The approach to the theme “climate change” in secondary education: a comparative analysis between Mozambique and Portugal

Authors

  • Afonso Rollings Samuel Malace Universidade Pedagógica de Maputo
  • António Armindo Rúben Monjane Universidade Pedagógica de Maputo
  • António Guerner Dias Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20056

Keywords:

Aquecimento Global, Ensino Secundário, Moçambique, Portugal

Abstract

Climate change is one of the greatest challenges facing humanity, requiring citizens to be better educated on this subject. In this context, this study analyzes the contribution of secondary school curricula in Mozambique and Portugal to the way this topic is addressed. The methodology used was based on documentary and bibliographical research. The analysis revealed that the teaching programs in Portugal and Mozambique advocate the discussion of content on climate change, either through an explicit approach or through an implicit approach. However, the topic of climate change is mostly prescribed in the teaching programs in an implicit way.

References

AZEVEDO, José. et al. Inovação no Ensino das Alterações Climáticas: o papel dos média. Porto, ClimaEduMedia, 2018.

BONDE, Rui Amadeu. Discussão sobre Qualidade na Educação: uma análise das Politicas do Ensino Secundário Geral em Moçambique nos Mandatos Presidências de 2010 a 2014 e de 2015 a 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022. Disponível em: <http://tiny.cc/e6nj001>. Acesso em: 01 Jan. 2025.

CASCAIS, Maria das Graças Alves; TERÁN, Augusto Fachín. Educação formal, informal e não formal na educação em ciências. Revista Ciência em Tela, v. 2, p. 1-10, 2014.

CONCEIÇÃO et al. Oportunidades para ensinar e aprender Educação Ambiental no 1º Ciclo do Ensino Secundário Geral em Moçambique. Maputo, Editora Educar- CEPE, 2016.

CORREIA, Alexandre Vaz. et al. Floresta, Muito Mais que Árvores: Manual de Educação Ambiental para a Floresta, Lisboa, SPEA, 2009.

DGE. 10.º Ano: Ensino Secundário Física e Química A. Portugal, 2018a. Disponível em: <https://dge.mec.pt/>. Acesso em: 24 Mar. 2024.

DGE. 11.º Ano: Ensino Secundário Física e Química A. Portugal, 2018b. Disponível em: <https://dge.mec.pt/>. Acesso em: 24 Mar. 2024.

DGE. 12.º Ano: Ensino Secundário Física. Portugal, 2018d. Disponível em: <https://dge.mec.pt/>. Acesso em: 24 Mar. 2024.

DGE. 12.º Ano: Ensino Secundário Química. Portugal, 2018c. Disponível em: <https://dge.mec.pt/>. Acesso em: 24 Mar. 2024.

FILIPE, Luís N. O que está Portugal a fazer para mitigar as emissões da mobilidade urbana?. Revista Indústria e Ambiente, n. 144, p. 18-20, 2024.

GIL, António Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed., São Paulo, Atlas, 2008.

INDE/MINED. Química, Programa da 10ª Classe. Moçambique, Diname, 2010a.

INDE/MINED. Química, Programa da 11ª Classe. Moçambique, Diname, 2010b.

INDE/MINED. Química, Programa da 12ª Classe. Moçambique, Diname, 2010c.

IPCC. Climate Change 2021 – The Physical Science Basis: Summary for Policymakers. IPCC, Suiça, 2021. Disponível em: <https://www.ipcc.ch>. Acesso em: 04 Jan.2024.

IPCC. Sections. In: Climate Change 2023: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero (eds.)]. IPCC, Geneva, p. 35-115, 2023. Disponível em: <https://www.ipcc.ch>. Acesso em: 04 Jan.2024.

LUCON, Oswaldo. Mudanças Climáticas: roteiro de estudos. São Paulo, Brasil: IEE – USP, 2022.

MARTINE, George; ALVES, José Eustáquio Diniz. Economia, sociedade e meio ambiente no século 21: tripé ou trilema da sustentabilidade?. Revista Brasileira de Estudos Populacionais, vol. 32, n. 3, p. 433-460, 2015.

MARUJO, Erica; GONÇALVES, Nuno; DIAS, Rui. Alterações Climáticas: Riscos E Desafios Macroorçamentais, Conselho das Finanças Públicas. 2022. Disponível em: <https://www.cfp.pt/uploads/publicacoes_ficheiros/cfp-po-032022_pt[1].pdf>. Acesso em: 10 Jan. 2024.

MENDES, Tiago. A.; SANTOS DA CONCEIÇÃO, Mônica; MUNIZ, Eagles. Conceitos Básicos Sobre Mudança Do Clima Causas, Mitigação E Adaptação, BID, 2015. Disponível em: <http://tiny.cc/06nj001>. Acesso em: 04 Jan. 2024.

MOÇAMBIQUE. Lei n.º 18/2018 de 28 de Dezembro, 2018. Disponível em: <https://www.mined.gov.mz/assets/docs/lei-do-sistema-nacional-de-educacao.pdf>. Acesso em: 20 Mar. 2024.

OLIVIER, J.G.J.; PETERS, J.A.H.W. Trends In Global Co2 And Total Greenhouse Gas Emissions 2019 Report. 2020. Disponível em: <https://www.pbl.nl>. Acesso em: 04 Jan. 2024.

PNUD. Integração das Mudanças Climáticas nos Processos de Desenvolvimento Nacional e na Programação Nacional das Nações Unidas: Guia para Apoiar as Equipas da ONU nos Países na Integração dos Riscos e Oportunidades Climáticas. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. Nova Iorque, EUA, 2011.

PORTUGAL. Decreto-Lei n.º 55/2018 de 6 de Julho. Diário da República, 2018. Disponível em: <https://files.diariodarepublica.pt/1s/2018/07/12900/0292802943.pdf>. Acesso em: 20 Mar. 2024.

QUADÉ, Adilsa Manuel; NUNES, Reginaldo de Oliveira; MARTINS, Elcimar Simão; OLIVEIRA, Iuri da Cruz. Desafios e possibilidades do ensino de Educação Ambiental: um estudo em universidades pública e privada de Guiné-Bissau. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.20, n.1, p.190-205, 2025.

SILVA, Roseli Almeida da; SILVA, Cleyriane Miranda da; SANTOS, Darleny do Carmo dos. Educação Ambiental: análise de livros didáticos de Ciências no Ensino Fundamental I, Itaituba (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 20, n. 1, p. 309–322, 2025.

USAID. Perfil De Risco Climático Moçambique. ATLAS, Climate Change Adaptation, Thought Leadership and Assessments, 2018.

Published

2025-06-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MALACE, Afonso Rollings Samuel; MONJANE, António Armindo Rúben; DIAS, António Guerner. The approach to the theme “climate change” in secondary education: a comparative analysis between Mozambique and Portugal. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 151–164, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20056. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20056. Acesso em: 15 dec. 2025.
Received 2025-02-06
Accepted 2025-03-17
Published 2025-06-03