Study on Environmental Education approaches in Physics teaching: research trends, teacher training and didactic applications

Authors

  • Kênia Resende Cardoso Universidade Federal do Espírito Santo
  • João Paulo Casaro Erthal Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19348

Keywords:

Physics Teaching, Environmental Education, Transversality

Abstract

This qualitative and bibliographical research aimed to identify and analyze articles published in the Portal de Periódicos CAPES on the topics of Environmental Education and Physics Teaching, produced in Brazil between 2013 and 2023. Three thematic units were created for data analysis, in which, it was possible to identify a lack of information from Physics teachers on the subject, a fact that makes it difficult to approach it in the classroom. There is space to incorporate Environmental Education in a reflective and participatory way in Physics Teaching; however, it is important that this topic is given more emphasis in Physics teacher education programs.

References

ARTAXO, P. Física e outras disciplinas devem atuar de forma integrada para diminuir os impactos das mudanças climáticas. Sociedade Brasileira de Física Disponível em: https://www.sbfisica.org.br/v1/sbf/fisica-e-outras-disciplinas-devem-atuar-de-forma-integrada-para-diminuir-os-impactos-das-mudancas-climaticas/. Acesso em: de junho de 2024.

BRASIL. Lei nº. 9795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 16/04/2024.

BRASIL. Resolução n. 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf. Acesso em: 16/04/2024.

COSTA, J. M; LOPES, P.T.C. A Educação Ambiental na formação de professores. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 11, n. 1, p. 2-24, 2022.

DINIZ, A. M; AHLERT, A. Educação Ambiental na prática docente na educação básica. Revista Sergipana de Educação Ambiental, v. 8, n. 1, p. 1-21, 2021.

FORTES, A. G; JOÃO, A. A. Ensino de Física e cidadania: perspectivas para o consumo consciente de eletricidade em Moçambique. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 7, p. e178521-e178521, 2021.

FRANZON, L. G. H.; IACHEL, G. Consumo consciente de energia elétrica: pequenas ações para grandes resultados. Caderno PDE, v. 1, p. 1–16, 2016.

GALVÃO, I. C. M; SPAZZIANI, M. L; MONTEIRO, I. C. C. Argumentação de alunos da primeira série do Ensino Médio sobre o tema" Energia": discussões numa perspectiva de Educação Ambiental. Ciência & Educação, Bauru, v. 24, p. 979-991, 2018.

JACOBI, P. R. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e pesquisa, v. 31, p. 233-250, 2005.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23-quarente, 2014.

LEITE, D. A. R. A Educação Ambiental em cursos de formação inicial de professores: análise de projetos pedagógicos de dois cursos de licenciatura em Física. Revista Triângulo, v. 13, n. 1, p. 19-40, 2020.

LEITE, D. A. R; SILVA, L. F. A temática ambiental nos cursos de licenciatura em Física de Instituições de Ensino Superior públicas situadas no estado de São Paulo. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 41-69, 2020.

LEITE, D. A. R; SILVA, L. F. Abordagens para a temática ambiental em cursos de licenciatura em Física. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, p. e21044, 2021.

MACÊDO, E. C; V. COSTA, L. A. Educação Ambiental crítica, uma proposta interdisciplinar na educação básica. Revista INTER EDUCA, v. 5, n. 3, p. 94-104, 2023.

MELO, G. L; SILVA, L. F. A temática ambiental e o Ensino de Física: um estudo a partir dos trabalhos apresentados nos anais do Simpósio Nacional de Ensino de Física. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 3, p. 37-57, 2019.

MIRANDA, F. H. F.; MIRANDA, J. A; RAVAGLIA, R. Abordagem Interdisciplinar em Educação Ambiental. Revista Praxis, v. 2, n. 4, ago. 2010.

MORAES, L. E; GEBARA, M. J. F. A percepção de professores brasileiros sobre a utilização da Física Ambiental em espaços não formais de educação. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, n. Extra, p. 3231-3236, 2017.

NANINI, J. A.; CUNHA, C. R.; FORTUNATO, I.; TERRA, C. N. Mudanças climáticas e o Ensino de Física: contribuições da Física na Escola. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n.1, p.115-122, 2017.

NETO, R. S; LATINI, R. M. Teoria do caos no ensino médio: caminhos para inserção da Física moderna e da Educação Ambiental. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 3, n. 2, 2010.

NOGUEIRA, C; ANDRADE, G.S. Fundamentos filosóficos sobre Educação Ambiental dos licenciandos em Física do IFSul. Revista Thema, v. 11, n. 1, p. 70-85, 2014.

OLIVEIRA, N. C. R; LEITE, D. A. R. Educação Ambiental e Ensino de Física: Articulações construídas pela produção acadêmica brasileira. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 21, n. 2, 2022.

OLIVEIRA, C. K; SAHEB, D; RODRIGUES, D. G. A Educação Ambiental e a Prática Pedagógica: um diálogo necessário. Educação UFSM, v. 45, 2020.

SANTOS, F. A. C; MASSONI, N. T; DANTAS, C. R. S; RODRIGUES, R. F. A temática ambiental e o Ensino de Física: uma estratégia didática possível através do sensoriamento remoto. Thema: revista científica do Centro Federal de Educação Tecnológica de Pelotas. Pelotas. Vol. 21, n. 1 (2022), p. 236-256, 2022.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. Educação Ambiental: pesquisa e desafios, p. 17-44, 2005.

SILVA, F. R; NEVES, M. C. D; SILVA, J. A. P. Dimensões ambientais em uma sequência de Ensino de Física CTSA. Indagatio Didactica, v. 12, n. 4, p. 15-28, 2020.

SILVA, L. F; CAVALARI, M. F; MUENCHEN, C. Compreensões de Pesquisadores da Área de Ensino de Física sobre a Temática Ambiental e as suas Articulações com o Processo Educativo. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, p. 283-307, 2015.

WATANABE-CARAMELLO, G; STRIEDER, R. B; GEHLEN, S. T. Desafios e possibilidades para a abordagem de temas ambientais em aulas de Física. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 205-222, 2012.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CARDOSO, Kênia Resende; ERTHAL, João Paulo Casaro. Study on Environmental Education approaches in Physics teaching: research trends, teacher training and didactic applications. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 314–329, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19348. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19348. Acesso em: 11 dec. 2025.
Received 2024-08-23
Accepted 2024-09-14
Published 2024-12-01