Children and consumption: environmental awareness and sustainable practices in childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19622

Keywords:

Sustainability, Recycle, Environment, Children, Teaching

Abstract

In view of the advance of child consumerism and its social and environmental impacts, this experience report describes an extension project aimed at raising children's environmental awareness about the risks of exacerbated consumption. The initiative was carried out in a school in Colatina/ES, through playful activities and environmental education practices. During the process, it was observed that the children engaged in reflections on consumption, food and sustainability. The students developed skills related to conscious consumption and even influenced noticeable changes in the family environment.

References

ALVES, M. A. Marketing infantil: um estudo sobre a influência da publicidade televisiva nas crianças. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2011.

ABREMA, Associação Brasileira de Resíduos e Meio Ambiente. Panorama dos resíduos no Brasil. ABREMA, 2024. Disponível em: <https://www.abrema.org.br/panorama/>. Acesso em 23 ago. 2024.

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo: seus mitos e suas estruturas. 4. ed. Rio de Janeiro: Edições Loyola, 2008.

BARRETO, M. J. et al. Os impactos do tempo de tela no desenvolvimento infantil. Revista Saúde UNIFAN, v. 3, n. 1, p. 58-66, 2023.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 abr. 1999. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm> . Acesso em: 14 abr. 2025.

DAL BOSCO, T. C.; PRESUMIDO, P. H.; PAULISTA, L. O. Aplicação de conceitos sobre gerenciamento de resíduos sólidos em centro de educação infantil: Estratégia de ensino na engenharia ambiental. Revista de Ensino de Engenharia, v. 36, n. 1, p. 50–58, 2017.

ERGAZAKI, M.; ZOGZA, V.; GREKOU, A. From preschoolers’ ideas about decomposition, domestic garbage fate, and recycling to the objectives of a constructivist learning environment in this context. Review of Science, Mathematics and ICT Education, v. 3, n. 1, p. 99–121, 2009.

ELIASON, C.; JENKINS, L. A practical guide to early childhood curriculum. Pearson Education, 2003.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental crítica. In: Identidades da Educação Ambiental brasileira / Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental; Philippe Pomier Layrargues (coord.). Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 31.

INSTITUTO ALANA. Infância plastificada: o impacto da publicidade infantil de brinquedos plásticos na saúde de crianças e no ambiente. Grupo de Estudos e Pesquisas em Química Verde, Sustentabilidade e Educação (GPQV). Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), 2020.

JARDIM, A.; YOSHIDA, C.; FILHO, J. V. M. Política Nacional. Gestão e Gerenciamento de Resíduos Sólidos. Barueri: Manole, 2012.

JIA, P. et al. Fast‐food restaurant, unhealthy eating, and childhood obesity: A systematic review and meta‐analysis. Obesity Reviews, v. 22, n. 1, p. 1-27, 2019.

KAGA, Y. Early childhood education for a sustainable world. In: PRAMLING SAMUELSON, I.; KAGA, Y. (Eds.), The contribution of early childhood education to a sustainable society. UNESCO, 2008. p. 53–56.

KOLLMUSS, A.; AGYEMAN, J. Mind the gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior? Environmental Education Research, v. 8, n. 3, p. 239–260, 2002.

LINN, Susan. Crianças do consumo: a infância roubada. Tradução de Patrícia Zimbres. São Paulo: Instituto Alana; Papirus, 2006.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

LOUREIRO, C. F. B.; LIMA, J. G. S. de. Educação Ambiental E Educação Científica Na Perspectiva Ciência, Tecnologia E Sociedade (CTS): Pilares Para Uma Educação Crítica. Acta Scientiae, Canoas, v. 11, n. 1, p. 88-100, jan./jun. 2009.

MODRO, N. Cineducação: usando o cinema na sala de aula. Editora Univille, 2006.

MONTEIRO, R. A.; PEREIRA, B. P. de A. Publicidade que alimenta: análise das estratégias destinadas à criança na publicidade de alimentos na mídia impressa brasileira. Comunicologia - Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília, v. 5, n. 1, p. 109-131, 6 nov. 2012.

NASCIMENTO CUNHA, A. R. do. Educação Ambiental aplicada. 2019. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/educacao-ambiental-aplicada. Acesso em: 23 ago. 2024.

OLIVEIRA, R. C. et al. Conceito fundamental para a gestão de lixo. Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 153–160, 2015.

OLIVEIRA, A. C. et al. Exposição infantil aos agrotóxicos: avaliação de alimentos representativos da dieta de crianças do município do rio de janeiro. Saúde em Debate, v. 46, n. 2, p. 190-209, 2022.

FREIRE, P. Conscientização. São Paulo: Cortez Editora, 2023.

PIXAR ANIMATION STUDIOS. Wall-E. Direção de Andrew Stanton. [s.l.]: Pixar Animation Studios, 2008. 1 DVD.

REIS, C. M. S.; ZIEGLER, M. M. Até que ponto os aparelhos eletrônicos ajudam e/ou atrapalham no desenvolvimento infantil? A pedagogia da responsabilidade. Anais do II Congresso Internacional Uma Nova Pedagogia para a Sociedade Futura: Protagonismo Responsável, 2016. Disponível em: <https://ciodh.emnuvens.com.br/novapedagogia/article/view/191/212>. Acesso em: 10 set. 2024.

RUSSELL, A. et al. Children’s eating behaviours and related constructs: Conceptual and theoretical foundations and their implications. International Journal Of Behavioral Nutrition And Physical Activity, v. 20, n. 1, p. 1-16, 15 fev. 2023. Springer Science and Business Media LLC.

SANTOS, Márcia M. Educação Ambiental para o ensino básico. São Paulo: Editora Contexto, 2023.

SILVA, L. S. A.; GALLO, Z.; CELLA, D.; QUEDA, O. O consumo infantil influenciado pela publicidade televisiva. Anais do I Seminário de Políticas Públicas e Desenvolvimento Territorias, 2017. Disponível em: <https://www.uniara.com.br/arquivos/file/eventos/2017/seppu/anais/luiz-gallo-cella-queda.pdf>. Acesso em: 04 ago. 2024.

SILVA, M. F. Influência do consumidor infantil no processo de compra familiar. 2017. 56 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Processos Gerenciais) – Instituto Federal de São Paulo, Caraguatatuba.

SILVA, N. T. et al. Consumo de alimentos ultraprocessados e fatores associados em crianças de seis anos de idade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 28, n. 11, p. 3301-3310, nov. 2023.

SILVEIRA, G. C. et al. Antropologia do Consumo. Porto Alegre: SAGAH, 2021.

SOUZA, R. G. Consumo infantil: a influência da mídia no desejo de compra das crianças. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) – Faculdade de Ciências Gerais de Manhuaçu, Manhuaçu.

TABORDA, L. D. S. The influence of technology in child development. Uningá Review, v. 34, n. 1, p. 40–48, 2019.

TORRES, C. I. O. et al. Práticas sustentáveis no contexto escolar: promovendo a Educação Ambiental. In: Congresso Nacional de Educação – CONEDU, 9., 2023. Anais [...]. João Pessoa: Editora CONEDU, 2023.

TRAJANO, N. C. M. O combate ao consumismo infantil e a escola enquanto espaço de educação para a sustentabilidade. 2018. Disponível em: <http://repositorio.fucamp.com.br/jspui/handle/FUCAMP/104>. Acesso em: 04 ago. 2024.

UYANIK, Ö.; INAL, G.; CALISANDEMIR, F.; CAN-YASAR, M.; KANDIR, A. New explorations with waste materials in early childhood education. US-China Education Review A, v. 1, p. 123–130, 2011.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

YOUTUBE. Políticas de anúncios em conteúdo infantil. 2023. Disponível em: <https://support.google.com/youtube/answer/9713557>. Acesso em: 18 abr. 2025.

ZOCCOLI, C. V. Avaliação do processo de ensino interdisciplinar na Educação Ambiental utilizando visitas guiadas em áreas verdes. 2016. 153 f. Dissertação (Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2016.

Published

2025-06-03

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

MÔNICO, Ana Carolina Ceron Oliveria; MOURA, Ana Paula Freitas Zocatelli de; SOBREIRA, Daniel Avancini; OLIVEIRA, Heloiza Santos de; MOURA, Karla Gabriely Freitas Zocatelli de; ANTUNES, Luana Gabrielle; SILVA, Ryane Cambui. Children and consumption: environmental awareness and sustainable practices in childhood. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 3, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19622. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19622. Acesso em: 14 dec. 2025.
Received 2024-10-17
Accepted 2025-03-18
Published 2025-06-03