Environmental Education: analysis of the perception of teachers at a public high school in Quixadá (CE, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19721

Keywords:

Public school, Environment, Environmental perception, Awareness.

Abstract

This article presents a case study of teachers' perceptions of environmental education (EE) in a public high school located in Quixadá (CE, Brazil). The research, which was qualitative and exploratory-descriptive, was based on the answers to a questionnaire applied to the teachers. The results showed that the teachers showed great interest in environmental issues and recognized the importance of teaching environmental education but faced difficulties in implementing it effectively. There is a need for greater investment both in the continuous training of teachers and in the provision of resources that enable the proper integration of environmental education in the school environment. 

Author Biographies

  • Ana Joyce Oliveira Silva, State University of Ceará (UECE)

    Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Mestra em Bioquímica pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

  • Mário Jeová dos Santos, State University of Ceará (UECE)

    Graduado em Ciências  Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

  • Kaira Emanuella Sales da Silva Leite, State University of Ceará (UECE)

    Doutora e mestra em Ciências fisiológicas pela em pela Universidade Estadual do Ceará(UECE).

References

ALOUI, A.; HAMANI, N.; DELAHOCHE, L. Designing a Resilient and Sustainable Logistics Network under Epidemic Disruptions and Demand Uncertainty. Sustainability, vol. 13, 2021.

BARBIERI, J. C; SILVA, D. Desenvolvimento sustentável e Educação Ambiental: uma trajetória comum com muitos desafios. RAM. Revista de Administração Mackenzie, v. 12, p. 51-82, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Estabelece a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 set, 2016. Seção 1, p. 2. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/mpv/mpv746.htm>. Acesso em: 29 jul. 2024.

BRASIL. República federativa do Brasil. Lei n°. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário oficial da união, Brasília, DF, 27 abr. 1999. Seção 1, p. 1. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 25 jul. 2024.

CARVALHO, Frederico Mendes de. Saberes tradicionais e Educação Ambiental no Brasil: possibilidades e desafios. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 1, p. 113–125, 2023.

DIAS, G. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2013.

EFFTING, Tânia Regina. Educação Ambiental Nas Escolas Públicas: Realidade e Desafios. Monografia. Curso de Especialização: Planejamento para o Desenvolvimento Sustentável. Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Campus de Marechal Cândido Rondon. 2007.

FRANÇA, Patrícia Auxiliadora de Ribeiro; GUIMARÃES, Maria da Glória Vitório. A percepção ambiental dos estudantes nas Escolas Municipais de Manaus. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 40, p. 187-203, 2018.

GONDIM, Milena Alencar. A política ambiental local: uma análise sob aspectos transnacionais de governança, sustentabilidade e desenvolvimento sustentável. 2023. 114 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Faculdade de Direito, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.

LAMIM-GUEDES, Valdir; MONTEIRO, Rafael de Araujo Arosa. Educação Ambiental na Educação Básica: Entre a disciplinarização e a transversalidade da temática socioambiental. Editora Na Raiz, 2019.

LIMA, L. L., DA ROSA, J. G. L., & de AGUIAR, R. B. Metodologia da Pesquisa: Introdução à pesquisa qualitativa. 2022.

MARTINS, R. H. C.; LIRA, M. A. T. Educação Ambiental a partir do conceito de recursos hídricos. Contribuciones a las Ciencias Sociales, v. 17, n. 1, p. 1353–1372, 2024.

MAGIDI, M; HLUNGWANI, P. M. Development or destruction? Impacts of mining on the environment and rural livelihoods at Connemara Mine, Zimbabwe. South African Geographical Journal, v. 105, n. 2, p. 157-178, 2023.

MARCHI, C. M. D. F.; GONÇALVES, I. O. “Compostagem: a importância da reutilização dos resíduos orgânicos para a sustentabilidade de uma instituição de ensino superior”. Revista Monografias Ambientais, vol. 19, 2020.

MOLINA, C. A.; LÓPEZ, F. S. “Desarrollo profesional docente: Perspectivas desde una experiencia de investigación con docentes”. Revista Electrónica Educare, vol. 27, n. 2, 2023.

OLIVEIRA, T. M. R.; AMARAL, L. H.; AMARAL, C. L. C. “A prática pedagógica reflexiva em questão: Estudo de caso de uma escola brasileira”. Revista Portuguesa de Educação, vol. 36, n. 2, 2023.

REBOUÇAS, J. P. P; DACOSTA LIMA, Gustavo Ferreira; DA SILVA, Edevaldo. Desafios da Educação Ambiental crítica em escolas públicas de Mossoró (RN). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 3, p. 59-78, 2021.

ROMÃO, Erica Leonor et al. Percepção ambiental de alunos de graduação em engenharia sobre a importância da Educação Ambiental. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v. 15, n. 1, p. 194-208, 2020.

SOUZA, Kellyson Silva de; DELARMELINDA, Elaine Almeida. Educação Ambiental na Amazônia Sul-Ocidental: uma análise dos planejamentos didáticos e a percepção dos docentes em Ciências da Natureza. Interfaces da Educação, v. 13, n. 39, 2023.

TEIXEIRA, G.; MARQUES, H.; OLIVEIRA, R.; COUTO, W.; FIREMAN, E. O silêncio sobre a Educação Ambiental nos cursos de Pedagogia das Universidades Federais do Brasil. Acta Brasiliensis, v.3, p.74-78, 2019.

Published

2025-06-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SILVA, Ana Joyce Oliveira; SANTOS, Mário Jeová dos; LEITE, Kaira Emanuella Sales da Silva. Environmental Education: analysis of the perception of teachers at a public high school in Quixadá (CE, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 183–197, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19721. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19721. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-11-13
Accepted 2025-04-08
Published 2025-06-03