Promotion of Environmental Education in a collaborative network in the municipality of Poço Fundo (MG, Brazil)

Authors

  • Lídia Caroline Avelino Universidade Professor Edson Antônio Velano – UNIFENAS
  • Adriano Bortolotti da Silva Universidade Professor Edson Antônio Velano – UNIFENAS
  • Ligiane Aparecida Florentino Universidade Professor Edson Antônio Velano – UNIFENAS

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19251

Keywords:

Environmental Education, Networking, Transversalization

Abstract

The objective was to evaluate the effectiveness of networking between the Social Assistance Reference Center (CRAS), schools, and the community in promoting Environmental Education (EE) in a transversal way. The research adopted a qualitative approach, divided into two complementary stages: the first consisted of a bibliographic and documentary review of the history of EE in Brazil and its legal frameworks in the school context. The second was a case study through interviews with teachers, school managers, CRAS professionals, and community members. It is concluded that there are significant challenges regarding EA, with network collaboration being an effective strategy for raising awareness among students and the community.

References

ANGELO, C. Aquecimento pode ultrapassar 1,5oC nos próximos 5 anos. OC | Observatório do Clima - Site oficial do Observatório do clima, Observatório do clima, 17 mai. 2023. Disponível em: <https://www.oc.eco.br/aquecimento-pode-ultrapassar-15oc-nos-proximos-5-anos/>. Acesso em: 15 jun. 2023

BOURDIEU, P. A miséria do mundo. 7. Ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília: 27 de abr. de 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.htm>. Acesso em: 02 jun. 2023.

BRASIL. Política Nacional de Assistência Social PNAS/ 2004. Norma

Operacional Básica NOB/SUAS. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Secretaria Nacional de Assistência Social. Brasília: SUAS, 2005.

BRASIL. Resolução n. 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10988-rcp002-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192> Acesso em: 02 jun. 202

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Orientações Técnicas sobre o Serviço de Proteção e Atendimento Integral à Família - PAIF: Trabalho Social com Famílias. Brasília, DF: MDS, 2012. Disponível em: <https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Cadernos/Orientacoes_PAIF_2.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Temas contemporâneos transversais na bncc. MEC, 2019. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2023.

CAREGNATO, R.C.A.; MUTTI, R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto Contexto Enferm., Florianópolis, p. 679-684, out/dez. 2006.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

CONEP. Ministério da Saúde. Orientações para procedimentos em pesquisas com qualquer etapa em ambiente virtual, 2021. Disponível em: <https://conselho.saude.gov.br/images/Oficio_Circular_2_24fev2021.pdf>. Acesso em: 22 mar. 2024.

CUBA, M. Educação Ambiental nas escolas. ECCOM, São Paulo, v. 1, n. 2, p.

-31, 2010.

DIMAS, M.S.; NOVAES, A.M.P.; AVELAR, K.E.S. O ensino da Educação Ambiental: Desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.16, n.2, p. 501-512, 2021.

DUARTE, R. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa, n. 115, p. 139-154, 2022.

FERREIRA, L.C.; MARTINS, L.C.G.F.; PEREIRA, S.C.M.; RAGGI, D.G.; SILVA, J.G.F. Educação Ambiental e sustentabilidade na prática escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 201-214, 2019.

FREIRE. P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1994.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Rev. De Administração de Empresas, São Paulo,v. 35, n. 2, p.57-63, mar/abr. 1995.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Poço Fundo - MG. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/mg/poco-fundo.html>. Acesso em: 1 jul. 2024.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

OLIVEIRA, C. L. Um apanhado teórico-conceitual sobre a pesquisa qualitativa: tipos, técnicas e características. Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3122>. Acesso em: 20 jul. 2023.

ONU. Organização das Nações Unidas. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Nova York: ONU, 2015. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/>. Acesso em:18 jul. 2024.

TILBURY, D. Whole-school approach to sustainability in schools: A review. European Comission, p. 4-28, 2022. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/372365963_Whole-school approach_to_sustainability_in_schools_A_review>. Acesso em: 22 jul. 2024.

Published

2025-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

AVELINO, Lídia Caroline; SILVA, Adriano Bortolotti da; FLORENTINO, Ligiane Aparecida. Promotion of Environmental Education in a collaborative network in the municipality of Poço Fundo (MG, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 515–538, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19251. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19251. Acesso em: 14 dec. 2025.
Received 2024-07-31
Accepted 2024-12-03
Published 2025-02-01