Environmental Education and river monitoring: a look at the Cachoeira River Basin, Joinville (SC, Brazil)

Authors

  • Eduarda Heidrich Schweitzer Larsen Universidade da Região de Joinville – UNIVILLE
  • Izabel da Silva Liberato Speckhahn Universidade da Região de Joinville – UNIVILLE
  • Therezinha Maria Novais de Oliveira Universidade da Região de Joinville – UNIVILLE

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20217

Keywords:

Socio-environmental Education, Water Quality Monitoring, Water Resources, School, Accidents in Water

Abstract

Water is essential for life, and ensuring its quality and availability depends on the engagement of the entire society. In this context, the “Monitoring the Rivers” Project aims to mobilize students and the school community around environmental issues, promoting the conservation and preservation of water resources through educational activities and socio-environmental training. Initiated in 2018, the project is implemented in public schools in Joinville (SC, Brazil), located in the Cachoeira River Watershed area, and is targeted at students from the 4th to 6th grades of elementary school. So far, the project has reached 583 students who have been certified as “water quality monitors,” having acquired knowledge throughout the sessions about the importance of water resources, water quality parameters, the impacts of human activities on nature, and, most importantly, conservation practices. As a result of their participation in the project, students develop socio-environmental competencies, strengthen their sense of collective responsibility, and act as multiplying agents within their communities, disseminating the knowledge and best practices they have learned.

References

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 28 abr. 1999.

CARVALHO, I. C. de M., MHULE, R. P. Intenção e atenção nos processos de aprendizagem: por uma Educação Ambiental “fora da caixa”. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v.21, n.1, pp.26–40, 2016.

CHACON-PEREIRA, A. Sistema de avaliação de programas e projetos de Educação Ambiental para gestão de recursos hídricos (SAPEA-Água). 2018. Tese (Doutorado em Meio Ambiente) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: <https://www.bdtd.uerj.br:8443/bitstream/1/14315/1/Tese%20completa_Alessandra%20Chacon_PPGMA_2018.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2024.

DIAS, G. F. Educação e gestão ambiental. 1ª. ed. São Paulo: Gaia, 2006. 120 p. ISBN 978-85-7555-114-1.

DICKMANN, I.; CARNEIRO, S. M. M. Educação Ambiental freiriana. Chapecó: Livrologia, 2021. 120 p. (Coleção Paulo Freire; 05). ISBN 978-65-86218-47-3.

FERREIRA, C. E. A. O meio ambiente na prática de escolas públicas da rede estadual de São Paulo: intenções e possibilidades. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 185–210, 2013.

GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2008. Disponível em: <https://acervoapi.paulofreire.org/server/api/core/bitstreams/b116afd3-f9de-41c2-ab33-5ac2a8c3451b/content> . Acesso em: 09 abr. 2025.

GARCIA, E. G.; VEIGA, E.C. da. Psicopedagogia e a teoria modular da mente. São José dos Campos: Pulso, 2006. 148 p. ISBN 9788589892315.

LOPES, I. F.; FERREIRA, I. C. A importância da ludicidade para o desenvolvimento infantil. Anais do Encontro Anual de Iniciação Científica da Unespar, 2., 2016, Paranavaí, PR: Unespar, 2016.

MARTO, D. R.; PALMIERI, M. L. B. A Educação Ambiental na escola com foco em recursos hídricos: concepções e práticas docentes. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 19, n. 5, p. 469–486, 2024.

MOREIRA, G. Dia Mundial da Água 2019 – ‘Não deixar ninguém para trás’. Nações Unidas Brasil. 22 mar. 2019. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/artigo-dia-mundial-da-agua2019-nao-deixar-ninguem-para-tras/>. Acesso em: 10 dez. 2024.

RUSCHEINSKY, A. (Org.). Educação Ambiental: Abordagens Múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2002. 183 p.

TRAJBER, R.; MENDONÇA, P. R. (Org.). O que fazem as escolas que dizem que fazem Educação Ambiental. Brasília: MEC/Secad, 2006.

VIEIRA, P.C.; SILVEIRA, J.L.G.C.; RODRIGUES, K.F. Percepção e hábitos relacionados ao lixo doméstico entre moradores da comunidade do Coripós, Blumenau, SC. Rev. de APS. Santa Catarina, v. 15, n. 1, p. 82-91, 2012.

Published

2025-06-03

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

LARSEN, Eduarda Heidrich Schweitzer; SPECKHAHN, Izabel da Silva Liberato; OLIVEIRA, Therezinha Maria Novais de. Environmental Education and river monitoring: a look at the Cachoeira River Basin, Joinville (SC, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 217–230, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20217. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20217. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2025-02-28
Accepted 2025-04-08
Published 2025-06-03