APPROACH TO CLIMATE EMERGENCY OR CHANGE IN TEXTBOOKS ON NATURAL SCIENCES AND THEIR TECHNOLOGIES APPROVED FOR THE BNCC

Authors

  • Milene Fernanda Bornat Machado Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Elias da Costa Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Sandro Xavier de Campos Universidade Estadual de Ponta Grossa

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19190

Keywords:

Environmental Education, New High School (NEM), Climate Issues

Abstract

The aim of this work was to investigate the textbooks made available by the 2021 PNLD for the Formative Itinerary of Natural Sciences and Their Technologies, the presence and approach of the theme "Climate Emergency and/or Change". The seven books approved by the PNLD were analyzed and for each book it was checked whether the terms "Climate Change" or "Climate Emergency" were mentioned, and whether there was any proposal for an activity involving Environmental Education (EE). The term appeared in six books, following different trends in the EE approach.  It can be concluded that there is discussion of the subject, however, the term needs to be updated to provide a critical approach that contributes to the formation of a critical citizen.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Edição revista e ampliada. São Paulo: Edições 70 Brasil, [1977] 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1998. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 mai. 2024.

BRASIL. Programa Nacional do Livro Didático. Ministério da Educação. Brasília, 2021.

FENNER, Rose. O desafio da educação ambiental no contexto escolar. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Federal da Fronteira Sul, 2015.

‌GUIMARÃES, Mauro. A Formação de Educadores Ambientais. 3ª ed. São Paulo: Papirus. 2007.

GRANDISOLI, Edson; CAMPELLO, Pedro Henrique Torres; JACOBI, Pedro Roberto; et al. Novos temas em emergência climática para os Ensinos Fundamental e Médio. 1° ed. São Paulo – SP, 2021. Disponível em: ttps://www.institutosiades.org.br/wp-content/uploads/novos-temas-emergencia-climatica-digital.pdf. Acesso em: 3 mai. 2024.

JACOBI, Pedro Roberto; GRANDISOLI, Edson; COUTINHO, Sonia Maria, Viggiani; et al. Temas atuais em mudanças climáticas. 1° ed. São Paulo- SP, abcd, 2015. Disponível em: https://www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/315/276/1178. Acesso em: 3 mai. 2024.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira Da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente e Sociedade, São Paulo v. 17, n. 1 p.23-40. jan-mar, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/. Acesso em 10 de mai. 2024.

LELIS, Diego Andrade De Jesus; EYNG, Ana Maria. Educação ambiental na perspectiva da educação em direitos humanos. Revista Contemporânea de Educação, v. 15 p. 5-23. 2020. disponível em: https://www.researchgate.net/publication/352013962_Educacao_ambiental_na_perspectiva_da_educacao_em_direitos_humanos. Acesso em: 05 mai. 2024

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Educação ambiental Crítica: contribuições e desafios. In: BRASIL. Vamos Cuidar do Brasil: Conceitos e práticas em Educação Ambiental na Escola. Ministério da Educação.Brasília. 2007.p.57-64.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Guia Digital PNLD 2021: obras didáticas por área de conhecimento e específicas. Ministério da Educação. Brasília, 2021.

MUNAKATA, Kazumi. Livro didático: alguns temas. Revista Brasileira da História da Educação. Campinas, v. 12 p. 179-197, 2012. disponível em:https://periiodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/artcle/view/38817. Acesso em: 21 mai. 2024.

Organização das Nações Unidas (ONU), 2023.

‌SIMPSON, James. Oxford English Dictionary ed. 2019.

SILVA, Marcos Antônio. A Fetichização do Livro Didático no Brasil. Educação e realidade, v 37 n. 3. Porto Alegre, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373. Acesso em: 01 jun.2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

BORNAT MACHADO, Milene Fernanda; DA COSTA, Elias; XAVIER DE CAMPOS, Sandro. APPROACH TO CLIMATE EMERGENCY OR CHANGE IN TEXTBOOKS ON NATURAL SCIENCES AND THEIR TECHNOLOGIES APPROVED FOR THE BNCC. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 626–638, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19190. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19190. Acesso em: 13 dec. 2025.