The importance of Environmental Education in schools for solid waste management and disaster risk reduction

Authors

  • Ana Paula Ribeiro de Hollanda Leite Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Hamilcar José Almeida Filgueira Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Allan Yu Iwama Universidade Federal da Paraíba - UFPB

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19555

Keywords:

Environmental education, Solid waste management, Disaster prevention, PEIR system

Abstract

This study aimed to analyse how Environmental Education in the public and private schools can play role in solid waste management to flood disaster risks reduction. To identify and relate the factors influencing flooding events around the Cuiá river, located in the Mangabeira II in the João Pessoa city (PB, Brazil), we applied the PEIR approach (Pressure – State – Impact – Response) based on the sustainability indicators system. The data collection involved a semi-structured survey conducted in three public schools and three private schools. The results showed that the inadequate disposal of waste on public roads associated with the lack of control and inspection of such disposal increases flooding situations in the study area.

References

ABRELPE. Associação Brasileira de Empresas de Limpeza Pública e Resíduos (Org.). Panorama de Resíduos Sólidos no Brasil 2021. São Paulo: Abrelpe: São Paulo, 2019. Disponível em: https://abrelpe.org.br/panorama/ Acesso em 28/set/2022.

BARROS, Oscar Ferreira. Territórios do currículo por áreas de conhecimentos na licenciatura em educação do campo da UFPA, baixo Tocantins PA, no combate as encruzilhadas das colonialidades Belém-PA. 2021. 314 p. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação-PPGED do Instituto Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará. UFPA: Belém, 2021.

BRASIL. Lei Nº 11.445, de 5 de Janeiro De 2007. Estabelece as diretrizes nacionais para o saneamento básico; cria o Comitê Interministerial de Saneamento Básico; altera as Leis nos 6.766, de 19 de dezembro de 1979, 8.666, de 21 de junho de 1993, e 8.987, de 13 de fevereiro de 1995; e revoga a Lei nº 6.528, de 11 de maio de 1978. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 08 jan. 2007. Retificado em 11 jan. 2007.

BRASIL. Plano Nacional de Saneamento Básico: Mais Saúde com Qualidade de Vida e Cidadania. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Regional, Secretaria Nacional de Saneamento, 2019. p.173.

LIMA, L.R.F.; CRISPIM, M.C. Análise da eficiência da fitorremediação com Eichornnia crassipes na despoluição de um córrego urbano receptor de esgoto. In: X Rede BRASPOR – Sociedade, Ambiente e Tecnologia: Mar Afora, costa adentro. Anais, 2021. p. 201-214 Disponível em: https://www.redebraspor.org/livros/2021/Braspor%202021%20Artigo%2013.pdf.

DE PAULA, A.L., MARCHEZINI, V. AND MENDES, T.S.G. Participatory analysis of disaster risk creation in Brazilian coastal cities: bridging remote sensing and citizen generated data", International Journal of Disaster Resilience in the Built Environment, 2024.

FANG, X.; MA, W.; LI, C.; ZHOU, M.; et al. A framework for disaster risk analysis using the DPSIR model. Transportation Research Part D: Transport and Environment, v. 125, p. 103819, 2023.

FRAGA, P.; SARMENTO, H. B. M. Capitalismo, população em situação de rua e (des)proteção social. Revista Serviço Social em Perspectiva, v.6, n.1, p. 72-88. 2022.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Página inicial. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 22 mar. 2024.

KAZUVA, J. M.; CHANG’ACH, J. K.; WANG, D.; ZHANG, J.; et al. Application of the DPSIR framework to identify the driving forces, pressures, state, impact and responses for water resources management in Pangani River Basin, Tanzania. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 15, n. 8, p. 1692, 2018.

LAVELL, A. Prefácio. In: Víctor Marchezini, Ben Wisner, Luciana R. Londe, Silvia M. Saito. (Org.). Redução de vulnerabilidade a desastres: do conhecimento à ação. 1ed. São Carlos: RiMa Editora, v. 1, 2017. p. 21-26. https://preventionroutes.weebly.com/uploads/8/6/8/8/86887956/pref%C3%A1cio.pdf. Acesso em: 30/dez/2024.

LEE, T. DPSIR and Disaster Risk Analysis. 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/10154222/DPSIR_and_Disaster_Risk_Analysis. Acesso em: 30/dez/2024.

MARCHEZINI, V. Transnational Dialogues on Interdisciplinary Approaches for Advancing People-Centered Warning Systems. Int J Disaster Risk Sci, v.14, pp.868–872, 2023.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. V. Metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2022.

MASKREY, A. Prefacio. In: IWAMA, Allan Yu; AGUILAR-MUÑOZ, Viviana; BARBI, Fabiana (Orgs.). Riscos ao Sul: Diversidade de Riscos de Desastres no Brasil. Edição especial Riesgos al Sur de La Red. Ubatuba, SP: Editora Isso dá um livro, 2023. E-book. ISBN 978-65-994944-3-7. P. 10-16. Disponível em: http://www.riesgosalsurbrasil.org/conteudo.html. Acesso em: 30/dez/2024.

MASKREY, A. (Org.). Los Desastres no son Naturales. La RED – Red de Estudios Sociales en Prevencion de Desastres en America Latina, 1993. https://www.desenredando.org/public/libros/1993/ldnsn/LosDesastresNoSonNaturales-1.0.0.pdf. Acesso em: 30/dez/2024.

MATSUO, P.M. & SILVA, R.L.F. Desastres no Brasil? Práticas e abordagens em educação em redução de riscos e desastres. Educar em Revista, v. 37, n. e78161, p. 1-23. 2021.

MATSUO, Patricia Mie; PANZERI, C. G. ; TRAJBER, R. ; OLIVATO, D. ; VELLOSO, M. F. A. ; MARCHEZINI, V. . Levantando a lebre da redução de riscos de desastres: aprendizagens da Campanha #AprenderParaPrevenir. Humanidades & Inovação, v. 8, p. 322-339, 2021.

Mello, S.S.; Trajber, R. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação, Departamento de Educação Ambiental: UNESCO, 2007. 244 p. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao3.pdf. Acesso em: 30/dez/2024.

OLIVER-SMITH, A., ALCÁNTARA-AYALA, I., BURTON, I. LAVELL, A. (2017). A construção social do risco de desastres: buscando as causas de fundo. In: MARCHEZINI, V., WISNER, B., LONDE, L., SATO, S. (Orgs.) Redução da vulnerabilidade a desastres: do conhecimento a ação. São Carlos: RiMa Editora.

PEREZ, L. P., SALES, A. L. P. & SILVEIRA, J. A. R. da. Climate change and the unsustainable urbanism in the municipality of João Pessoa, PB, Brazil. Sustainability in Debate, v. 11, n. 2, p. 304–340, 2020.

PEREIRA, R. D., IWAMA, A. Y., LONDE, L. R., NARDI, L., SATO, D. P., CASSIANO, J., TREJO-RANGEL, M., RIBEIRO, F. N. D., CASTRO, L., ANDRADE, S., SANTOS, D. E., SOUZA, L. F., BARBOSA, A. C., OLIVEIRA, M. R., ALVES JUNIOR, J.I., SANTOS, R., NASCIMENTO, V., DE BRITO, M. M., HOLLOWAY, P., & TAVARES, C. Enhancing People-Centred Early Warning Systems (PCEWS) in Traditional Coastal Communities of Brazil: An Intersectional Approach to Inclusive Risk Communication. Early Warning, Early Action. Global Disaster Preparedness Center., 2024. 53 p. DOI: https://zenodo.org/records/14605740. Acesso em: 30/dez/2024.

PEREIRA, R. DA S. D.; SATO, D. P.; FERREIRA LUNA, B.; DE SOUZA ALVES, V. C.; MATSUO, P. M.; IWAMA, A. Y; RAIMUNDO, S. Prevenir ou morrer na praia? Compartilhando a visão de docentes sobre a redução de riscos e desastres no litoral norte paulista. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.17, n.6, pp.151–169, 2022.

REIS, A.L.Q. Índice de sustentabilidade aplicado à Bacia do Rio Cuiá - João Pessoa (PB). Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.

SILVA, N. T., MOURA, M. DE O. & CUNICO, C. Vulnerabilidade Socioambiental do Município de João Pessoa, Paraíba. Caderno Prudentino de Geografia, v. 1, n. 43, p. 127–151. 2021.

SILVA, R. L. F.; CAMPINA, N. N. Concepções de Educação Ambiental na mídia e em práticas escolares: contribuições de uma tipologia. Pesquisa em Educação Ambiental, Rio Claro, v.6, n. 1, p.29-46, jan-jun. 2011.

SILVA, F. P. DA, VIANA, R. K. R. ., & SILVA, P. B. DA . Educação Ambiental e Resíduos Sólidos. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.18, n.7, pp.211–226. 2023.

SULAIMAN, S. N.; JACOBI, Pedro R. (Org.). Melhor prevenir: olhares e saberes para a redução de risco de desastre. São Paulo: IEE-USP, 2018. 132p.

TEIXEIRA, R.L.P. & PESSOA, Z. S. Planejamento urbano e adaptação climática: entre possibilidades e desafios em duas grandes cidades brasileiras. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 38, p. 1-21. 2021.

TRAJBER, R., WALKER, C., MARCHEZINI, V., KRAFTL, P., OLIVATO, D., HADFIELD-HILL, S., et al. Promoting climate change transformation with young people in Brazil: participatory action research through a looping approach. Action Res., v.17, pp.87–107, 2019.

THE UNITED NATIONS OFFICE FOR DISASTER RISK REDUCTION (UNDRR). Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030. 2015. 32 p Disponível em: https://www.preventionweb.net/files/43291_sendaiframeworkfordrren.pdf. Acesso em: 30/dez/2024.

WANG, B.; YU, F.; TENG, Y.; CAO, G.; ZHAO, D.; ZHAO, M. A SEEC Model Based on the DPSIR Framework Approach for Watershed Ecological Security Risk Assessment: A Case Study in Northwest China. Water, v.14, p.106, 2022.

Published

2025-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

LEITE, Ana Paula Ribeiro de Hollanda; FILGUEIRA, Hamilcar José Almeida; IWAMA, Allan Yu. The importance of Environmental Education in schools for solid waste management and disaster risk reduction. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 249–274, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19555. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19555. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2024-09-29
Accepted 2025-01-27
Published 2025-04-01