CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION AND SCIENCE, TECHNOLOGY, SOCIETY AND ENVIRONMENT EDUCATION (CTSA): POSSIBLE APPROACHES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19124

Keywords:

Pedagogical Strategies; Socioscientific Issues; Similarities between Approaches.

Abstract

This research aimed to present and reflect on possible approaches between Environmental Education (EA) in the Critical aspect and Science, Technology, Society and Environment (CTSA) education. Thus, qualitative research was carried out, based on theoretical reflection and exploratory study of works present in Environmental Education magazines and Science Teaching magazines. The results revealed that, although the understanding of critical EE and CTSA have several similarities, the development of pedagogical strategies and the carrying out of teacher training actions are fundamental for the practice of educators to involve both lines, enhancing critical and reflective teaching.

Author Biographies

  • JOSMARIA, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Doutora em Química (UFPR), Mestre em Ciências (UTFPR), Licenciada e Bacharel em Química (UFPR). Experiência: ensino básico, ensino superior e pós graduação stricto. Atua como professora pesquisadora sênior do Programa de Mestrado e Doutorado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática- Programa de Pós Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Curitiba onde desenvolve pesquisas e orienta alunos com temáticas relacionadas com Educação Ambiental, Ensino de Ciências, Formação de professores.

  • Lizete Maria Orquiza-de-Carvalho, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho: Ilha Solteira, SP, BR

    Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual de Londrina (1979), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (1975), mestrado em Ensino de Ciências (Modalidade Física e Química) pela Universidade de São Paulo (1986) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1994). Realizou estágio de pós-doutoramento no College of Education da Michigan State University (1996 e 1997). É professora associada aposentada pelo Departamento de Física e Química da Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), docente efetiva no Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência da UNESP, e docente colaboradora na Rede em Educação em Ciências e Matemática - Doutorado - REAMEC e no Programa de Pós-graduação em Formação Científica Educacional e Tecnologia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: educação científica, formação inicial de professores de Física e formação de professores de Ciências no contexto escolar.

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Published

2024-09-18

How to Cite

CULPI, Vera Lúcia Ferreira da Luz; JOSMARIA; ORQUIZA-DE-CARVALHO, Lizete Maria. CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION AND SCIENCE, TECHNOLOGY, SOCIETY AND ENVIRONMENT EDUCATION (CTSA): POSSIBLE APPROACHES. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 455–466, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19124. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19124. Acesso em: 13 dec. 2025.