Environmental Education in basic education as a pomoter of social transformation: a case study of a ublic school in Manaus, Amazonas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20148

Keywords:

environmental education, public policies, sustainability

Abstract

Environmental Education (EE) as a public policy needs to be a permanent educational action instrument in our school curricula. The general objective was to analyze the perception of teachers at a school regarding the teaching of environmental education and related topics after the visit of the Vitoria Regia Project, coordinated by the Environmental Police Command (CPAMB), whose mission is to disseminate the concepts of Environmental Education (EE) in teaching units in Manaus-AM. Regarding the methodology, this article used qualitative research, of an exploratory and bibliographical nature, data collection was carried out, where semi-structured interviews were conducted with teachers. Where it was pointed out that they have knowledge on the subject, but do not have a specific curricular plan, there is a need to contemplate public policies aimed at sustainable environmental education policy.

Key words: Environmental Education, Public Policies, Sustainability.

 

Author Biographies

References

ANDRADE, Maria Margarida. Introdução a Metodologia de Trabalho Cientifico. 7º ed. São Paulo Atlas, 2010.

ANTUNES, Adriana; OLIVEIRA, Mayara; DUTRA, Minéia Fabiano. Educação ambiental e novas tecnologias: o uso de vídeos em sala de aula para sensibilização da comunidade escolar. Enciclopédia Biosfera, [s. l.], v. 6, n. 10, disponível:https://conhecer.org.br/ojs/index.php/biosfera/article/view/4645. Acesso em: 10 nov. 2024.

ALVARENGA, C. H. A.; MAZZOTTI, T. B. Análise dos argumentos que apresentam as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 25, n. 94, p. 182-206. https://doi.org/10.1590/s0104-40362017000100007. Acesso em: 10 nov. 2024.

Branco, E. P.; Royer, M. R.; Branco, A. B. De G. A Abordagem Da Educação Ambiental Nos Pcns, Nas Dcns E Na Bncc. Nuances: Estudos Sobre Educação, Presidente Prudente, V. 29, N. 1, 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Câmara Federal, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. 3. ed. Brasília: MEC; SEF, 1997.

BRASIL, Lei nº 9795, de 27 de abril de 1999- Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, 26 de junho de 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 14, de 6 de junho de 2012. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 jun. 2012.

BRASIL. Lei n. 6.938, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2 set. 1981.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC; SEF, 1997.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as diretrizes curriculares nacionais para a educação ambiental. Brasília: MEC, 2012.

BORGES, S. A. J. Sustentabilidade e acessibilidade: educação ambiental, inclusão e direitos da pessoa com deficiência – práticas, aproximações teóricas, caminhos e perspectivas. Brasília: OAB, 2014.

BUCCI, Maria Paula Dallari. Fundamentos para uma teoria jurídica das políticas públicas. São Paulo: Saraiva, 2021.

Carvalho, I. C. de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

CRESWELL, John W.; CLARK, Vicki L. Plano de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 5. ed. Porto Alegre: Penso,2021.

DIANA, Daniela. Educação Ambiental: objetivos, importância e nas escolas. Toda Matéria. 2020. Disponível em: https://www.todamateria.com.b/educação-ambiental. Acesso: 01 de Jan 2025.

DIAS, Dalva Simone Strapasson; CARNEIRO, Sônia Maria Marchiorato. Projeto Cidadão Ambiental Mirim: contribuições à Educação Ambiental no ensino fundamental.Educação. Revista do Centro de Educação, v. 41, n. 2, p. 399-410, 2016.

DICTORO, V. P. Comunicação Ambiental e Educação Ambiental em Bacias Hidrográficas: concepções, abordagens, práticas e indicadores para avaliação.2021. Tese de Doutorado -Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais da Universidade Federal de São Carlos, São Carlos –São Paulo, 2021.

EVANGELISTA, I. A. S. Planejamento educacional: concepções e fundamentos. Perspectiva Amazônica -Santarém -PA. Ano I. Vol. 2 p. 54-67 ago. 2011.

FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 97, p. 534-551, 2016.

Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa (5a ed., J. E. Costa, Trad.). São Paulo: Artmed, 2018.

GUIMARÃES, M. A formação de Educadores Ambientais. Campinas: Papirus, 2020.

KIERS, A. H.; DE LA PEÑA, D.; NPAWAN, N. C. Future directions -engaged scholarship and the climate crisis. Land, Basiléia, Suíça, n. 9, p. 304. 2020. Disponível em: https://www.mdpi.com/2073-445X/9/9/304. Acesso em: 10 nov. 2024.

KINDEL, Eunice Aita Isaia (orgs.). Educação ambiental: da teoria à prática. Porto Alegre: Mediação, 2012.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos da metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LEFF, Enrique. Political Ecology: a latinamerican perspective. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curitiba, v. 35, p. 29-64, dez. 2015. Disponível em: www.academia.edu. Acesso em: 20 nov. 2024.

LOUREIRA, Ana Maria Silva. Coleta seletiva na escola: uma ferramenta para a educação ambiental. In: Congresso Internacional de Educação Ambiental dos Países e Comunidades de Língua Portuguesa, 2018, Faro. Anais... Faro: Universidade do Algarve, 2018.

NEVES, E. M. S. C.. Institutions and environmental governance in Brazil: the local governments’ perspective. REC, v.20, n.3, p.492-516, 2016.

OLIVEIRA, Danielle Fernandes de Araújo. GARCIA, Francisca Lúcia França. BARROS, Hellen Chrystianne Lucio. Relação infância e natureza: a percepção de crianças acerca do meio ambiente e cuidado ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, V18, No5:314-324, 2023.

Oliveira, L.; Neiman, Z. Educação Ambiental No Âmbito Escolar: Análise Do Processo De Elaboração E Aprovação Da Base Nacional Comum Curricular (Bncc). Revbea, São Paulo, V. 15, N. 3, P. 36-52, 2020.

PECCATIELLO, A. F. O.. Políticas públicas ambientais no Brasil: da administração dos recursos naturais (1930) à criação do Sistema Nacional de Unidades de Conservação (2000). Desenvolvimento e Meio ambiente, n.24, p.71-82, 2011.

PEDROSA, R. F. C. B.; TAMAIO, I. A educação ambiental frente ao desafio da crise climática, na visão de um material pedagógico da Unesco: reprodutivista ou transformadora. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 17, n. 6, p. 277-246, 2022. Acesso em: 10 nov. 2024.

PRIMACK, R. B. Essentials of conser Essentials of conservation biology. Massachusetts: Sinauer Associates Inc., 1993.

Relatório Resumo das Atividades do Projeto Vitoria Régia (da criação até o ano de 2024).

SÁ, M A; OLIVEIRA, M. A; NOVAES, A. S. R. Educação Ambiental nas Escolas estaduais de Floresta (PE). Revbea, São Paulo, V. 10, No 1: 118-126, 2015.

SARAIVA, E.; FERRAREZI, E (org.). Políticas públicas. Brasília, DF: ENAP, v.2, 2006.

SALLES, Carolina. Meio ambiente e educação ambiental nas escolas públicas. Jusbrasil. 2013. Disponível em: https://carolinasalles.jusbrasil.com.br. Acesso em:01 Jan 2025.

SECCHI, L. Políticas Públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2015.

SCHMIDT, João Pedro. Para Estudar Políticas Públicas: aspectos conceituais, metodológicos e abordagens teóricas. Revista do Direito. Santa Cruz do Sul, v. 3, n. 56. 2018.

SILVA, F. C. T. Cultura Escolar: quadro conceitual e possibilidades de pesquisa. Educar, Curitiba, n. 28, p. 201-216, 2006

SOUZA, Celina. Políticas públicas: Uma revisão de literatura. Revista sociologias, Porto Alegre, 2010.

TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. M.; TOZONI-REIS, M. F. C. Educação Ambiental Crítica e Pedagogia Histórico-Crítica: contribuições para a inserção da Educação Ambiental na educação escolar. In: RODRIGUES, G.; SAHEB (Org.). Investigações em Educação Ambiental. Curitiba: CRV, 2018.

TRISTÃO, M. A educação ambiental na formação de professores: redes de saberes. São Paulo: Annablume, Vitória, Facitec, 2004.

Published

2025-12-02

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GONÇALVES, Juan; FALCÃO, Igor; DUTRA, Jurandir. Environmental Education in basic education as a pomoter of social transformation: a case study of a ublic school in Manaus, Amazonas. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 7, p. 372–389, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20148. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20148. Acesso em: 5 dec. 2025.