Mathematical memory game and environmental issues: sharing knowledge

Authors

  • Ana Paula Silva Secretaria do Estado de Educação de Minas Gerais
  • Rafael Martins Mendes Universidade Federal de Alagoas
  • Guilherme Mendonça Rodrigues Universidade Federal de Uberlândia
  • Fábio Augusto do Amaral Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19173

Keywords:

Memory game, Teaching Mathematics, Environmental education, Teaching-Learning

Abstract

The objective of this article was the planning, construction and application of an interdisciplinary educational game, involving mathematical concepts and environmental education, addressing the content of empowerment and rooting associated with the theme of environmental education. The game application group was a third-year class from a public school, and we used qualitative/quantitative questionnaires as a way of collecting and constructing data on the students' perception and difficulties. The students had an easier time with potentiation questions, unlike those involving rooting. We also identified that students were able to recognize the majority of environmental themes, with the exception of issues associated with pesticides/herbicides and fossil fuels.

Author Biographies

  • Ana Paula Silva, Secretaria do Estado de Educação de Minas Gerais

    Mestra em Qualidade Ambiental pelo Instituto de Ciências Agrária da Universidade Federal de Uberlândia.

  • Rafael Martins Mendes, Universidade Federal de Alagoas

    Professor Adjunto do Instituto de Química e Biotecnologia.

  • Guilherme Mendonça Rodrigues, Universidade Federal de Uberlândia

    Discente do Programa de Pós Graduação em Química UFU (PPGQUI).

  • Fábio Augusto do Amaral, Universidade Federal de Uberlândia

    Docente do Instituto de Química.

References

ALMEIDA, P. N. de. Língua Portuguesa e ludicidade: ensinar brincando não é brincar de ensinar. 2007, 130p. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) Pontifica Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 28 de abril de 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.htm>.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Parecer nº 14, 6 de junho de 2012. Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de junho de 2012, Seção 1, p. 18. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10955-pcp014-12&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192>.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação; Conselho Pleno. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de junho de 2012, Seção 1, p. 70. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf>.

CAMARGO, A. L. de B. Desenvolvimento sustentável: dimensões e desafios. 5. ed. Campinas/SP: Papirus, 2010.

CLOCK, L. M. Education in building values: after all, what do teachers think? 2016. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.

FACHIN, O. Fundamentos de Metodologia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2006.

FIALHO, N, N. Os jogos pedagógicos como ferramenta de ensino. Congresso nacional de educação, 2008

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GRANDO, R. C. O jogo suas possibilidades metodológicas no processo ensino aprendizagem da matemática. 1995. 175f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas,1995.

GRÜBEL J. M., BEZ, M. Jogos Educativos. CINTED UFRGS, v. 4, n.2, dezembro 2006.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Perspectiva: São Paulo, 1999.

LAÉRCIO, F. G. S.; FONSECA, L. R. Proposta de Jogo Educativo para Educação Ambiental no Ensino Básico. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.17, n.1, p. 09–27, 2022.

LOPES, M. da G. Jogos na educação: criar, fazer, jogar. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

LUZ, S. H. da. Responsabilidade socioambiental e as concepções de Educação Ambiental nas escolas de ensino fundamental na rede pública de Anápolis GO. Orientador: Prof. Dr. Mirza Seabra Toschi. 2012. 109 p. Dissertação (Mestre em Sociedade, Tecnologia e Meio Ambiente) - Centro Universitário de Anápolis - UniEvangélica, Anápolis, 2012.

MACEDO, L. de. Os jogos e o lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2005.

POPE, C.; MAYS, N. Pesquisa qualitativa na atenção à saúde. Artmed Editora, 2009.

RAU, M. C. T. D. A ludicidade na educação: uma atitude pedagógica. Curitiba: Ibpex, 2007.

SANTALÓ, L. A. La enseñanza de la matemática en la educación intermedia. In: HOZ, V. G. Tratado de educación personalizada. La enseñanza de las matemáticas en la educación intermedia. Madrid: Ediciones Rialp, 1994.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; MILANI, E. Ensino Fundamental – Cadernos do Mathema – Jogos de matemática do 6° a 9° ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.

SOARES, M. H. F. B.; OKUMURA, F.; CAVALHEIRO, E.T.G. Proposta de um jogo didático para o ensino do conceito de equilíbrio químico. Química Nova Escola. São Paulo, SP, n° 18, Nov. 2003

SKOVSMOSE, O. Educação Matemática crítica. Campinas: Papirus, 2001.

SOUZA-LIMA, J. E. de; ALENCASTRO, M. S. C. Educação Ambiental: breves considerações epistemológicas. Revista Meio Ambiente e Sustentabilidade. [S. l.], v. 8, n. 4, p. 20–50, 2015.

Published

2025-02-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SILVA, Ana Paula; MENDES, Rafael Martins; RODRIGUES, Guilherme Mendonça; AMARAL, Fábio Augusto do. Mathematical memory game and environmental issues: sharing knowledge. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 461–479, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19173. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19173. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-07-22
Accepted 2024-12-03
Published 2025-02-01