação Ambiental em uma Escola do Campo de Cuiabá/MT. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v. 29, n. 1, p. 1-17, 2024. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/16297. Acesso em: 14 fev. 2025.

ANTUNES, Maria Helena. Educação ambiental e metodologias ativas: caminhos e perspectivas. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. 2020.

BACICH, Lilian; MORAN, José Manuel (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2018.

BACICH, Lilian; MORAN, José Manuel; TREVISANI, Christiane. Metodologias ativas para uma educação inovadora: desafios e possibilidades para a sala de aula. Porto Alegre: Penso, 2015.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 2. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROS, Josymar Cleiton Pereira de; SOUZA, Ana Paula Abrahamian de; GUENTHER, Mariana. Intervenções pedagógicas mediadas pela arte para estimular a sensibilização socioambiental. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v. 29, n. 1, p. 1-22, 2024. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/16560. Acesso em: 14 fev. 2025.

BAUMGARTEN, Maria da Graça Zepka; PEREIRA, Angélica Leivas; RODRIGUES, Horacio Rodrigo Souza; VELOSO, Carolina; DIAS, Giovana; LIMA, Kayla. "Vamos conversar sobre a água da Ilha dos Marinheiros?": um mini-curso para estudantes do ensino fundamental de uma comunidade sem suprimento de água potável canalizada (Rio Grande/RS). Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v. 22, n. 2, p. 262-276, 2017. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/download/6828/5109. Acesso em: 14 fev. 2025.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A metodologia da problematização com o Arco de Maguerez: uma reflexão sobre a formação de professores. Londrina: EDUEL, 2012.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Flip Your Classroom: Engage Students with Technology. 2. ed. Eugene: International Society for Technology in Education, 2018.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. (Tradução Afonso Celso da Cunha Serra). 1. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2016. 104 p.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental e institui a Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 28 abr. 1999. Seção 1, p. 1.

BRUNER, Jerome Seymour. O processo da educação. São Paulo: Nacional, 1978.

Calouste Gulbenkian Foundation.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

CHASSOT, Attico. A ciência nos caminhos da escola. São Paulo: Moderna, 1994.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, p. 89-100, 2003.

COSTA FILHO, Pedro Alves da; FERREIRA, Letícia Sousa dos Santos; NÁPOLIS, Patrícia Maria Martins. Metodologias de Educação Ambiental em Unidades de Conservação brasileiras: uma revisão de 2011 a 2021. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v. 41, n. 2, p. 52-72, 2024. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/download/14987/11280. Acesso em: 14 fev. 2025.

DEGASPERI, Tatiane Cristina; BONOTTO, Daniela Machado Bessa. Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, n. 3, p. 625-642, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320170030006. Acesso em: 12 abr. 2024.

DEMEZIO, Kátia Cristina. Metodologias ativas no ensino de ciências: uma abordagem baseada em problemas. São Paulo: Editora Unesp, 2019.

DEMO, Pedro. Educação pela pesquisa: fundamentos teóricos e implicações práticas. Campinas: Papirus, 2018.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 523-536, 2012.

DEWEY, John. Democracia e educação: uma introdução à filosofia da educação. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

DEWEY, John. Experiência e educação. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1950.

FREINET, Célestin. Pedagogia do bom senso. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1975.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 16. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GADOTTI, Moacir. Educação do futuro: metodologias ativas no ensino fundamental. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GARDNER, Howard. Cinco mentes para o futuro. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

GARDNER, Howard. Cinco mentes para o futuro. Artmed Editora, 2016.

GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. São Paulo: Edusp, 2013.

GIL-PÉREZ, Daniel. Objetos de aprendizagem: uma nova proposta para ensinar e aprender. São Paulo: Ática, 2011.

GUATTARI, Félix; BITTENCOURT, Maria Cristina F.; ROLNIK, Suely. As três ecologias. Campinas: Papirus, 1990.

GUBA, Egon G.; LINCOLN, Yvonna S. Fourth Generation Evaluation. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1989.

GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. Desafios para pensar situações metodológicas e o ensino de Ciências. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v. 27, n. 2, p. 217-244, 2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/download/10964/7701. Acesso em: 14 fev. 2025.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

JACOBI, Pedro. Educação ambiental e cidadania: repensando o ensino através de projetos. São Paulo: Educ, 2003.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Educação ambiental: diálogos e travessias. São Paulo: Cortez, 2014.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LIMA, Licínio C. A escola como organização educativa: uma abordagem sociológica. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LIMA, Licínio C. A escola como organização educativa: uma abordagem sociológica 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental: conceitos e práticas. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. São Paulo: Cortez, 2004.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental: uma perspectiva histórica. São Paulo: Cortez, 2004.

MASETTO, Marcos Antônio. Metodologias ativas no ensino superior: uma abordagem prático-reflexiva. São Paulo: Cengage Learning, 2018.

MASSONI, Noemi de Magalhães (Org.). Metodologias ativas na educação científica. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino e pesquisa: as metodologias ativas na formação docente no ensino fundamental. São Paulo: Papirus, 2014.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2000.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2013.

MORAN, José Manuel. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. São Paulo: Papirus, 2018.

MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus. 2009.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 19. ed. Campinas: Papirus, 2015.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. 2. ed. Lisboa: Educa, 2009.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Educação e desenvolvimento: metodologias ativas para o ensino fundamental. Campinas: Autores Associados, 2017.

PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

PAPERT, Seymour. A Máquina das Crianças: Repensando a escola na era da informática (edição revisada). Porto Alegre, RS: Editora Artmed, 2007.

PARO, Vitor Henrique. Gestão escolar, democracia e qualidade do ensino. 5. ed. São Paulo: Ática, 2010.

PARO, Vitor Henrique. Gestão escolar, democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2007.

PETERS, M. A. et al. Researching Educational Leadership: A Review of Methodologies. Educational Management Administration & Leadership, v. 43, n. 2, p. 163-184, 2015.

PIAGET, Jean. A epistemologia genética. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. Docência no ensino superior. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the horizont, v. 9, n. 5, out. 2001.

PRODANOV, Cleber C. et al. Metodologia do Trabalho Científico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2018.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2009.

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental? São Paulo: Brasiliense, 2017.

ROBINSON, Ken. As escolas acabam com a criatividade? São Paulo: Editora Unesp, 2009.

ROBINSON, Ken. Escolas Criativas: A Revolução que está Transformando a Educação. Tradução de Robson Falcheti Peixoto. 1. ed. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.

ROBINSON, Ken. Out of our minds. United Kingdom: Capstone Publishing, 2010.

ROBINSON, Ken. The arts in schools. Principles, practice and provision. London: Calouste Gulbenkian Foundation, 1982.

ROGERS, Carl Ransom. Liberdade para aprender: uma visão das possibilidades da educação. Belo Horizonte: Interlivros, 1973.

SANMARTÍ, Núria. O ensino por projetos: o que é e como se faz. Porto Alegre: Artmed. 2007.

SATO, Márcia. Educação ambiental: uma perspectiva transformadora. São Paulo: Cortez. 2001.

SATO, Michèle. Educação ambiental: pesquisa e desafios. Cuiabá: EdUFMT, 2001.

SAUVÉ, Lucie. Educação ambiental: possibilidades e limites. São Paulo: Artmed, 2005.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 12. ed. Campinas: Autores Associados, 2017.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

SILVA, Carla de Oliveira; FIGUEIRÓ, Andrea Sidnei. Metodologias Ativas no Ensino Superior: Um Caminho para Transformação. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, n. 1, 2020.

SILVA, Milena Lopes da; FARIAS, Karen Thayane Grangeiro; VENTURIERI, Bianca. Aprendizagem baseada em problemas no Ensino de Ciências: Estratégia didática aplicada em escola no município de Tucuruí/PA. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v. 29, n. 1, p. 1-23, 2024. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/16550. Acesso em: 14 fev. 2025.

SILVA, Roberto Carlos da; FIGUEIRÓ, Adriane da Silva. Diálogos entre a Educação Ambiental e a aprendizagem baseada em problemas: uma experiência no ensino fundamental. Ambiente & Educação, Rio Grande, v. 27, n. 2, p. 1-20, dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/download/13459/9967/52100. Acesso em: 14 fev. 2025.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

VALENTE, José Armando. Metodologias ativas no ensino fundamental: teoria e prática na formação de professores e alunos. São Paulo: Cortez, 2019.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ZABALA, Antoni. Avaliação: A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2025-12-02

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CAMPOS, Ana Paula Castro de; CORRÊA DA SILVA, HELLEN; BRAZ, Vívian da Silva. Thirst for Learning: Active Methodologies and Science Teaching - A Path to Environmental Education in the Early Years. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 7, p. 156–176, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20315. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20315. Acesso em: 5 dec. 2025.