Environmental Education about the Amazon (EAA): a proposal guided by aspects of the journalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19248

Keywords:

Amazon, Environmental Education, Journalism, Environmental Sciences

Abstract

This theoretical essay sets out a proposal for environmental education about the Amazon (EAA) guided by aspects of the journalism. The theoretical premise points out that EAA contributes to qualifying the debate on the Amazon environmental issue (QAA), as it seeks to educate adults in formal and non-formal spaces, with agility and focus on structural, political and economic perspectives of the QAA. The method of non-systematized exploratory bibliographical research was used, with a qualitative emphasis. It is concluded that journalism as a form of knowledge adds important and timely perspectives to EAA actions, in aspects such as synthesis, current affairs and the primacy of the public interest.

References

ALSINA, Miquel R. A construção da notícia. Petrópolis (RJ): Vozes, 2009.

ARAGÓN, Luis Eduardo. A dimensão internacional da Amazônia: um aporte para sua interpretação. Revista NERA, Presidente Prudente (SP), ano 21, n. 42, p. 14–33, dossiê, 2018..

BAHIA, Juarez. Jornal, história e técnica: as técnicas do jornalismo. 4.ed. São Paulo: Ática, 1990.

BECKER, Bertha K. Amazônia: geopolítica na virada do III milênio. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

BITTENCOURT, Maurício Pimentel Homem de. Jornalismo e Ambiente na Amazônia. Rio Branco: ArteSam, 2018.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Portal da Legislação, Brasília, DF. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 06 jul. 2024.

BRASIL. Presidência da República. Plano Amazônia Sustentável: diretrizes para o desenvolvimento sustentável da Amazônia Brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2008.

CANAVILHAS, João. Hipertextualidade: novas arquiteturas noticiosas. In: CANAVILHAS, João (org.). Webjornalismo: 7 características que marcam a diferença. Covilhã, Portugal: UBI, Labcom, 2014. p. 3-24 Disponível em: https://www.labcom.ubi.pt/ficheiros/20141204-201404_webjornalismo_jcanavilhas.pdf. Acesso em: 07 jul. 2024.

COX, Robert. Environmental communication and the public sphere. Thousand Oaks, California: Sage Publications, 2009.

DEL VECCHIO DE LIMA, Myrian R.; SILVA JÚNIOR, Pedro; LOOSE, Eloísa B.; MEI, Danielle S.; SCHNEIDER, Thaís C.; DUARTE, Valéria Souza. A comunicação ambiental e suas potencialidades no enfrentamento dos dilemas socioambientais. Curitiba, UFPR/PPGMade: Desenvolv. e Meio Ambiente, v. 34, p. 75-84, ago. 2015.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 2022.

DUARTE, Valeria S.; LIMA, Myrian Del Vecchio de. Comunicação, educação e meio ambiente: uma análise das interfaces presentes na educomunicação socioambiental. In: LIMA, Myrian Del Vecchio de; CONTANI, Miguel Luiz; ALVES, Alan R.; ALVES, João Batista; SILVA, Pedro Junior da (Orgs.) Reflexões socioambientais: interfaces. Londrina: Mecenas, 2014.

FREITAS, Marcílio de; FREITAS, Marilene Corrêa da Silva. Sustentabilidade como paradigma: cultura, ciência e cidadania. Petrópolis: Vozes, 2016.

KLUNK, Luzia; MAZZARINO, Jane; TURATTI, Luciana. O educador ambiental do projeto Cultivando Água Boa da Bacia Hidrográfica do Paraná III. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, nº 3, p. 10-25, 2018.

LAGE, Nilson. Estrutura da notícia. São Paulo: Ática, 1985.

LOVEJOY, Thomas E.; NOBRE, Carlos. Ponto de inflexão da Amazônia. Editorial. Avanços da Ciência, vol. 4, nº 2, p.1, fev. de 2018.

MEDINA, Cremilda. Notícia, um produto à venda: jornalismo na sociedade urbana e industrial. 2.ed. São Paulo: Summus, 1988.

MEDINA, Cremilda. A arte de tecer o presente: narrativa e cotidiano. São Paulo: Summus, 2003.

MEDINA, Cremilda. O signo da relação: comunicação e pedagogia dos afetos. São Paulo: Paulus, 2006.

MEDITSCH, Eduardo. O jornalismo é uma forma de conhecimento? Bocc – Biblioteca on line de ciências da comunicação. Covilhã, PT: UBI, 1997, disponível em http://bocc.ufp.pt/pag/meditsch-eduardo-jornalismo-conhecimento.pdf. Acesso em: 02 jun. 2024.

MELLO, Neli Aparecida de. Políticas territoriais na Amazônia. São Paulo: Annablume, 2006.

MORAES, Fabiana. Subjetividade: ferramenta para um jornalismo mais íntegro e integral. Revista Extraprensa, São Paulo, Brasil, v. 12, n. 2, p. 204–219, 2019.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: Unesco, 2000.

NOBRE, Antonio D. O futuro climático da Amazônia: relatório de avaliação científica. São José dos Campos (SP): ARA: CCST-Inpe: Inpa, 2014.

NOVOA GARZON, Luis Fernando; SILVA, Daniele Severo; RIBEIRO, Maíra Silva. Desmanche de territórios indígenas e de unidades de conservação no novo arco de desmatamento em Rondônia/Brasil e Beni/Bolívia (2018-2020). Desenvolv. Meio Ambiente, v. 60, Seção especial, p. 116-142, jul./dez. 2022.

PENA-VEGA, Alfredo. Os sete saberes necessários à educação sobre mudanças climáticas. São Paulo: Cortez Editora, 2023.

PORTELLA, Diego Augusto Pereira da Costa et al. A importância da Amazônia na dinâmica climática do centro-sul brasileiro: influência nas dinâmicas ambientais e socioeconômicas. Ensaios de Geografia. Niterói, vol. 9, nº 19, p. 66-86, set-dez de 2022.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Amazônia, amazônias. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2008.

RIBEIRO, Nelson de Figueiredo. A questão geopolítica da Amazônia: da soberania difusa à soberania restrita. Brasília: Senado Federal, 2005.

SANTOS, Milton. Da Totalidade ao lugar. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

SILVA, Sonaira Souza da et al. Extremos climáticos na Amazônia: aumento de secas e inundações no estado brasileiro do Acre. Perspectives in Ecology and Conservation. Vol. 21, nº 4, p. 311-317, out-dez de 2023.

TILIO NETO, Petrônio de. Soberania e ingerência na Amazônia brasileira. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisa Social, 2010.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo: porque as notícias são como são. Volume I. Florianópolis: Insular, 2004.

UMA BR-319 NO MEIO DO CAMINHO. Amazônia Real. Disponível em: https://amazoniareal.com.br/especiais/br-319/. Acesso em: 13 jul. 2024.

Published

2025-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BITTENCOURT, Maurício Pimentel Homem de; DEL VECCHIO-LIMA, Myrian Regina. Environmental Education about the Amazon (EAA): a proposal guided by aspects of the journalism. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 233–248, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19248. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19248. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2024-07-31
Accepted 2024-12-03
Published 2025-04-01