Climate change: approaching the topic through a didactic sequence

Authors

  • João Paulo de Melo Instituto Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19139

Keywords:

Environmental Education, Sustainability, Climate Change, Didactic Sequence, Teaching-Learning

Abstract

Climate Change has become one of the most pressing contemporary socio-environmental problems. Therefore, there is a need for more pedagogical resources to be made available to elementary school students in the 4th and 5th grades. This material aims to propose the teaching of environmental education and climate change through a didactic sequence, to effectively contribute to achieving Sustainable Development Goal 13 (SDG 13), Climate Action, of the 2030 Agenda. The use of the didactic sequence teaching methodology in school planning enables a cohesive and necessary pedagogical approach to teaching, as it possesses characteristics that favor the process of knowledge construction and awareness in environmental education.

References

BARBADO, N.; LEAL, A. C. Global cooperation on climate change and implementation of SDG 6 in Brazil. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 3, p. e29110313290, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular: versão final. Brasília, MEC. URL: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Aces-so 15.04.2021

CARNEIRO, Rosângela Maria Adriano. O ensino e a aprendizagem em química e Educação Ambiental na perspectiva CTSA: um estudo descritivo - Repositório Institucional UFC – 2019. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39998. Universidade Federal do Ceará, Acesso em 06 de fevereiro de 2023.

CAVALCANTI, Marcello Henrique da Silva; RIBEIRO, Matheus Marques; BARRO, Mario Roberto. Planejamento de uma sequência didática sobre energia elétrica na perspectiva CTS. Ciência & Educação (Bauru), v. 24, p. 859-874, 2018.

DA SILVA, Emanuel Mateus. O papel da Educação Ambiental nas ações de combate as mudanças climáticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 2, p. 387-396, 2019.

FARIA, Daniela Resende de; RAMOS, Maria Carolina; COLTRI, Priscila Pereira. Sequência Didática como estratégia para ensino sobre desafios socioambientais relacionados às Mudanças Climáticas. Terra e Didática, v. 17, p. e021052-e021052, 2021.

FRANCO, D. L. A importância da sequência didática como metodologia no ensino da disciplina de Física moderna no Ensino Médio. Revista Triângulo, Uberaba - MG, v. 11, n. 1, p. 151–162, 2018.

IPCC. (2007). Climate Change 2007: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. IPCC, Geneva, Switzerland, p. 104.

LAKATOS, Eva Maria. MARCONI, Marina de Andrade; Fundamentos de metodologia científica. Atlas, 2003.

MARTINS, Márcio André Rodrigues; HARTMANN, Ângela Maria. Dispositivos para aprender e criar em ciências e matemática. Editora Dialética, 2023.

MELO, J. P. de et al. Educação Ambiental e mudanças climáticas: elaboração de uma sequência didática como metodologia de ensino na educação básica. in LEITE, Jean (org) Tópicos para o fortalecimento da sustentabilidade no Rio Grande do Norte: Educação Ambiental, ações adaptativas e de gestão, 2022, p. 9-46.

MELO, J. P. de; CHAGAS, K. K. do N.; GIESTA, J. P. Análise da realização de práticas em Educação Ambiental e sustentabilidade na educação básica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 6, p. 13–27, 2023.

MOREIRA JUNIOR, D. P.; BUENO, C.; SILVA, C. M. da. A utilização de mídias como recurso didático para a abordagem e contextualização das mudanças climáticas na Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 2, p. 169–183, 2022.

OLIVEIRA, Katyeudo Karlos; DE SOUZA, Ricardo. Mudanças climáticas na educação: um levantamento das práticas, ferramentas e tecnologias digitais. In: WORKSHOP DE COMPUTAÇÃO APLICADA À GESTÃO DO MEIO AMBIENTE E RECURSOS NATURAIS (WCAMA), 11. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 151-160.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 224p. 1998.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MELO, João Paulo de. Climate change: approaching the topic through a didactic sequence. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 447–461, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19139. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19139. Acesso em: 11 dec. 2025.
Received 2024-07-19
Accepted 2024-09-13
Published 2024-12-01