PARTICIPATORY DIAGNOSIS AND SOCIAL CARTOGRAPHY IN IDENTIFYING CLIMATE EMERGENCIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19192

Keywords:

Environmental Education, Climate change, Environmental Problems

Abstract

This study aimed to identify the perception of basic education students regarding about local socio-environmental problems related to the climate emergency. It is characterized as an exploratory research of qualitative nature. The research was conducted with 24 students from a school located in the southwest of Paraná. To constitution data, participatory mapping of environmental issues through social cartography was used. The analysis was performed interpretatively. The results evidenced that the students demonstrated skills in understanding, recognizing, and detailing the problems in their region and can associate them with climate change.

References

ARRAES, Ronaldo; MARIANO, Francisca Zilania; SIMONASSI, Andrei Gomes. Causas do desmatamento no Brasil e seu ordenamento no contexto mundial. Revista de Economia e Sociologia Rural. v. 50, p. 119-140, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/resr/a/pYBBTKchmnRTsYjMCqDtjxJ/?lang=pt. Acesso em: 11 jun. 2024.

BATTEMARCO, Bruna Peres; MIGUEZ, Marcelo Gomes; SOUSA, Matheus Martins de; MAGALHÃES, Paulo Canedo de. Urbanização sem controle x mudanças climáticas. Associação Brasileira de Recursos Hídricos: XXII SBRH - Simpósio Brasileiro de Recursos Hídricos, Florianópolis, p. 1-8, 2017. Disponível em: https://anais.abrhidro.org.br/job.php?Job=2163. Acesso em: 12 jun. 2024.

BRASIL. Ministério da Ciência e Tecnologia. Convenção sobre Mudança do Clima (tradução). 1992. Disponível em: http://www.scribd.com/full/7917646?access_key=key-29kv1gf8etkj3kyrute7. Acesso em: 29 mai. 2024.

CARNEIRO, Angélica Rios; LEAL, Débora Araújo. Meio Ambiente, Sustentabilidade no espaço escolar: saberes dos estudantes e o impacto ambiental causado pelo descarte incorreto dos resíduos sólidos. Conjecturas, v. 22, n. 3, p. 1008-1016, 5 jul. 2022. União Atlântica de Pesquisadores. Disponível em: http://dx.doi.org/10.53660/conj-1112-q03. Acesso em: 11 jun. 2024.

CRESWELL, John. W.; POTH, Cheryl N. Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. 4. ed. Sage Publications, 2016.

COSTA, Natane Oliveira da; GORAYEB, Adryane; PAULINO, Paulo Ricardo Oliveira; SALES, Licia Benicio; SILVA, Edson Vicente da. Cartografia social uma ferramenta para a construção do conhecimento territorial: Reflexões teóricas acerca das possibilidades de desenvolvimento do mapeamento participativo em pesquisas qualitativas. Acta Geográfica, p. 73-86, 6 set. 2016. Universidade Federal de Roraima. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18227/2177-4307.acta.v10iee.3820. Acesso em: 24 mai. 2024.

FERRAZ, Caio Mário Leal; VALADÃO, Roberto Célio; PINTO, Daniel Brasil Ferreira; ALMEIDA, Rafael Alvarenga. Inundações e alagamentos em Teófilo Otoni, Minas Gerais, Brasil, segundo indicadores geomorfológicos. Revista Brasileira de Geomorfologia, v. 23, n. 4, p. 1893-1910, 1 out. 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20502/rbg.v23i4.2152. Acesso em: 11 jun. 2024.

GOMES, Marquiana de F. Vilas Boas. Cartografia social e Geografia Escolar: aproximações e possibilidades. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 7, n. 13, p. 97-110, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.46789/edugeo.v7i13.488. Acesso em: 06 jun. 2024.

GUIMARÃES, Mauro. Por uma educação ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinares, v. 7, n. 9, p. 11-22, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v7i9.2767. Acesso em: 04 jun. 2024.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Cidades e estados: Cruzeiro do Iguaçu. 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/cruzeiro-do-iguacu/panorama. Acesso em: 3 jun. 2024.

PAINEL INTERGOVERNAMENTAL SOBRE MUDANÇAS CLIMÁTICAS (IPCC). Relatório Síntese: mudanças climáticas 2023. Contribuição dos Grupos de Trabalho I, II e III para o Sexto Relatório de Avaliação do Painel Intergovernamental sobre Mudanças Climáticas [Equipe Central de Redação, H. Lee e J. Romero (eds.)]. IPCC, Genebra, Suíça, p. 35-115, 2023. Disponível em: 10.59327/IPCC/AR6-9789291691647. Acesso em: 24 mai. 2024.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Manifesto por uma Educação Ambiental Indisciplinada. Ensino, Saúde e Ambiente, p. 44-88, 2020a. Disponível em: https://doi.org/10.22409/resa2020.v0i0.a40204. Acesso em: 04 jun. 2024.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Manifesto por uma Educação Ambiental Indisciplinada. Ensino, Saúde e Ambiente, p. 44-88, 2020b. Disponível em: https://doi.org/10.22409/resa2020.v0i0.a40204. Acesso em: 04 jun. 2024.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Pandemias, colapso climático, antiecologismo: educação ambiental entre as emergências de um ecocídio apocalíptico. Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), v. 15, n. 4, p. 1-30, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10861. Acesso em: 04 jun. 2024.

LIMA, Marcos Vinícius da Costa; COSTA, Solange Maria Gayoso da. Cartografia social das crianças e adolescentes ribeirinhas/quilombolas da Amazônia. Geografares, p. 76-113, 28 jun. 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7147/geo12.3189. Acesso em: 24 mai. 2024.

MALANSKI, Lawrence Mayer. Geografia humanista: percepção e representação espacial. Revista Geográfica de América Central, v. 1, n. 52, p. 29-50, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=451744543002. Acesso em: 12 jun. 2024.

MIGUEL, Jean Carlos Hochsprung. A “meada” do negacionismo climático e o impedimento da governamentalização ambiental no Brasil. Sociedade e Estado, v. 37, n. 1, p. 293-315, abr. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237010013. Acesso em: 24 mai. 2024.

MOHEBALIAN, Phillip M.; LOPEZ, Lucas N.; TISCHNER, Angela Bárbara; AGUILAR, Francisco X. Deforestation in South America 's tri-national Paraná Atlantic Forest: Trends and associational factors. Forest Policy and Economics, v. 137, e102697, 2022. https://doi.org/10.1016/j.forpol.2022.102697. Acesso em: 12 jun. 2024.

NUNES, Elizon Dias; ROSA, Lucas Espíndola. Compaction and waterproofing of the soil in the urban fluvial channels. Mercator, v. 19, n. 2020, p. 1-16, 15 dez. 2020. Mercator - Revista de Geografia da UFC. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4215/rm2020.e19023. Acesso em: 12 jun. 2024.

OBARA, Ana Tiyomi; AFFONSO, Ana Lúcia Suriani; KOVALSKI, Mara Luciane; POLETTO, Rodrigo de Souza. Pesquisa-ação crítico-colaborativa com ênfase na Educação ambiental e Mudanças Climáticas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 40, n. 3, p. 13-35, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15814. Acesso em: 06 jun. 2024.

PEDROSA, Rebekah Farias Cardoso de Britto; TAMAIO, Irineu. A Educação Ambiental frente ao desafio da crise climática, na visão de um material pedagógico da Unesco: reprodutivista ou transformadora?. Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), v. 17, n. 6, p. 227-246, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.14325. Acesso em: 06 jun. 2024.

PALOMO, Ignacio. Climate Change Impacts on Ecosystem Services in High Mountain Areas: a literature review. Mountain Research And Development, v. 37, n. 2, p. 179-187, maio 2017. International Mountain Society (IMS) and United Nations University. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1659/mrd-journal-d-16-00110.1. Acesso em: 06 jun. 2024.

PENA-VEGA, Alfredo; CHOEN, Marianne; FLORES, Luis Manuel; TREUT, Hervé Le; LAGOS, Marcelo; CASTILLA, Juan Carlos; CAXIOLA, Aurora; MARQUET, Pablo. Young People Are Changing Their Socio-Ecological Reality to Face Climate Change: contrasting transformative youth commitment with division and inertia of governments. Sustainability, v. 14, n. 22, e15116, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3390/su142215116. Acesso em: 06 jun. 2024.

PENA-VEGA, Alfredo. Os sete saberes necessários à Educação sobre as Mudanças Climáticas. São Paulo, Cortez Editora, 2023.

REIGOTA, M. Desafios à educação ambiental escolar. In: JACOBI, P. et al. (orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, 1998, p. 43-50.

RICHART, Alfredo; FILHO, João Tavares; BRITO, Osmar Rodrigues; LLANILLO, Rafael Fuentes; FERREIRA, Rogério. Compactação do solo: causas e efeitos. Semina: Ciências Agrárias, v. 26, n. 3, p. 321, 30 jun. 2005. Universidade Estadual de Londrina. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5433/1679-0359.2005v26n3p321. Acesso em: 11 jun. 2024.

RICHTER, Denis; FARIA, Gislaine Garcia de. Conhecimento geográfico e cartografia: produção e análise de mapas mentais. Ateliê Geográfico, v. 5, n. 1, p. 250-268, 6 abr. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5216/ag.v5i1.13834. Acesso em: 12 jun. 2024.

REID, Alan. Key questions about climate change education and research: essences and fragrances. Environmental Education Research, v. 25, n. 6, p. 972-976, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13504622.2019.1662078. Acesso em: 12 jun. 2024.

SANTOS, Dorival dos. Cartografia social: o estudo da cartografia social como perspectiva contemporânea da geografia. Interespaço: Revista de Geografia e Interdisciplinaridade, v. 2, n. 6, p. 273-293, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.18764/2446-6549/interespaco.v2n6p273-293. Acesso em: 04 jun. 2024.

SOUTO, Raquel Dezidério; MENEZES, Paulo Márcio Leal de; FERNANDES, Manoel do Couto. Mapeamento participativo e cartografia social: Aspectos conceituais e trajetórias de pesquisa. Rio de Janeiro: Instituto Virtual Para o Desenvolvimento Sustentável, 2021.

SOUZA, Amaury de; SANTOS, Débora Aparecida da Silva; CALDIN, Lariane Priscila Gonçalves. Poluição atmosférica urbana a partir de dados de Aerossóis Modis: efeito dos parâmetros meteorológicos. Boletim Goiano de Geografia, v. 37, n. 3, p. 466, 19 dez. 2017. Universidade Federal de Goiás. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/bgg.v37i3.50766. Acesso em: 12 jun. 2024.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes de valores do meio ambiente. São Paulo: USP- Universidade de São Paulo, 1980. Tradução: Lívia de Oliveira.

TUMELERO, Naína. Pesquisa exploratória: conceito, características e aplicação em 4 passos. 2019. Disponível em: https://blog.mettzer.com/pesquisa-exploratoria/. Acesso em: 08 jun. 2024.

WASKOW, David; GERHOLDT, Rhys. Mudanças Climáticas: veja 5 grandes resultados do relatório do IPCC. 2021. Disponível em: https://www.wribrasil.org.br/noticias/mudancas-climaticas-alarmantes-veja-5-gra ndes-resultados-do-relatorio-do-ipcc. Acesso em: 20 mai. 2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

ALVES MOREIRA BORDIGNON, Lucilene; RODRIGUES, Karlen; KOVALSKI, Mara Luciane; APARECIDA DE OLIVEIRA SEREIA , Diesse; FERDNANDO INOCÊNCIO , Adalberto. PARTICIPATORY DIAGNOSIS AND SOCIAL CARTOGRAPHY IN IDENTIFYING CLIMATE EMERGENCIES. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 730–743, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19192. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19192. Acesso em: 16 dec. 2025.