INFRAESTRUCTURA VERDE EN INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN TEMPRANA

Authors

  • Alesandra Rafael de Oliveira Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Ana Carolina Aparecida dos Santos Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • João Amadeus Pereira Alves Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Daniela Macedo de Lima Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19573

Keywords:

Environmental Education; Chlid education; Green Infrastructure

Abstract

This paper aims to analyse the green infrastructure of four Early Childhood Education units located in Curitiba/PR. Through geographic mapping through a geoprocessing system, the aim is to identify the existence of structural differences with regard to the city, compared to recently opened educational units. This  research presents a qualitative approach of an exploratory and interpretative nature, based on the Institutional Dimension, proposed by Vainer et al., (2012). We conclude that public infrastructure policies in the city of Curitiba have provided social and environmental changes, gradually expanding green spaces in its educational institutions.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Básicos de infraestrutura para instituições de educação infantil: Encarte 1. Brasília: MEC, SEB, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/eduinfparinfestencarte.pdf>. Acesso em: 05/05/2024.

MOURA, A. C. M. Learning topics in urban planning at UFMG: Geoprocessing to support analysis, planning and proposal of the urban landscape at neighborhood scale, in: 5th International Seminar on Environmental Planning and Management: Urban Responses for Climate Change, p.15, Brasília, Brazil, Oct. 18-20, 2012.

Padrões de infraestrutura para as Instituições de Educação Infantil e Parâmetros de Qualidade para a Educação Infantil. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/infra.pdf>. Acesso em: 24/09/2023.

Plano Nacional de Educação (PNE). Lei Federal n.º 10.172, de 9/01/2001. Brasília: MEC, 2001c. BRASIL. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/pne.pdf. Acesso em: 24/09/2023.

PARANÁ. Resolução n.º 0162/05. Institui a norma técnica sanitária para Centros de Educação Infantil no Estado do Paraná. Curitiba, 2005b. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/ed_inf_sesa.pdf. Acesso em: 12/05/24.

SECCHI, Leonardo. Políticas públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, c2014. 168 p.

VAINER, C. B. et al. Notas metodológicas sobre a análise de grandes projetos metropolitanos. In: OLIVEIRA, F. L. et al. (org.). Grandes projetos metropolitanos: Rio de Janeiro e Belo Horizonte. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2012. p. 11-23).

Published

2024-09-18

How to Cite

OLIVEIRA, Alesandra Rafael de; SANTOS, Ana Carolina Aparecida dos; ALVES, João Amadeus Pereira; LIMA, Daniela Macedo de. INFRAESTRUCTURA VERDE EN INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN TEMPRANA. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 794–804, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19573. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19573. Acesso em: 13 dec. 2025.