Environmental Education based on the 2030 Agenda in public schools in Jacareí (SP, Brazil): an experience report

Authors

  • Fernanda Rivello Lazar Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG)
  • Patrícia Pereira Gomes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19534

Keywords:

Environmental Education, Active Methodology, Experience Report, SDGs

Abstract

Man's relationship with nature is a historical and social construction that has been shaped over time, in the midst of the current crisis social, cultural, economic and ecological parameters, the loss of values, feelings and emotions is increasingly noticeable. With this in mind, the SDGs have promoted Education for Sustainable Development (ESD), reflecting on a profound transformation in the way we think and act. Therefore, the aim of this article was to report on the experience of creating and implementing a socio-environmental gymkhana in 28 schools in the Jacareí (SP, Brazil) municipal network, focusing on the Sustainable Development Goals (SDGs), with challenges that could be replicated in different realities. Although environmental education is a continuous and cultural process, and the competition was a one-off action, it cannot be said that it completely transformed individuals. However, it can be a promising way to teach and learn about socio-environmental issues.

References

BRASIL. Lei Nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1999. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9795.htm>. Acesso em: 12 mai. 2025.

BUENO, Giovanna Cristine Sena; YOSHIMOTO, Jonathan; CARDOSO-LEITE, Eliana. Elaboração de vídeos como ferramenta de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 18, n. 6, p. 467-483, 2023.

CASARIN, S.T.; PORTO, A.R. Relato de Experiência e Estudo de Caso: algumas considerações. J. Nurs. Health, v.11, n.2, 2021; e2111221998.

ÇELİK, Mehmet Ali. A new approach to analyzing ecological problems: planetary boundaries. Journal of Geography, v. 45, p. 85-95, 2022.

COLOMBO, S.R..A Educação Ambiental como instrumento na formação da cidadania. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 2, 2014.

CONCEIÇÃO, Gislene Angélica. Identidade cultural e o sentimento de pertencimento. Revista Signos, Lajeado, ano 39, n. 1, 2018.

COSTA, Marcela Karolinny Da Silva. Identificação pessoal e pertencimento escolar: o que há por trás da pior turma da escola? Revista Vivências em Ensino de Ciências, v. 2, n. 1, 2018.

DIAS, G. F. (2016). Antropoceno: Introdução à temática ambiental. 2 ed. São Paulo: Gaia. 112p.

DIESEL, A.; SANTOS BALDEZ, A. L.; NEUMANN MARTINS, S. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Pelotas, v. 14, n. 1, p. 268–288, 2017.

ESTRATÉGIAS ODS. O que são os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável?. Estratégias. Disponível em: <https://www.estrategiaods.org.br/>. Acesso em:13 ago. 2024

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Coleção Leitura. Ed. Paz e Terra. São Paulo/SP, 1996

GALINDO, Vinicius Aparecido; SILVA, Cinthia Lopes da. Construção de brinquedos nas aulas de educação física: Educação Ambiental. Revista Interdisciplinar Saúde Meio Ambiente, v. 8, p. 219-236, 2019.

GONÇALVES, Maria Emília dos S. Homem e a natureza: a difícil harmonia. Revista Educação Ambiental em Ação, São Paulo, v. XXII, n. 90, 2021. Disponível em: <https://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=4191>. Acesso em: 06 set. 2024.

GONZALEZ, A. C.; COSTA, M. L; SIGNOR, A. sustainable development: perspectives and challenges for modern society. Internacional Journal of Environmental Resilience Research and Science (IJERRS), v.2, n.2. 2020. Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/ijerrs/article/view/26260>. Acesso em: 13 ago. 2024.

JACOBI, Pedro Roberto Pedro. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 233-250, maio/ago. 2005.

LOPES, A. C. B. S.; BLUMENSHEIN, R. N. Biofilia e paisagismo – relação e significado para o usuário. Universidade de Brasília, 2018.

MELO, J. P., CHAGAS, K.K.N., GIESTA, J. P. Análise da realização de práticas em Educação Ambiental e sustentabilidade na educação básica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.6, 2023, pp.13-27.

MIRANDA, Luiz Alexandre Tavares; MENDES, Flavia Cruz; FEITOZA, Luiz Henrique Maciel; SANTOS, Diones Gonçalves dos; SANTOS, Marlene Guimarães; MACHADO, Tatiana Lemos da Silva. "Ecologicamente correto": relato de experiência na aplicação de metodologias ativas para alunos do ensino médio em uma escola de tempo integral do município de Porto Velho (RO). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 17, n. 6, p. 512-525, 2022.

ONU. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Disponível em: <https://www.estrategiaods.org.br/conheca-os-ods/>. Acesso em: 13 ago. 2024.

OLIVEIRA, V. P. V. O.; BIANCHI, M. E. Z. C. Desenvolvimento e sustentabilidade frente às mudanças climáticas globais. Anais do XIX Encontro da Rede de Estudos Ambientais em Países de Língua Portuguesa. V. 8, ISBN 978-85-7485-332-1. Fortaleza, 2018.

ORSINI, A. C.; BARBOZA, S. I. S.; COSTA, F. J. Motivações para adoção de comportamentos favoráveis à causa animal: um estudo experimental. Revista Administração Pública e Gestão Social (APGS), Brasil, 2015.

PORTAL DA UNESCO. EDS - Educação Para o Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: <https://www.unesco.org/pt/node/99531>. Acesso em: 13 ago. 2024.

RODRIGUES, Marina Silva Bicalho; FERREIRA, Jane Farias Chagas. Por uma cultura criativamente ecológica. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental-FURG, v. 41, n. 1, p. 360-380, jan./abr. 2024. E-ISSN: 1517-1256.

SANTAGUEDA, V. M. P.; CANTALICE, A. da S.; SILVA, A. B. da; MAFORT, M. E. Sustainable behavior: promotion of environmental awareness through gymkhana. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 2, p. e177921976, 2020.

RAMOS, I. C. B. Gincana da aprendizagem como prática pedagógica facilitadora no ensino da língua portuguesa. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do conhecimento. Ano. 08, Ed. 04, Vol. 01, pp. 31-48. Abril de 2023.

SANTOS, T. S. Metodologias Ativas de Ensino Aprendizagem. Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnólogica. Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de Pernambuco. Olinda/PE, 2019. Disponível em: < https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/565843>. Acesso em: 13 ago. 2024.

SILVA, G. S.; ARAÚJO, A. H. C.; GONCALES, M. H. S.; ACIOLE, D. S. B.; SANTOS, R. L.; ALMEIDA, E. A. Educação Ambiental para crianças seguindo a Agenda 2030: mobilizando sobre a biodiversidade dos oceanos. Research, Society and Development, v.12, n.8. 2023.

SILVA, M. S.; CRIBB, S. L. S. P.; SILVA, A. L. J. Impactos de gincanas interdisciplinares sobre a visão em Educação Ambiental de estudantes do ensino médio em um colégio no rio de janeiro. Revista Educação Ambiental em Ação, n.45, 2013. Disponível em: < http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=1583>. Acesso em 12 de mai. 2025.

UNESCO. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: objetivos de aprendizagem. Place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, França, e Representação da UNESCO no Brasil. 2017.

Published

2025-06-03

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

LAZAR, Fernanda Rivello; GOMES, Patrícia Pereira. Environmental Education based on the 2030 Agenda in public schools in Jacareí (SP, Brazil): an experience report. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 1–13, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19534. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19534. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-09-24
Accepted 2025-02-27
Published 2025-06-03