The inclusion of Environmental Education in curricular references: a look from the intrinsic and extrinsic

Authors

  • Raul Calixto Gonçalves Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Luciano Martins Sena Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Claudi Brandolff Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Haline da Silva Miotto Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Ailton Jesus Dinardi Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19277

Keywords:

Curriculum; State Regulations; Environmental Education; BNCC.

Abstract

This article aims to analyze the insertion of Environmental Education (EA) in the curricular references of Brazilian states and the Federal District, as well as discuss the qualitative aspects of these insertions. Methodologically, a qualitative approach was adopted and in terms of procedures, it is documentary research. As a result, it was possible to observe that the registration of AE in the curricular references occurs in a heterogeneous way, being categorized as Extrinsic; Intrinsic-Implicit and Intrinsic-Explicit. Given this context, it becomes imperative to reimagine and revitalize EE through the hands of the different actors who make up the school, given that, through curricular references, little progress has been made in relation to the topic.

References

ADAMS, Cristina; BORGES, Zilma; MORETTO, Evandro Mateus; FUTEMMA, Celia. Governança ambiental no Brasil: acelerando em direção aos objetivos de desenvolvimento sustentável ou olhando pelo retrovisor? Cadernos Gestão Pública e Cidadania, v. 25, n. 81, p. 1-21, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12660/cgpc.v25n81.81403.

AQUINO, Carla de. Como interagem os conhecimentos implícito e explícito na aquisição de uma L2? Eletrônica, v. 5, p. 125-141, 2012.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

AMORIM, Aline Pinto; JARDIM, Daniele Barros; SOUZA, Rejane Magano (). Meio ambiente como tema integrador de projetos: uma proposta interdisciplinar. Revista Didática Sistêmica, v.11, pp.74–87, 2010.

BRAKLING, Kátia Lomba. Informação implícita no texto. Instituto Superior de Educação Vera Cruz-ISE, São Paulo, 2024. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/informacao-implicita-no-texto. Acesso em: 25 jul. 2024.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Art. 211, § 4º. Brasília: Senado Federal, 2024. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 25 jul. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 abr. 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 25 jul. 2024.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 25 jul. 2024.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 25 jul. 2024.

CASTRO, Luzia de Marilac Pereira; PEREIRA, Sandra Márcia Campos. Base Nacional Comum Curricular: é currículo prescrito ou documento norteador? Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 12, n. 3, p. 431-433, 2019.

CESCHINI, Mayra da Silva Cutruneo; MELLO, Elena Maria Billig Mello. Apagaram tudo? A Educação Ambiental nos contextos e discursos da Base Nacional Comum Curricular. In: PEREIRA, Diuliana Nadalon; BILAR, Jéssica de Góes; LUNARDI, Larissa; CORDEIRO, Thamires Luana (Orgs.). Ciência em ação: educar é transformar. Anais [recurso eletrônico]. 3º Ciência em ação: educar é transformar, 23, 24 e 25 nov. em Santa Maria, RS. Santa Maria, RS: UFSM, PPGECI, 2022. Cajazeiras, PB: AINPG, 2023. p. 274-279.

FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

FRANCO, Ronan Moura; MELLO, Elena Maria Billig. A educação estético-ambiental na Base Nacional Comum Curricular: olhares críticos para silenciamentos intencionais. Academia.edu, 2022. Disponível em: https://www.academia.edu/85884151/Educa%C3%A7%C3%A3o_Est%C3%A9tico_ambiental_na_Base_Nacional_Comum_Curricular. Acesso em: 25 jul. 2024.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

HENNING, P. C.; GARRÉ, B. H.; VIEIRA, V. T. O discurso da Educação Ambiental em artefatos culturais da atualidade. Revista Interacções, v.13, n.44, 2017. https://doi.org/10.25755/int.9858

JACOBI, Pedro R. Meio ambiente e sustentabilidade. In: O Município no século XXI: cenários e perspectivas. São Paulo: Cepam – Centro de Estudos e Pesquisas de Administração Municipal, 1999. p. 15.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014.

LIMA, Gilberto Francisco da Costa; LAYRARGUES, Patricia Pires. Mudanças climáticas, educação e meio ambiente: para além do conservadorismo dinâmico. Educar em Revista, Curitiba, n. 3, p. 73-88, 2014. Edição Especial.

LÖWY, Michael. Crise ecológica, crise capitalista, crise de civilização: a alternativa ecossocialista. Caderno CRH, v. 26, n. 67, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO; CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO; CONSELHO PLENO. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf. Acesso em: 25 jul. 2024.

MONERAT, Julio Cesar Pereira. A crise ambiental e a ecologização do capital em uma leitura marxista: valor, renda e crise. Cadernos Cemarx, Campinas, SP, v. 15, n. n.esp, p. 1–20, 2022.

OLIVEIRA, Adelson Dias de; SILVA, Alessandra Porto da; MENEZES, Alexandre Junior de Souza; CAMACAM, Luciana Pereira; OLIVEIRA, Roseli Ramos de. A Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular: os retrocessos no âmbito educacional. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.16, n.5: 328-341, 2021.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.140, p. 587-604, maio/ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/MnrBfYmbrZ4zfVqD3C5qkYp/#. Acesso em: 20 de junho de 2024.

RIBEIRO, Elaine Trindade de Oliveira. Os sentidos do silêncio do termo Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná – Setor Litoral, Matinhos/PR, 2021, 140p.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Educação (Seduc). Referencial Curricular Gaúcho: Ciências da Natureza. Porto Alegre: Seduc, 2018a. Disponível em: Disponível em: http://portal.educacao.rs.gov.br/Portals/1/Files/1530.pdf. Acesso em: 2 abr. 2024.

SANTOS, Arantxa Carla da Silva; PONTES, Altem Nascimento. Educação Ambiental e gestão dos resíduos sólidos: os 5 Rs da sustentabilidade. E-Locução, v. 1, n. 20, 2023.

SATO, Michele. Debatendo os desafios da Educação Ambiental. In I Congresso de Educação Ambiental Pró Mar de Dentro. Rio Grande: Mestrado em Educação Ambiental, FURG & Pró Mar de Dentro, 17-21/maio/01

SATO, Michele. Debatendo os desafios da Educação Ambiental. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, v.5, 2009. Recuperado de https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/1089

SILVA, Silvana do Nascimento; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. O sequestro da Educação Ambiental na BNCC (Educação Infantil - Ensino Fundamental): os temas Sustentabilidade/Sustentável a partir da Agenda 2030. Anais do XII Encontro Nacional se Pesquisa em Educação em Ciências – XII ENPEC, 2019, Natal, RN. Anais… Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019. Disponível em: https://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R0724-1.pdf. Acesso em: 25 jul. 2024.

SILVA, Silvana do Nascimento; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. As Vozes de Professores-Pesquisadores do Campo da Educação Ambiental sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, e20004, 2020

SOUZA, Luciane Lopes de; SILVA, Sara Souza da; SOUZA, Edvan Lima. Um caminho melhor para os resíduos sólidos: levando a Educação Ambiental para as escolas públicas de Tefé (Amazonas). Extensão em Revista, [S.l.], n. 1, p. 84-94, maio 2017.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (org) Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 14a edição Papirus, 2002.

Published

2025-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GONÇALVES, Raul Calixto; SENA, Luciano Martins; BRANDOLFF, Claudi; MIOTTO, Haline da Silva; DINARDI, Ailton Jesus. The inclusion of Environmental Education in curricular references: a look from the intrinsic and extrinsic. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 275–294, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19277. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19277. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2024-08-07
Accepted 2024-12-03
Published 2025-04-01