Use of fish helminths in biology teaching in western Amazonia

Authors

  • Jeissa Raiane Gois Melo Universidade Federal do Acre
  • Josileide Duarte de Farias Universidade Federal do Acre
  • Lucena Rocha Virgílio Universidade Federal do Acre

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19936

Keywords:

Parasitic Fauna, Ecology, Courseware.

Abstract

Access to information about helminths and their ecological relevance is frequently neglected in the daily lives of fishermen, consumers, and also in schools. The scarcity of courseware focused on the study of helminths in elementary education, makes it difficult to address this content, since it involves technical concepts. Thus, this study aims to develop scientific teaching materials, such as blades and informative catalogue about on helminthic parasites found in fish from the Região do Vale do Juruá, in Cruzeiro do Sul, Acre – Brasil, relevant for the development of the biology discipline in high school.

References

AMATO, J. F. R.; BOEGER, W. A.; AMATO S. B. Protocolos para Laboratório - Coleta e Processamento de Parasitos de Pescado. Seropédica. 1 ed. Rio de Janeiro: Imprensa Universitária, 1991.

BARROS, L. A.; MORAES FILHO, J.; OLIVEIRA, R. L. Nematóides com potencial zoonótico em peixes com importância econômica provenientes do rio Cuiabá. Revista Brasileira de Ciência Veterinária, v. 13, n. 1, p. 55-57, 2006. http://dx.doi.org/10.4322/rbcv.2014.267

BORGES, L. C.; CANTARINO, L.; PERECMANIS, S. Difilobotríase: considerações sobre uma doença emergente. Pubvet Medicina Veterinária e Zootecnia, v. 15 n. 4, p. 134-141, 2021. https://doi.org/10.31533/pubvet.v15n04a797.1-7

BRAY, R. A; GIBSON, D. I.; JONES, A. Keys to the Trematoda. CAB International and Natural History Museum UK, v. 3, 2008. https://doi.org/10.1017/S0031182009990989

CARDIA, D. F. F.; BRESCIANI, K. D. S. Helmintoses Zoonóticas Transmitidas pelo Consumo Inadequado de Peixes. Veterinária e Zootecnia, p. 55-65, 2012. http://hdl.handle.net/11449/132981

CARVALHO, G. D.; PAIVA, M. A. V. Uso de Metodologias Ativas no Ensino de Conceitos em Patologia e Parasitologia Para Estudantes de Curso Técnico em Aquicultura. Revista Eletrônica DECT, Vitória (ES), v. 9, n. 01, p. 114-133, 2019. https://doi.org/10.36524/dect.v9i01.1268

CARVALHO, P. N. A. et al. Ensino de Biologia na Educação Básica: Produção de Modelos Didáticos e Uso de Práticas Lúdicas. Research, Society and Development, v. 10, n. 14, p. e50101421667, 2021. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i14.21667

CAVALINE, R. B. Percepção sobre a ocorrência de parasitos em peixes marinhos em Piúma – ES. 2019. 52f. TCC (Bacharelado em Engenharia de Pesca). Espírito Santo: Instituto Federal do Espírito Santo. https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/609

DATOVO, A.; OCHOA, L.; VITA, L.; PRESTI, P.; OHARA, W. M.; DE PINNA, M. C. C. A New Genus and Species of Miniature Tridentine Catfish from the Amazon Basin (Siluriformes: Trichomycteridae). Neotropical Ichthyology, v. 21, n. 3, p. e230076. https://doi.org/10.1590/1982-0224-2023-0076

FISCARELLI, R. B. O. Material Didático e Prática Docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 2, n. 1, p. 31-39, 2007. https://doi.org/10.21723/riaee.v2i1.454

HOFFMAN, R. P. Diagnóstico de Parasitismo Veterinário. Porto Alegre: Sulina, Porto Alegre, 156pp. 1987.

JONES, A.; BRAY, R. A.; GIBSON, D. I. Keys to the Trematoda. CAB International and Natural History Museum UK, v. 2, 2005. https://doi.org/10.14411/fp.2005.044

KNECHTEL, C. M.; BRANCALHÃO, R. M. C. Estratégias Lúdicas no Ensino de Ciências. Secretaria de Estado de Educação do Paraná, Paraná. 2008. http://www. diaadiaeducacao. pr. gov. br/portals/pde/arquivos/2354-8.pdf

MATOS, P. C. P. et al. Desenvolvimento de um Jogo de Tabuleiro como Ferramenta de Ensino por Investigação em Parasitologia pra o Ensino Superior. Atas de Ciências da Saúde, v. 7, n. 1, Suplemento, p. 17, 2019.

MENEZES, J. B. F. et al. Criação e aplicabilidade de recursos tecnológicos no ensino de Biologia. Revista Prática Docente, v. 5, n. 3, p. 1964-1979, 2020. 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1964-1979.id910

OLIVEIRA, N. C.; SERAFIM, N. T.; TEIXEIRA, M. R.; FALONE, S. Z. A Produção de Jogos Didáticos para o Ensino de Biologia: Contribuições e Perspectivas. Ciclo Revista: Vivências em Ensino e Formação, v. 1, n. 2, 2016. https://periodicos.ifgoiano.edu.br/ciclo/article/view/239

OLIVEIRA, R. P. et al. Uso do Teatro para o Ensino da Parasitologia. Form@re: Revista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica, v. 3, n. 1, p. 92-95. 2015. https://comunicata.ufpi.br/index.php/parfor/article/view/3693/2108

SILVA, F. G.; BARBOSA, A. H. D. Montagem de Material Didático para o Ensino de Temas em Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 6, n. 1, p. 62-70, 2011. https://doi.org/10.34024/revbea.2011.v6.1759

SILVA, J. B.; VALLIM, M. A. Estudo, Desenvolvimento e Produção de Materiais Didáticos para o Ensino de Biologia. Revista Aproximando, v. 1, n. 1, 2015. https://ojs.latic.uerj.br/ojs/index.php/aproximando/article/view/153/116

Published

2025-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MELO, Jeissa Raiane Gois; FARIAS, Josileide Duarte de; VIRGÍLIO, Lucena Rocha. Use of fish helminths in biology teaching in western Amazonia. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 6, p. 356–364, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19936. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19936. Acesso em: 15 dec. 2025.