A Using play in the construction of Environmental Education: games with animals from the fauna of Rio Grande do Sul (Brazil)

Authors

  • Carolina Viegas Pinto Universidade Federal de Pelotas
  • Carine Dahl Corcini Universidade Federal de Pelotas
  • Izani Bonel Acosta Universidade Federal de Pelotas
  • Raqueli Teresinha França Universidade Federal de Pelotas
  • Antonio Sergio Varela Junior Universidade Federal de Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20133

Keywords:

environment, traching, didactic model

Abstract

This work involves the creation of an educational game as a proposal for teaching Environmental Education in the context of the fauna of animals in Rio Grande do Sul. It was created with the aim of assisting Environmental Education. Educational games are widely used in basic education schools and are seen as playful activities that help students understand the content. The game was developed to be applied to different ages, but with a focus on elementary education, bringing a different proposal from the traditional expository class, adding fun to the development of Environmental Education.

References

ALMEIDA, Franciane Silva; OLIVEIRA, Patrícia Batista; REIS, Deyse Almeida. A importância dos jogos didáticos no processo de ensino aprendizagem: Revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 10, p. 4

BEHLING, Greice Maia. Aproximações entre bioma pampa e ecofeminismo desde a Educação Ambiental crítica. Paralelo 31, v.1, n.16, p.62. 2021.

CANEIRO, Kleber Tuxen; ASSIS, Elisa Rodrigues, BRONZATTO, Maurício, CAMARGO, Ricardo Leite. A Presença do jogo na infância de octogenários e nonagenários. Revista de Educação Pública, v. 27, n. 66, p. 815–838, 2018.

MATIAS, Ana Carolina; NASCIMENTO, Maycon Douglas; SALES, Luiz Otávio. Jogos lúdicos como ferramenta no ensino de química: teoria versus prática. Revista Multidisciplinar do Núcleo do Conhecimento, v. 6, n. 12, p. 179–194, 2021.

MEDEIROS, Aurélia Barbosa; MENDONÇA, Maria José Lemes Silva; SOUSA, Gláucia Lourenço; OLIVEIRA, Itamar Pereira. A importância da Educação Ambiental na escola em séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011.

MIRANDA, Jean Carlos; GONZAGA, Glaucia Ribeiro; COSTA, Rosa Cristina. Produção e avaliação do jogo didático “tapa zoo” como ferramenta para o estudo de zoologia por alunos do ensino fundamental regular. HOLOS, v. 4, p. 383–400, 2016.

PITANGA, Ângelo F. A Educação Ambiental Crítica Como Fundamentação Teórica da Pedagogia 4Cs: Criticidade, Cientificidade, Colaboração e Criatividade. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, v.36, n.3, pp.102–118, 2019.

SCHUNEMANN, Daniela da Rosa, ROSA, Marcelo Barcellos. Conscientização ambiental na Educação Infantil. Revista Monografias Ambientais, v.1, n.1, pp.122–132, 2010.

TEIXEIRA, Ricardo Roberto.; SANTOS, Kátia Regina. Jogos em sala de aula e seus benefícios para a aprendizagem. Revista linhas, Florianópolis, v.15, n.28, 2014.

Published

2025-10-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

PINTO, Carolina Viegas; CORCINI, Carine Dahl; ACOSTA, Izani Bonel; TERESINHA FRANÇA, Raqueli; VARELA JUNIOR, Antonio Sergio. A Using play in the construction of Environmental Education: games with animals from the fauna of Rio Grande do Sul (Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 6, p. 275–280, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20133. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20133. Acesso em: 5 dec. 2025.