ENVIRONMENTAL EDUCATION CRITICISM AND TRAINING OF EDUCATORS: AN INTEGRATED APPROACH FOR SUSTAINABILITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19130

Keywords:

Critical Environmental Education, Dialectical Historical Materialism, Historical-critical pedagogy, Socio-environmental Crisis, Teacher Education

Abstract

This study highlights Critical Environmental Education (CEE) in Teacher Education, focusing on the problematization, reflection, and interpretation of socio-environmental issues. CEE, grounded in Dialectical Historical Materialism (DHM), empowers educators to critically analyze power dynamics and domination within these issues. The transversal integration of EAC with other disciplines in understanding socio-environmental challenges becomes essential for teaching. In summary, the reflective and transformative approach of CEE, aligned with Historical-critical pedagogy (HCP), prepares educators to be agents of change.

References

BRASIL. LEGISLAÇÃO CITADA ANEXADA PELA COORDENAÇÃO DE

ESTUDOS LEGISLATIVOS - CEDI. Disponível em:

https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=6340

#:~:text=Art..

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. vol I. Rio de Janeiro: Civilização

Brasileira, 2013.

LEMOS, Suely Fernandes Coelho; MARTINEZ, Silvia Alicia. Educação

Ambiental Crítica, Educação Popular e Permanência: conceitos fundamentais

na ação educativa com os sujeitos da vigília cidadã do PEA-TP. Pesquisa em

Educação Ambiental, v.17, n.2, p.126-144, 31 dez. 2022.

LENIN, Vladimir Ilyich. Sobre a questão da dialética. In ROBAINA, Roberto;

GRANJA, Sergio. Economia e Dialética: Seleção de textos Marxistas. Rio

de Janeiro: Fundação Lauro Campos, 2011.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier.

Ecologia política, justiça e educação ambiental crítica: perspectivas de aliança

contra-hegemônica. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v.11 n.1, p.53-71,

jan./abr. 2013.

MAIA, Jorge Sobral da Silva. Subjetividade, Crise Climática e a Educação

Ambiental Crítica. In KATAOKA, Adriana Massaê; MOSER, Anderson de

Souza; SEREIA, Diesse Aparecida de Oliveira; ANTONIO, Juliana Mara. O

campo da Educação Ambiental no Brasil: reflexões e alternativas ante ao

contexto de emergência climática global. Curitiba: Universidade Tuiuti do

Paraná, 2024.

MAIA, Jorge Sobral da Silva; MENDES, Carolina Borghi. Estratégia para o

enfrentamento da crise ambiental no contexto da sociedade capitalista:

reflexões sobre a sustentabilidade. In MAIA, Jorge Sobral da Silva; CAMPOS,

Luciana Maria Lunardi; MASSI, Luciana. Pedagogia Histórico-Crítica,

educação em ciências e educação ambiental crítica. São Paulo: Livraria da

Física, 2022a. (Educação para a Ciência, vol. 35); Cultura Acadêmica, 2022a.

MAIA, Jorge Sobral da Silva; MENDES, Carolina Borghi. Pesquisas em

Educação ambiental crítica. São Paulo: Livraria da Física, 2022. (Educação

para a Ciência, vol. 33). Cultura Acadêmica, 2022.

MAIA, Jorge Sobral da Silva. Educação ambiental crítica e formação de

professores. Curitiba/PR: Appris Editora, 2015.

MAIA, Jorge Sobral da Silva; TEIXEIRA, Lucas André. Formação de

professores e educação ambiental na escola pública: contribuições da

Pedagogia Histórico-Crítica. Revista HISTEDBR On-line, v.15, n.63, p.293-

, 3 out. 2015.

PEREIRA, Terezinha Lima; WAGNER, Valdilene; GASPARIN, João Luiz. O

método Gaspariano como perspectiva crítica de qualificação didática no ensino

superior: pesquisa-ação. Revista Brasileira de Educação, v. 27, 1 jan. 2022.

SAUVÉ, Lucie. Educação ambiental: possibilidades e limitações. Educação e

Pesquisa, v.31, n.2, p.317-322, ago. 2005.

SILVA, Karen Luana Inêz da; MAIA, Jorge Sobral da Silva Maia. Mudanças

climáticas e Educação Ambiental Crítica no contexto da escola pública através

do ensino de biologia. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em

Educação Ambiental, v.40, n.3, p.218-236, 27 dez. 2023.

WATANABE-CARAMELLO, Giselle; KAWAMURA, Maria Regina Dubeux. Uma

educação na perspectiva ambiental crítica, complexa e reflexiva. Revista

Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.14, n.2, p.255-264,

Published

2024-09-18

How to Cite

DE MORAES CASTRO, Laurenia; SOBRAL DA SILVA MAIA, Jorge. ENVIRONMENTAL EDUCATION CRITICISM AND TRAINING OF EDUCATORS: AN INTEGRATED APPROACH FOR SUSTAINABILITY. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 500–508, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19130. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19130. Acesso em: 13 dec. 2025.