PPPEA OF GUARATUBA APA: A STRUCTURING TOOL FOR TERRITORIAL MANAGEMENT ON THE PARANÁ COAST

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19177

Keywords:

Critical Environmental Education, Conservation Units, Networking, Social Participation, Socio-environmental Management

Abstract

Historically, the management of Conservation Units (UC’s) faces numerous challenges, from the lack of financial and human resources and operational infrastructure, to the challenges of consolidating participatory mechanisms and implementing Environmental Education (EA) actions that promote increasing social engagement. In this context, management bodies have created different strategies and tools to strengthen EA actions and their involvement. This article reports the collective experience of preparing the PPPEA of the APA of Guaratuba, with the engagement of different actors and social institutions, working from a critical reading of reality as the basis of this unprecedented guiding document in the territory. 

Author Biography

  • André Lucas Santiago, Instituto Sarapiá

    Educador Socioambiental

References

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 mai. 2024.

FERLA, Marcio Ricardo. As territorialidades da educação ambiental no Sistema Federal de Unidades de Conservação da Natureza. 2018, 150 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2018. Disponível em: https://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2680. Acesso em: 26 mai. 2024.

INSTITUTO BRASILEIRO DO MEIO AMBIENTE E DOS RECURSOS NATURAIS RENOVÁVEIS (IBAMA). Instrução Normativa nº 02, de 27 de março de 2012. Disponível em: https://www.ibama.gov.br/component/legislacao/?view=legislacao&legislacao=126811. Acesso em: 23 mai. 2024.

INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE (ICMBIO). Educação ambiental em unidades de conservação: ações voltadas para comunidades escolares no contexto da gestão pública da biodiversidade. Brasília, 2016.

INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE (ICMBIO). Instrução Normativa nº 19, de 10 de dezembro de 2018. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, nº 239, 13 de dezembro de 2018. Disponível em: https://www.icmbio.gov.br/educacaoambiental/images/stories/biblioteca/PPPea/INSTRU%C3%87%C3%83O_NORMATIVA_N%C2%BA_19_DE_10_DE_DEZEMBRO_DE_2018_-_Imprensa_Nacional.pdf. Acesso em: 13 mai. 2024.

INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE (ICMBIO). Projeto Político-Pedagógico Mediado pela Educação Ambiental do Território da APA de Guaratuba. No prelo. Curitiba, 2024.

LAYRARGUES, Philippe Pomier.; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014.

XAVIER, Mariele Borro Mucciatto. Trajetória e avaliação da educação ambiental nas unidades de conservação federais: os projetos político-pedagógicos mediados pela educação ambiental do ICMBIO. 2020, 171 f. Dissertação (Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/68561. Acesso em: 25 mai. 2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

SANTIAGO, André Lucas; DOS SANTOS MOSCAL, Jandaira; GARETT PADILHA, Renata; BORRO MUCCIATTO XAVIER, Mariele; DE OLIVEIRA, Carlos Alberto. PPPEA OF GUARATUBA APA: A STRUCTURING TOOL FOR TERRITORIAL MANAGEMENT ON THE PARANÁ COAST. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 559–572, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19177. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19177. Acesso em: 14 dec. 2025.