Environmental models of students in the undergraduate course in Environmental Education at Eduardo Mondlane University

Authors

  • Ercílio de Clarêncio Langa Universidade Eduardo Mondlane
  • Tércio Carlos Maulele Universidade Eduardo Mondlane

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19207

Keywords:

Environmental Education, Environmental Education Student, Environment, Mental Models of Environment

Abstract

Studies on mental models of the environment provide data on human awareness of the environment, which is why this research sought to analyze the environmental models that the Faculty of Education at Eduardo Mondlane University has developed for Environmental Education students. The research was exploratory in nature; data collection was done through drawings and analyzed using the DAET-R method. A total of 108 students participated in this study. It was found that approximately one third of the students have a complex concept of the environment, encompassing all dimensions, with the built environment generating greater diversity as a result of human modifications.

References

AKAR, I.; AHI, B. Como é o ambiente na mente do aluno superdotado do ensino fundamental? Um Estudo Fenomenológico. IEJEE Green 1Ed. Vol 10. Turquia, 2020

BARRAZA, L. Desenhos Infantis sobre o Meio Ambiente. Jornal Educação Ambiental pesquisas, v.5, 1999

CALYY-YAYY, D.; BALCY, S. Modelos Mentais Ambientais de Alunos do Ensino Fundamental: Estão Relacionados ao Gênero e ao Nível de Série?. . IEJEE Green 2 Ed. Vol. 11. Ancara, 2021

DIAS, F. G. Educação Ambiental: princípios e práticas. 8 Ed. São Paulo: Gaia, 2003

FRANCO, R. A., MORAIS, G. A. C., NETO, J. D., LOPRES, J.C.C., LEUCAS, H.L.B., GUADALUPE, D.C. e BARROS, M, D, M. Estudo de percepção ambiental com alunos de escola localizada no entorno do parque estadual da serra Rola-Moça. Ambiente e educação. V.17, pp. 155-175, 2012

GIL. A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. (6ª ed.) São Paulo: Atlas, 2008

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. São Paulo. RAE, v. 35, n.2. 1995

LOUREIRO, F. B. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2009.

MALAFAIA, G.; RODRIGUES, A. S. L. Percepção ambiental de jovens e adultos de uma escola municipal de ensino fundamental. Revista Brasileira de Biociências, v. 7, n. 3, p. 266-274, 2009

OLIVEIRA, K. de, & CORONA, H. P. A percepção ambiental como ferramenta de propostas educativas e de políticas ambientais. Brasil. Revista Científica ANAP, 2008

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. 2ªed. São Paulo: Brasiliense, 2009

SANFORD, R. M., STAPLES, J. K., NEVE, S. A. B. A Tarefa Desenhar um Ecossistema. Inglaterra, 2017

SAUVÉ, L. Uma cartografia das Correntes em Educação Ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, I. C. M. (org.). Educação Ambiental. Porto Alegre: Artmed. p. 17-45, 2005.

SIQUEIRA, L. Política Ambiental Para Quem? Ambiente e Sociedade. Campinas, v.11, n.2, pp.425-437, 2008

TAUCHEN, J.; BRANDLI, L. L. A gestão ambiental em instituições de ensino superior: Modelo de implantação em Campus Universitário. Gestão e Produção, v.13, n.3, p. 503-515, 2006.

Published

2024-08-21

How to Cite

LANGA, Ercílio de Clarêncio; MAULELE, Tércio Carlos. Environmental models of students in the undergraduate course in Environmental Education at Eduardo Mondlane University. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 6, p. 78–93, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19207. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19207. Acesso em: 14 dec. 2025.