Sustainable School Garden: a non-formal space for consolidation and deepening of knowledge related to literacy and scientific literacy

Authors

  • Luciene Lima Secretaria do Estado de Educação, Escola Estadual de Ensino Médio de Tempo Integral Dr. Ulysses Guimarães, Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19576

Keywords:

Espaços não-formais de Aprendizagem. Educação Ambiental. Alfabetização e Letramento Científico

Abstract

This article describes the implementation of a prototype of a sustainable school garden, aligned with SDGs 04 and 12, as a non-formal learning space. The objective was to encourage students to reflect and make conscious decisions anchored in literacy and scientific literacy, promoting a balanced coexistence with the environment. Therefore, the approach integrated theoretical and practical knowledge, favoring meaningful learning and the development of cognitive and social skills. The results showed that the garden enriched the students' comprehensive education and contributed to the achievement of the SDGs, especially in relation to responsible consumption. We recommend the continuity and expansion of this educational model, in addition to the creation of an educational product to train teachers in the implementation of the garden as a pedagogical space.

Author Biography

  • Luciene Lima, Secretaria do Estado de Educação, Escola Estadual de Ensino Médio de Tempo Integral Dr. Ulysses Guimarães, Universidade Federal do Ceará

    Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Ceará ( UFC), com especialização em Metodologia do Ensino das Ciências Naturais pela Universidade do Estado do Pará. 

References

AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 3, n. 02, p. 122-134, 2001. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/epec/a/XvnmrWLgL4qqN9SzHjNq7Db/> . Acesso em: 23 jan.2024.

AUSUBEL, David P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. 2003. Disponível em: <https://www.uel.br/pos/ecb/pages/arquivos/Ausubel_2000_Aquisicao%20e%20retencao%20de%20conhecimentos.pdf>. Acesso em: 04 abr, 2024.

BIESDORF, Rosane Kloh. O papel da educação formal e informal: educação na escola e na sociedade. Itinerarius Reflectionis, v. 7, n. 2, p. 10.5216/rir.v1i10.1148-10.5216/rir.v1i10.1148, 2011.

BRASIL, MEC. Base nacional comum curricular. Brasília-DF: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: <https://www.gov.br/mec/pt-br/cne/base-nacional-comum-curricular-bncc>. Acesso em 5 de jan, 2024.

CHASSOT, Áttico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2000. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5PsqPTjpZs5pc7bYsYkyynJ/>. Acesso em 01 fev, 2024

CORDEIRO, Adriana Rute; GOMES, Rafaela Pino. Desafios e abordagens da Educação Ambiental no século XXI. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 19, n. 7, p. 435-443, 2024.

DE MATTOS, Kélli Renata Corrêa; AMESTOY, Micheli Bordoli; DE TOLENTINO NETO, Luiz Caldeira Brant. O ensino de Ciências da Natureza nas versões da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 18, n. 40, p. 22-34, 2022.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1991. Disponível em: <https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C1_como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf> . Acesso em 22 jan, 2024

GOHN, Maria da Glória Marcondes. Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. São Paulo: Cortez Editora, 2001, 120p.

GUIMARÃES, Mauro; VASCONCELLOS, Maria das Mercês N. Relações entre Educação Ambiental e educação em ciências na complementaridade dos espaços formais e não formais de educação. Educar em Revista, n. 27, p. 147-161, 2006.

JACOBI, Pedro. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, n. 118, p. 189-205, 2003.

KATO, Danilo Seithi; KAWASAKI, Clarice Sumi. As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de ciências. Ciência & Educação, v. 17, n. 01, p. 35-50, 2011.

LOPES, Werner Zacarias; GARCIA, Rosane Nunes. Abordagem dos temas alfabetização científica (AC) e ciência, tecnologia, sociedade (CTS). Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 5, n. 14, 2019.

MANCUSO, Ronaldo; LIMA, V. M. do R.; BANDEIRA, Vera Alfama. Clubes de Ciências: criação, funcionamento, dinamização. Porto Alegre: SE/CECIRS, 1996.

MORTIMER, E. F. Linguagem e formação de conceitos no ensino de ciências. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000. 338 p. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/epec/a/6PCBj3FRcy3Md7nWWbvVWVD/>. Acesso em 13 de junh, 2024.

NEVES, José Luis. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisas em administração, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 1-5, 1996.

OKI, Maria da Conceição Marinho; MORADILLO, Edílson Fortuna de. O ensino de história da química: contribuindo para a compreensão da natureza da ciência. Ciência & Educação (Bauru), v. 14, p. 67-88, 2008.

PARÁ. Secretaria de Estado de Educação do Pará. Documento Curricular do Estado do Pará: Etapa Ensino Médio. Volume II. SEDUC-PA, 2021.

PIAGET, Jean. Seis estudos de Psicologia. 23. ed. Rio de Janeiro: Forense, 1998.

SANTOMÉ, Jurjo T. Globalização e Interdisciplinaridade – o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

SAUVÉ, Lucie. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, v. 31, p. 317-322, 2005.

SILVA, T. G. Protagonismo na adolescência: a escola como espaço e lugar de desenvolvimento humano. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009. <https://doi.org/10.5380/jpe.v13i0.67496>. Acesso em 26 de junh, 2024.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. 3. ed. Tradução de Jeferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2025-06-03

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

LIMA, Luciene. Sustainable School Garden: a non-formal space for consolidation and deepening of knowledge related to literacy and scientific literacy. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 338–350, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19576. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19576. Acesso em: 14 dec. 2025.
Received 2024-10-04
Accepted 2025-03-18
Published 2025-06-03