Using zoos as an instrument in Environmental Education: a systematic review of their effectiveness

Authors

  • Lara Beatriz Lombardi Universidade Federal de Alfenas
  • Carmino Hayashi Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19955

Keywords:

PRISMA diagram, Ecology, Playful Teaching

Abstract

Zoos were initially intended to exhibit animals, but over time they gained the purpose of conserving species, professional development and improvement, scientific research, environmental education and human leisure. Since environmental education is one of the reasons for the existence of zoos, this study highlighted them as an instrument for environmental education, through a systematic review using a flowchart based on the PRISMA diagram and the main databases, selecting according to inclusion and exclusion criteria. It demonstrated the importance of these places in conservation and the influence on this learning of the age, gender and aesthetics of animals.

References

BACON, H.; VIGORS, B.; SHAW, D. J; WARAN, N.; DWYER, C. M; BELL, C.. Tratadores de zoológico – O animal mais importante do zoológico?. Journal of Applied Animal Welfare Science, v.26, n.4, pp.634–646, 2021. https://doi-org.ez37.periodicos.capes.gov.br/10.1080/10888705.2021.2012784

BAUMGARTNER, K.; HÜTTNER, T.; CLEGG, I. L. K.; HARTMANN, M. G.; GARCIA-PÁRRAGA, D.; MANTECA, X.; MERCERA, B.; MONREAL-PAWLOWSKY, T.; PILENGA, C.; TERNES, K. Dolphin-WET — Desenvolvimento de uma ferramenta de avaliação de bem-estar para golfinhos-nariz-de-garrafa (Tursiops truncatus) sob cuidados humanos. Animals, v.14, n.701, 2024. https://doi.org/10.3390/ani14050701

BEER, H. N.; SHRADER, T. C.; SCHMIDT, T. B.; YATES, D. T. A evolução dos zoológicos como instituições de conservação: um resumo da transição de zoológicos para jardins zoológicos e melhoria paralela da gestão do bem-estar dos mamíferos. Journal of Zoological and Botanical Gardens. 2023; v.4, n.4, pp.648-664. https://doi.org/10.3390/jzbg4040046

BYRNE, K.; COLLINS, C.; BOLGER, M. K.; BUTLER, F. Educação científica em alunos do ensino fundamental na Irlanda: examinando o uso de espécimes zoológicos para aprendizagem. Journal of Zoological and Botanical Gardens. 2023; v.4, n.4, pp.507-526. https://doi.org/10.3390/jzbg4030037

BUEDDEFELD, J.; KERR, K.C. Comparando a eficácia de espécies emblemáticas em vídeos de interpretação de zoológicos envolvendo abordagens narrativas baseadas em diálogos. Zoo Biology, 2024. https://doi.org/10.1002/zoo.21847

CLIFFORD-CLARKE MM; WHITEHOUSE-TEDD K; ELLIS CF. Impactos da educação para a conservação de embaixadores animais em zoológicos. Journal of Zoological and Botanical Gardens. 2022; v.3, n.1, pp.1-18. https://doi.org/10.3390/jzbg3010001

COLLINS, C.; CORKERY, I.; MCKEOWN, S.; MCSWEENEY, L.; FLANNERY, K.; KENNEDY, D.; O’RIORDAN, R. Quantificando o impacto de longo prazo da educação zoológica: um estudo de aprendizagem em um zoológico e um aquário. Environmental Education Research, v.26, n.7, pp.1008-1026, 2020.

COLLINS, C.; O'RIORDAN, R. Triangulação de dados confirma aprendizagem no ambiente de zoológico. Environmental Education Research, v.28, n.2, pp.295–317, 2021. https://doi-org.ez37.periodicos.capes.gov.br/10.1080/13504622.2021.1974351

DICKLER-MANN, R.; NAGEOTTE, N.L.; HAYS, K.; PETERSON, E. R.; VASQUEZ, L.; BARBER, A.; MCDONALD, S. E. Desenvolvimento profissional de professores em zoológicos: facilitando o aprendizado por meio de uma lente de conservação. Journal of Museum Education, 1–10, 2024. https://doi-org.ez37.periodicos.capes.gov.br/10.1080/10598650.2024.2334656

DIDKOWSKA, A.; KRAJEWSKA-WEDZINA, M.; MILLER, M.; BOCHNIARZ, M.; KOZINSKA, M.; SZACAWA, E.; TRACZ, A.; WEINER, M.; BRZEZINSKA, S.; AUGUSTYNOWICZ-KOPEC, E.; ANUSZ, K.; NOWAKIEWICZ, A. Mycobacterium caprae tuberculosis in a captive lion in Ukraine – Case Report. Ann Agric Environ Med., v.31, n.3, pp.455-459, 2024. https://doi.org/10.26444/aaem/186516

DOS SANTOS THOMAZINE, B. et al. Sedimento de lagoa de zoológico e seus potenciais usos. Anais do CINRESOL- Congresso Sul-Americano de Resíduos Sólidos e Sustentabilidade, 2023.

DRUCIAK, Cristiane de Azevedo; KATAOKA, Adriana Massae; OBARA, Ana Tiyomi. Educação Ambiental, complexidade e mudança do clima: estratégias educativas para o ensino de jovens. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.20, n.4, p.48–68, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20674.

FERNANDES, F. R.; SILVA, L. B.; KAWABATA, E. K.; RECHE, F. A.; ROSA-SILVA, P. de O.; ZEQUI, J. EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ARBOVIROSES: DESAFIOS EM UM CENÁRIO DE MUDANÇAS CLIMÁTICAS. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.20, n.4, p.103–123, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20318.

FEUCHT, V., DIERKES, P. W., HAESER-KALTHOFF, A., KÄSTNER, A., MAGER, C., REICHHARDT, S., KLEESPIES, M. W. Educação Ambiental em zoológicos: análise de diferentes escalas para medir o impacto de programas educacionais. Environmental Education Research, p. 1-17, 2024.

FISCHER, B.; WINANS, M.; COLE, K.; ADAMCZAK, S.; SOMMERS, L.; GEORGE, K. A. Os efeitos das interações entre humanos e animais embaixadores de zoológicos em populações milenares. Journal of Zoo and Aquarium Research, v.12, n.3, p.135–144, 2024. DOI: 10.19227/jzar.v12i3.719. Disponível em: https://jzar.org/jzar/article/view/719. Acesso em: 2 nov. 2024.

HOBOHM, C.; BARKER, N. Centros de Endemismo e o Potencial dos Zoológicos e Jardins Botânicos na Conservação de Endemias. J. Zool. Bot. Gard. 2023, v.4, pp.527-548. https://doi.org/10.3390/jzbg4030038

GALVÃO, T. F.; PANSANI, T. de S. A.; HARRAD, D. Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiologia e serviços de saúde, v.24, p.335-342, 2015.

KEULARTZ, J. Rumo a um zoológico à prova do futuro. Animais, 2023, v.13, n.998. https://doi.org/10.3390/ani13060998

KLEESPIES, M. W.; FEUCHT, V.; BECKER, M.; DIERKES, P. W. Educação Ambiental em zoológicos — explorando o impacto de visitas guiadas a zoológicos na conexão com a natureza e atitudes em relação à conservação de espécies. Journal of zoological and botanical gardens, v.3, n.1, p.56-68, 2022.

KLEESPIES, M.W.; MONTES, N. Á.; BAMBACH, A. M.; GRICAR, E.; WENZEL, V.; DIERKES, P. W. Identificando fatores que influenciam atitudes em relação à conservação de espécies: um estudo transnacional no contexto de zoológicos. Environmental Education Research, v.27, n.10, pp.1421-1439, 2021.

LYON, C. E.; ALBA, A. C; Burgess, A.; WEIBEL, C. J.; MILLER, D.; ALLIGOOD, C.; FERRIE, G. M. O envolvimento do visitante com a equipe do zoológico e demonstrações interpretativas aumentam o tempo de permanência do visitante em dois aviários de voo livre. Zoo Biology, v.43, n.2, pp.136-148, 2024.

MARQUES, R.; RAIMUNDO, J. A.; GONZALEZ, C. E. F. Percepção ambiental de estudantes do Ensino Fundamental I no município de Pinhais, Paraná. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 20, n. 4, p. 32–47, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20390.

PIACENTINI, R.V. Uso sustentável de energia em edifícios: uma oportunidade de liderança para jardins e zoológicos. Journal of Zoological and Botanical Gardens. 2024; v.5, n.2, pp.179-186. https://doi.org/10.3390/jzbg5020012

PHOTO, P. Explorando o impacto das visitas ao jardim zoológico na aprendizagem de ciências na escola primária: reconhecendo e transformando o conhecimento prévio por meio da aprendizagem ao ar livre. Journal of Outdoor and Environmental Education (2024). https://doi-org.ez37.periodicos.capes.gov.br/10.1007/s42322-024-00175-3

SPIRITI, M.M.; MELCHIORI, F.M.; DIERKES, P.W.; FERRANTE, L.; BANDOLI., F.; BIASETTI, P.; DE MORI, B. Desenvolvimento de uma ferramenta para avaliar a reputação de zoológicos: a Pesquisa de reputação ética do zoológico (ZERS). Animais. 2022; v.12, n.20, pp.2802. https://doi.org/10.3390/ani12202802

STRACK, T.; JONKERS, L.; RILLO, M.; BAUMANN, K.; HILLEBRAND, H.; KUCERA, M. Resposta coerente de conjuntos de zooplâncton e fitoplâncton ao aquecimento global desde o Último Máximo Glacial, Ecologia Global e Biogeografia. (2024). doi: 10.1111/geb.13841

ŠEJNOHOVÁ, A.; KOUTENSKÁ, M.; JIRKU, M.; BROZOVÁ, K.; PAYLÍCKOYÁ, Z.; KADLECOYÁ, O.; JIRKU, K. Um levantamento transversal de Blastocystis sp. e Dientamoeba fragilis em primatas não humanos e seus cuidadores em zoológicos tchecos. Uma Saúde, v.19, p.100862, 2024.

TAYLOR, J.A.; DURAM, L. A. Ligando a experiência pessoal à preocupação global: como as visitas ao zoológico afetam o comportamento de sustentabilidade e as visões sobre as mudanças climáticas. Sustentabilidade. 2021; v.13, n.13, pp.7117. https://doi.org/10.3390/su13137117

TZUC-SALINAS, Á. J.; CEDEÑO-VÁZQUEZ, J. R.; GUAL-SILL, F.; MOLINA-ROSALES, D. O. Perceptions and attitudes of visitors at the Jardín Zoológico Payo Obispo and their influence on the conservation of native wildlife. Acta Zool. Mex, Xalapa, v.36, e3612274, 2020. https://doi.org/10.21829/azm.2020.3612274.

VASSELAI, M. P.; MORAIS, J. L. de; AMARAL, A. Q. do; VAN KAICK, T. S. A PRESENÇA DA DIMENSÃO POLÍTICA EM PESQUISAS DE FORMAÇÃO CONTINUADA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.20, n.4, p.01–15, 2025. 10.34024/revbea.2025.v20.20430.

WEATHERTON, M.; VON DER MEHDEN, B.; FERGUSON, H.; HORN, S. P. Avaliação de centros informais de educação científica nos Apalaches do Sul. Southeastern Geographer, v.63, n.3, pp. 291-305, 2024. https://dx.doi.org/10.1353/sgo.2023.a904513.

Published

2025-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

LOMBARDI, Lara Beatriz; HAYASHI, Carmino. Using zoos as an instrument in Environmental Education: a systematic review of their effectiveness. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 6, p. 151–172, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19955. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19955. Acesso em: 5 dec. 2025.