ENVIRONMENTAL EDUCATION IN CANDOMBLÉ TERREIROS

Authors

  • Flavia Torres Presti IFPR
  • Daniele Kloche Miter Breganholi

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19222

Keywords:

Environmental Conservation, Critical Education, Non-formal Education

Abstract

We are currently experiencing an environmental crisis and it is urgent to apply permanent environmental education, in formal and non-formal teaching spaces, such as religious spaces. To do this, we explored scientific writings on the relationship between environmental education and Candomblé. We can see that Candomblé practice spaces are a very promising source for environmental education, since love and care for nature are intrinsic to the cult. Therefore, combining scientific knowledge with traditional and ancient knowledge of Candomblé practices, it is possible to generate great results in terms of preserving the environment, and in the search for a fairer and less unequal society.

References

AVELAR, Flavia Ferreira; da SILVA, Maria Aparecida. Ensino de Ciências: abordagem histórico-crítica, de César Sátiro dos Santos. Dialogia, v. 0, n. 18, 2014.

CAPUTO, Stella Guedes. Educação nos terreiros: e como a escola se relaciona com crianças de Candomblé. Rio de Janeiro: Pallas, 2012.

COSTA JUNIOR, Adelson Cezar Ataide., ALBUQUERQUE, Maria Betânia Barbosa. Práticas Educativas em uma casa de Candomblé. EDUCEPEX, XII. Congresso Nacional De Professores, Complexidade e Trabalho Docente, p. PUC-PR, 2015.

COUTO DE FREITAS, Sarah; PEREIRA, Lilian Ribeiro. Educação Ambiental em terreiros de candomblé. Em: XIX Encontro Nacional de Geógrafos, 2018, João Pessoa, PB. Anais Eletrônicos XIX Encontro Nacional de Geógrafos, 2018.

FILHO, Edmilton Amparo da Hora; VOSS, Rita de Cássia Ribeiro. Ecopedagogia no terreiro de candomblé Angola. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco – CE, 2016.

GOMES, Verônica Maria da Silva; CATALÃO, Vera Margarida Lessa. “Kosi ewe, kosi orisa” (Sem folha não há orixá): vivências ecológicas em um terreiro de candomblé. Ambientalmente sustentable, v. 02, n. 020, 2015.

LESSA, Sérgio; TONET, Ivo. Introdução à filosofia de Marx. São Paulo: Debates e Perspectivas, 2011.

MARTINS, Felipe Rodrigues. Educação ambiental e candomblé: Afro-religiosidade como consciência ambiental. PARALELLUS Revista de Estudos de Religião - UNICAP, v. 6, n. 12, 2015.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do Conhecimento. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26a ed. ed. Petrópolis - RJ: Editora Vozes, 2007.

SANTOS, Boaventura de Souza. A gramática do tempo: Para uma nova cultura política. Cortez, v. v.4, 2006.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica e pedagogia da libertação: aproximações e distanciamentos. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 13, n. 3, 2021.

Published

2024-09-18

How to Cite

TORRES PRESTI, Flavia; KLOCHE MITER BREGANHOLI, Daniele. ENVIRONMENTAL EDUCATION IN CANDOMBLÉ TERREIROS. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 693–703, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19222. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19222. Acesso em: 13 dec. 2025.