Citizen Science and Environmental Education: an experience on leishmaniasis with elementary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19687

Keywords:

Participatory Cartography, Public Health, Citizen Engagement, Environmental Challenges, Youth Protagonism

Abstract

This work explores the use of citizen science as a pedagogical tool in the teaching of Natural Sciences and Environmental Education, highlighting the importance of interdisciplinarity. The project was developed with 45 seventh-grade students from a public school, who actively participated in mapping activities and analyzing visceral leishmaniasis hotspots in their communities. Using the Google My Maps platform for participatory cartography and through visits to an ecology laboratory, the students integrated knowledge of biology, geography, public health, and citizenship, fostering a broader understanding of environmental and social challenges. The adopted interdisciplinary methodology allowed for the creation of a dynamic and meaningful teaching-learning process, with an emphasis on youth protagonism and collective knowledge building. Through dialogue with their communities and critical analysis of the collected data, students developed a more conscious and integrated view of the relationship between the environment and public health. The results demonstrated that citizen science, combined with interdisciplinarity, can engage students in a practical and contextualized way, promoting active citizenship and a critical understanding of territorial and environmental problems. The project underscores the need for educational practices that transcend traditional disciplines, integrating different fields of knowledge to form citizens committed to social transformation and sustainability.

Author Biographies

  • Renata Bernardes Faria Campos, Universidade Vale do Rio Doce

    Programa de Pós Graduação em Gestão Integrada do Território GIT/Univale

  • Maria Celeste Reis Fernandes de Souza, Universidade Vale do Rio Doce

    Programa de Pós Graduação em Gestão Integrada do Território GIT/Univale

  • Hernani Ciro Santana, Universidade Vale do Rio Doce

    Programa de Pós Graduação em Gestão Integrada do Território GIT/Univale

References

BONNEY, R.; PHILLIPS, T. B.; BALLARD, H. L.; ENCK, J. W. Can citizen science enhance public understanding of science? Public Understanding of Science, v. 25, n. 1, p. 2-16, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, SEB, 2018. Disponível em: <https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf>. Acesso em: 27 set. 2024.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo, Cortez, 2006.

CONAE. Conferência Nacional de Educação. Plano Nacional de Educação 2024- 2034: políticas de Estado para a garantia da educação como direito humano, com justiça social e desenvolvimento socioambiental sustentável. 2024. Disponível em: <https://media.campanha.org.br/acervo/documentos/Documento_Base_Conae2024_FNE.pdf>. Acesso em: 30 out 2024.

COOPER, C. B.; HAWN, C. L.; LARSON, L. R.; PARRISH, J. K.; BOWSER, G.; CAVALIER, D.; SHANLEY, L. Citizen science as a tool for conservation in residential ecosystems. Ecology and Society, v. 24, n. 2, p. 1-9, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Educação e mudança. 22. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

GOMES, M. F. V. B. Cartografia social e Geografia Escolar: aproximações e possibilidades. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 7, n. 13, p. 97-110, 2017.

GOODCHILD, M. F. Citizens as sensors: the world of volunteered geography. GeoJournal, v. 69, n. 4, p. 211-221, 2007.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, v. 33, n. 118, p. 189-205, 2003.

LEFF, E. Complexidade, racionalidade ambiental e diálogo de saberes. Educação e Realidade. v.34, n.3, p. 17-24, set./dez. 2009.

LOUREIRO, C. F. B.; TORRES, J. R. (Orgs.). Educação Ambiental: dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2014.

PARRA, H. Z. M.; FRESSOLI, J. M.; LAFUENTE, A. Apresentação: ciência cidadã e laboratórios cidadãos. Liinc em Revista, v.13, n.1, p. 1-6, 2017.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2006

Published

2025-06-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ALMEIDA, Eloísa Maria Ferreira de; CAMPOS, Renata Bernardes Faria; SOUZA, Maria Celeste Reis Fernandes de; SANTANA, Hernani Ciro. Citizen Science and Environmental Education: an experience on leishmaniasis with elementary school students. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 327–337, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19687. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19687. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-11-06
Accepted 2025-03-18
Published 2025-06-03