Environmental Education in CMEIs’ in Goiânia (GO, Brasil): teaching approaches and practices

Authors

  • Leidyanne de Moura Pereira Dourado Universidade Estadual de Goiás
  • Josana de Castro Peixoto Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19571

Keywords:

Environmental Education; Childhood Education; Field Research ; Pedagogical Practices.

Abstract

This research aims to clarify the Environmental Education practices implemented in Early Childhood Education at Municipal Early Childhood Education Centers (CMEIs) in Goiânia (GO, Brazil). The study proposes an analysis of five educational units. The main objective of this study is to identify and understand the approaches used to work on Environmental Education in Early Childhood Education units. During the field research, the spaces organized within the CMEIs will be observed to understand how they contribute to the implementation of pedagogical practices focused on Environmental Education and the questionnaires applied to the teachers of the groups of children aged 4 and 5 will be analyzed, understanding the pedagogical work carried out by the teachers regarding EE practices.

 

References

Adorno, Theodor. Teoria da Semicultura. Disponível em https://www.marxists.org/portugues/adorno/ano/mes/teoria.htm Acesso em Jun/2024

Matriz Curricular do Curso de Pedagogia. Disponível em https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/2/o/Matriz_Curricular.pdf Acesso em Ago/2024

Layrargues. Philippe Pomier. Para onde vai a educação ambiental? O cenário político-ideológico de educação ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra-hegemônica. Disponível em file:///C:/Users/m1338285/Downloads/bpinheiro1,+388-411+PARA+ONDE+VAI+A+EDUCA%C3%83_%C3%83_O%20(1).pdf Acesso em 22/11/2023

Educação ambiental [livro eletrônico]: dialogando com Paulo Freire/Carlos Frederico Bernardo Loureiro, Juliana Rezende Torres, (orgs).—1.e.—São Paulo: Cortez, 2014. 2Mb; e-PUB

SME. Infância: tempo de aprendizagem e desenvolvimento da criança como sujeito e direitos. Projeto Político-Pedagógico. Goiânia, 2023.

SME. CMEI Bem-me-quer. Projeto Político-Pedagógico. Goiânia, 2023.

SME. CMEI Oriente Ville. Projeto Político-Pedagógico. Goiânia, 2023.

SME. CMEI Alto da Glória. Projeto Político-Pedagógico. Goiânia, 2022.

SME. Centro Municipal de Educação Infantil Dom Antônio Ribeiro de Oliveira. Projeto Político-Pedagógico. Goiânia, 2023.

GOIÂNIA, Secretaria Municipal de Educação, Documento Curricular da Educação Infantil da Secretaria Municipal de Educação e Esporte/2020.

Ministério da Educação. Indicadores da Educação Infantil. Brasília, 2009. Disponível em http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/indic_qualit_educ_infantil.pdf Acesso em jul/2024

Saquet, Marcos Aurelio. Sueli Santos da Silva. Milton Santos: concepções de Geografia, espaço e território. ISSN 1981-9021 - Geo UERJ - Ano 10, v.2, n.18, 2º semestre de 2008. P. 24-42 www.geouerj.uerj.br/ojs. Acesso em jul/2024

Published

2025-06-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DOURADO, Leidyanne de Moura Pereira; PEIXOTO, Josana de Castro. Environmental Education in CMEIs’ in Goiânia (GO, Brasil): teaching approaches and practices. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 93–111, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19571. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19571. Acesso em: 8 dec. 2025.
Received 2024-10-02
Accepted 2025-03-14
Published 2025-06-03