CHILDREN WITH NATURE: EXPERIENCES IN THE "AUTUMN VEGETABLE DANCE"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19172

Keywords:

Outdoor activities; Horticulture; Reconnection with nature.

Abstract

This experience report addresses the human disconnection from nature and the benefits of reconnection through outdoor activities, highlighting the "Autumn Vegetables Circle" (2024), an extension project of the "Sibipiruna Green Room: extension, research, and environmental education" at the State University of Londrina. Through Active Methodologies activities from an Environmentalization perspective, such as sowing, planting, and sensory experiences—the Circles—12 children, aged six to ten, were encouraged to explore and value the natural environment, using seeds and organic vegetable seedlings. Throughout the activities, it was possible to experience the importance of plants in a promising horticultural space.

Author Biographies

  • Patrícia de Oliveira Rosa da Silva, Universidade Estadual de Londrina
    Universidade Estadual de Londrina, Centro de Ciências Biológicas, Departamento de Biologia Geral
  • State University of Londrina, Universidade Estadual de Londrina

    Student of the Biological Sciences Degree Program.

  • Murilo Pena Gonçalves, Londrina State University
     

    Student of the Biological Sciences Degree Program.

  • Maria Eduarda Nunes, State University of Londrina

    Student of the Biological Sciences Degree Program.

  • Stephany Uchima, State University of Londrina

    Student of the Biotechnology Program.

  • Elverson Vieira, State University of Londrina

    Medical Student

References

BEZELJAK, Petra; TORKAR, Gregor; MÖLLER, Andrea. Understanding Austrian middle school students’ connectedness with nature, The Journal of Environmental Education, v. 54, n. 3, p. 181-198, mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/00958964.2023.2188577. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00958964.2023.2188577. Acesso em: 10 jan. 2024.

CARDOSO, Aline Aparecida Silva; MELO, Jonathan Viena de; ARAUJO, Arthur; SANTOS, Ludmila Lorraine Pereira dos; ROCHA, Rebeca Fernandes Teixeira da; BOGEA, Tami Helena Pestana. Projeto de horta orgânica para uma unidade escolar da rede pública de ensino do município do Rio de Janeiro, RJ. Revista Presença, [S.l.], v. 3, n. 8, p. 25-36, maio-jul. 2017. ISSN 2447-1534. Disponível em: https://revistapresenca.celsolisboa.edu.br/index.php/numerohum/article/view/106 . Acesso em: 07 fev. 2024.

CARDOSO, Fausto Rodrigues; PEREIRA, Antônio Augusto Alves. A trajetória do projeto de extensão Horta Orgânica do CCA: reciprocidade e contribuições para o desenvolvimento urbano sustentável. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) - Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Ciências Agrárias. Curso de Agronomia. 2018. Florianópolis, SC. Disponível em: TCC Fausto Rodrigues Cardoso versão final.pdf (ufsc.br). Acesso em: 23 abr. 2024.

COSTA, Paula Gabriela; RIVA, Poliana Barbosa da; OBARA, Ana Tyiomi. Ambientalização curricular em Instituições de Ensino Superior. Ambiens, [S. l.], v. 2, n. 4, jul-dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.22395/ambiens.v2n4a1. Disponível em: https://revistas.udca.edu.co/index.php/ambiens/article/view/1401/1993. Acesso em: 23 abr. 2024.

DAMIANO, Marcelo; ICHIBA, Rafaela Bruno; REZENDE, Maria Olímpia de Oliveira. Horta escolar como proposta de metodologia ativa na Educação Ambiental: um relato de experiência em uma escola estadual de São Carlos (São Paulo). Educação Ambiental (Brasil), v. 1, n. 3, p. 43-52, 2020. Disponível em: https://repositorio.usp.br/directbitstream/d198fcda-14ee-491e- 86d755907aedf087/P18981.pdf . Acesso em: 07 fev. 2024.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA (IPEA). Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 12: Consumo e Produção Responsáveis. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/ods/ods12.html#coll_12_8 . Acesso em: 31 mar. 2024.

KRENAK, Ailton Alves Lacerda. Sergio Chon (Org.). Rio de Janeiro: Azougue, 2015. 264 p. (Coleção Encontros).

MENDOZA, José Luis Zuniga [Antarki Qori Kuntur]. Pachamama sin fronteras: cerimônia Yanantin. Maringá (PR), 2024.

SERPA, Paulo Roberto; ORSI, Raquel Fabiane Mafra; GUERRA, Antonio Fernando Silveira. O percurso metodológico e reflexões sobre o processo de ambientalização curricular em uma instituição comunitária de educação superior. In: Simpósio Integrado de Pesquisa, 14., 2016, Itajaí. In: Anais [...]. Itajaí: Ed. da UNIVALI, 2016. p. 367-379. Disponível em: https://www.univille.edu.br/account/mestradoedu/VirtualDisk.html/downloadDirect/1231913/Anais_XIV_SimposioIntegradodePesquisaeEducacao_2016.pdf. Acesso em: 07 abr. 2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

SILVA, Patrícia de Oliveira Rosa da; STATE UNIVERSITY OF LONDRINA; PENA GONÇALVES, Murilo; NUNES, Maria Eduarda; UCHIMA, Stephany; VIEIRA, Elverson. CHILDREN WITH NATURE: EXPERIENCES IN THE "AUTUMN VEGETABLE DANCE". Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 545–558, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19172. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19172. Acesso em: 16 dec. 2025.